Eveniment

„Casa“ Wizz Air şi a Blue Air se transformă în aeroport pentru cursele jet-urilor private

„Casa“ Wizz Air şi a Blue Air se transformă în aeroport pentru cursele jet-urilor private

Aeroportul Băneasa ar putea fi transformat într-unul de business

Autor: Mirabela Tiron

12.09.2011, 00:04 3180

Aeroportul internaţional Aurel Vlaicu (din Băneasa), de pe care zboară avioanele companiilor low-cost Wizz Air şi Blue Air, se va transforma în aerodrom pentru curse business, deşi prezenţa private jet-urilor este redusă, iar numărul de zboruri business nu este semnificativ.

"Este ca la autostrăzi. Nu poţi spune câte maşini vor circula pe autostradă, dacă nu construieşti una. Chiar dacă în prezent traficul din curse business (private jet-uri) este slab dezvoltat, trebuie să transformăm aeroportul într-unul precum London City Airport, pentru a da posibilitatea operatorilor de private jet-uri să vină aici şi să nu îşi ţină aeronavele pe aerodromul din Clinceni, de exemplu", spune Valentin Iordache, director calitate în cadrul Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB).

Licitaţia pentru achiziţia de servicii în vederea realizării studiului de fezabilitate este în curs de demarare. Aproape 450.000 de euro se vor plăti pentru studiile de fezabilitate.

"Vrem să separăm traficul comercial de cel general - private jet-uri, curse operate de poliţie sau ambulanţă -, pentru că mixul acesta creează dificultăţi de operare", a declarat el. Deşi a fost proiectat pentru o capacitate de 300.000 de pasageri, pe aeroportul din Băneasa traficul a ajuns la aproape 2,1 milioane de pasageri anul trecut.

Mai mult, în primul semestru anul acesta s-au înregistrat 1,1 milioane de pasageri, trafic în creştere cu 16,6%.

Întrebat de ZF cât la sută din traficul înregistrat de aeroportul din Băneasa este de business, Iordache a spus că "este foarte slab dezvoltat". Altfel spus, de pe acest aeroport nu se operează în prezent un număr semnificativ de curse de business sau VIP, cu private jet-uri. Pe piaţa românească, printre companiile aeriene care deţin avioane pe care le închiriază pentru curse business sau zboruri charter se numără Jetran Air a lui Ovidiu Tender, Bucharest Air sau Ţiriac Air. Compania Jetran Air nu şi-a închiriat avioanele către operatori locali, ci pentru operatori străini, inclusiv din Africa.

Mai mult, se doreşte transformarea aeroportului din Băneasa după modelul London City Airport, un aeroport de pe care se operează sute de curse de business.

Deşi mutarea zborurilor low-cost de pe aeroportul din Băneasa pe cel din Otopeni şi transformarea în aeroport pentru curse business a devenit un subiect doar la nivel de discuţie încă din 2008, acesta continuă să fie reluat.

Atât foştii miniştri ai transporturilor şi infrastructurii, Ludovic Orban şi Radu Berceanu, vorbeau de transformarea aeroportului din Băneasa într-unul de business. Mai mult, anul trecut şi Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, promitea că până în 2015 se va implementa acest proiect.

Companiile aeriene low-cost care operează în prezent de pe aeroportul din Băneasa au atras de mai multe ori atenţia că această mutare implică cheltuieli mari cu logistica, ceea ce se va vedea şi în preţul biletelor de avion.

CNAB, înfiinţată în 2010 prin fuziunea Aeroporturilor Internaţionale Henri Coandă şi Băneasa - Aurel Vlaicu, a inaugurat în martie anul acesta noul terminal de pasageri de pe aeroportul din Otopeni, care a implicat investiţii de 60 mil. euro. Noul terminal este practic o extindere a vechiului terminal.

CNAB, deţinută în proporţie de 80% de Ministerul Transporturilor şi de 20% de Fondul Proprietatea, a încheiat anul 2010 cu afaceri de 397 de milioane de lei (94,3 mil. euro) şi cu un profit net de 42,5 mil. lei (10 mil. euro).

AFACERI DE LA ZERO