Eveniment

Business Magazin. Cum a ajuns Ştefan Dinescu-Crăciun campion naţional la degustat cafea şi să deţină businessul Cafe Corretto

Autor: Alina-Elena Vasiliu

12.02.2023, 12:37 148

Pasiunea pentru cafea şi-a descoperit-o acum aproximativ 11 ani. La început a fost doar membru într-un forum despre cafea de specialitate, apoi a trecut în postura de blogger în lumea acestei licori, dar şi în cea a whisky-ului şi a trabucurilor. Ce au toate în comun? Aromele. Şi de aici mai departe, Ştefan Dinescu-Crăciun a continuat să dezvolte variaţiuni pe aceeaşi temă.

A urmat achiziţionarea primului espressor de cafea, pe care l-am modificat pentru performanţe superioare, mulţi bani şi mult timp investit în cafea, echipamente şi autoeducare, articole, interviuri, cursuri de specializare în cafea, deşi lucram într-un domeniu total diferit. După câţiva ani, în 2014 am decis să particip la Campionatul naţional de degustat cafea, organizat de SCA România.” A devenit campion naţional, fiind şi singurul participant care nu era barista sau prăjitor de cafea, ci mai degrabă un „şoarece de birou” infiltrat printre oamenii din lumea cafelei. A reprezentat apoi România la campionatele mondiale care au avut loc în Sidney, Australia. „Prăjeam deja cafea acasă în mod artizanal pe un prăjitor electric modificat de mine şi am descoperit satisfacţiile aduse de această minunată îndeletnicire. Am descoperit că pot influenţa şi mai mult o ceaşcă de cafea dacă intervin în acest lanţ încă de la prăjire, nu doar folosindu-mă de temperatura apei de extracţie, profil de presiune, preinfuzie, timpi de extracţie, raţie, parametrii apei.” Citea în continuare, aşa cum o face şi astăzi, de altfel, zilnic despre cafea. În 2016, mai mult împins de la spate de prieteni şi colegi de serviciu, după cum spune Ştefan, a pus bazele primei firme. A început să importe cafea verde şi ambalaje, să prăjească şi mai departe să facă tot ce ţine de administrarea unui business.

Un an mai târziu, a apărut Caffe Corretto în Constanţa, unde oferta ţine cont de câteva principii: doar cafea arabica, doar de specialitate, cu peste 80 de puncte SCA, doar tehnologie de vârf în ceea ce priveşte aparatura, de la filtrarea apei, până la râşnite, tampare dinamometrică şi echipamente de extracţie. De-a lungul anilor, investiţiile s-au tot acumulat, pornind de la cei 2.000 de euro pentru primul espressor cumpărat cu bani de la părinţi şi continuând cu amenajarea cafenelei, făcută majoritar în regie proprie. Cafeaua este importată şi prăjită într-un spaţiu aflat vizavi de cafenea, iar cei interesaţi sau curioşi pot oricând să asiste la procesul prăjirii. „Banii sunt hrana unei afaceri. Dacă nu îi ai, trebuie să munceşti foarte mult şi să faci cât mai multe singur sau cu prietenii. Acum avem un echipament de prăjit cafea care poate prăji 60 de kilograme în fiecare oră şi care costă peste 30.000 de euro, patru espressoare care costă împreună peste 37.000 de euro, şapte râşniţe de cafea de aproximativ 11.000 de euro. Stocurile de cafea verde reprezintă în jur de 48.000 de euro anual.” Cu şapte angajaţi, businessul lui Ştefan Dinescu-Crăciun merge mai bine decât se aştepta după cei doi ani de pandemie, când activitatea a fost foarte afectată, spune el. Deja a semnat colaborări cu parteneri pentru 2023 şi speră să treacă uşor peste primăvară, când se aşteaptă la vârful recesiunii. „Avem clienţi de la tineri de liceu până la pensionari, marea masă fiind cei între 30 şi 50 de ani, oameni care apreciază produsele de calitate, cei pentru care o cafea bună este mai mult decât importantă. Avem clienţi în ţară care îşi comandă cafeaua online, oameni pasionaţi care au acasă espressoare şi râşniţe de mii de euro sau persoane cu venituri mai mici care totuşi cumpără cafea de specialitate pentru a-şi începe ziua cu o ceaşcă bună de cafea la ibric.” La Caffe Corretto, băuturile costă între 11 şi 17 lei, în funcţie de cantităţile de cafea şi lapte şi de tipul de lapte.

Cafeaua prăjită, la rândul ei, are preţuri cuprinse între 130 şi 150 de lei pe kilogram. „Am supravieţuit datorită magazinului online şi livrărilor pe care le-am făcut cu ajutorul serviciilor de curierat. Dacă ne-am fi bazat doar pe vânzarea directă, nu am fi trecut de pandemie. Partea oarecum bună a pandemiei a fost că oamenii au înţeles că pot comanda aproape orice online, că pot plăti ramburs sau cu cardul şi astfel distanţele sunt eliminate”, îşi aminteşte Ştefan.   ■

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO