Eveniment

Business MAGAZIN. Ce este crowdfarming, noua idee care vrea să scurteze lanţul dintre fermier şi consumator? Cine este Miguel, acest ”Messi al uleiului de măsline”

Autor: Răzvan Botea

25.06.2023, 16:00 426

Dintr-o clădire de birouri din centrul marilor capitale europene, poţi avea un măslin sau un portocal crescut de un fermier spaniol pe coastele însorite ale Valenciei. Conceptul este dezvoltat de o companie spaniolă, CrowdFarming, şi aduce beneficii de ambele părţi: sprijină micii producători şi le asigură consumatorilor produse proaspete, imposibil de găsit în supermarketuri.

La final de aprilie, pe coasta Valenciei vântul contrazice temperatura din termometre, de 25 de grade Celsius, uşor peste normalul perioadei. La o oră de mers cu maşina de oraşul spaniol, spre nord, autocarul cu jurnalişti din Spania, România, Bulgaria, Cehia sau Turcia ajunge la ceea ce pare a fi o construcţie mai veche în jurul căreia se întind livezi bogate. „Nu vă spun unde mergem”, ne anunţă Sabinne, reprezentanta companiei DHL Germania, organizatorul excursiei. „Dar o să vă placă”, promite ea. Pe măsură ce coborâm din autocar, avansăm spre ceea ce pare a fi un loc amenajat pentru o petrecere pe plajă. Nisipul este însă destul de departe, iar în loc de mare, peste tot în zare se văd măslini.

După ce servim câte o „Apă de Valencia”, adică un amestec de suc proaspăt de portocale, gin şi vodcă, organizatorii ne introduc în povestea locului. „Conceptul de CrowdFarming s-a născut din ideea de a avea un copac, oriunde eşti în Europa, iar produsul acelui copac, indiferent că locuieşti în Berlin sau în Madrid, poţi veni pentru a-l culege. Adopţi un copac de oriunde din Europa şi îl poţi vizita într-una din cele 250 de ferme pe care le avem în toată Europa”, explică unul dintre organizatori. Când cumperi dintr-un supermarket, ştii ce cumperi, dar nu ştii cât timp a durat să ajungă la tine. Nu ştii cât a stat prin lăzi şi în ce lăzi, subliniază Gonzalo Urculo, fermier spaniol şi CEO al CrowdFarming. Scopul CrowdFarming, care funcţionează similar cu o veche cooperativă agricolă românească, este să scurteze lanţul dintre fermier şi consumator.

Citiţi articolul integral pe Business MAGAZIN. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO