• Leu / EUR4.7480
  • Leu / GBP5.4269
  • Leu / USD4.1981
Eveniment

Cea mai lovita: piata de media scade la 308 milioane de euro, sub nivelul de acum patru ani

Cea mai lovita: piata de media scade la 308 milioane de euro, sub nivelul de acum patru ani

Piata media va scadea cu 9% fata de anul trecut, pana la 308 mil. euro, valoare neta, arata raportul Media Fact Book, o analiza a pietei romanesti de media realizat de compania Initiative Media Romania, parte a grupului de comunicare Lowe.

"Prima parte a anului a fost marcata de un optimism in piata media care s-a tradus intr-o usoara crestere cu 3-4%. Noile masuri anuntate de Guvern care vor duce la o scadere a consumului ne determina sa estimam o scadere a pietei de publicitate cu 9%, de la 339 mil. euro cat se inregistra anul trecut, a spus Octav Popescu, vicepresedintele Initiative Romania.

Cu toate ca a inregistrat reduceri semnificative, cu 34%, televiziunea a ramas anul trecut mediul de comunicare care a atras cea mai mare parte a bugetelor de advertising, respectiv 222 milioane de euro. Pentru acest an estimarile sunt in scadere, la 209 milioane de euro, insa TV-ul va continua sa ramana in top, fiind printre cele mai ieftine canale de comunicare.

Printul, cel mai afectat

Printul a fost cel mai afectat anul trecut si a absorbit 37 mil. euro, aproape la jumatate fata de anul anterior, iar perspectivele pentru 2010 sunt de scadere cu 27%, pana la 27 mil. euro.

Outdoorul a fost la fel de afectat ca si printul, scaderea de anul trecut fiind de 40%, pana la 42 mil. euro, in special din cauza lipsei de masurare si evaluare. In 2010, publicitatea stradala va continua si ea sa scada pana la 35 mil. euro.

In ceea ce priveste internetul, investitiile in publicitate atrase sunt estimate de Initiative Media la 14 milioane de euro in acest an, fata de 13 milioane de euro in 2009, acesta fiind singurul canal de comunicare in usoara crestere fata de anul trecut, insa sub nivelul din 2008. "In 2009, publicitatea online a avut cea mai mica scadere a volumului, iar acest fapt a fost determinat de cresterea numarului de utilizatori si de faptul ca internetul devine o sursa de informare mai credibila decat printul sau TV-ul", afirma Octav Popescu.

Bancile si asigurarile si-au taiat drastic investitiile media

In ceea ce priveste sectoarele care si-au crescut bugetele de investitii la rate card anul trecut, pe primul loc se mentin advertiserii din telecomunicatii, in timp ce sectorul de cosmetice, care in 2008 se afla pe pozitia a doua, a scazut cu 37%, ajungand pe pozitia a sasea. Sectoarele care si-au taiat anul trecut drastic investitiile media sunt bancile si asigurarile (-36%), iar domeniul auto a facut reduceri de 39%.

Comparativ cu acestea, sectorul de produse si servicii medicale a investit anul trecut in publicitate cu 12% mai mult la rate card, ceea ce a pozitionat acest sector pe locul al doilea anul trecut.

De asemenea, produsele lactate au avut investitii la rate card cu 22% mai mari fata de 2008, plasandu-se pe locul al treilea in topul sectoarelor, arata datele Media Fact Book care au ca sursa studiile GfK si AlfaCont.

Raportul mai arata faptul ca pentru prima data de la intrarea pe piata din Romania, cel mai mare advertiser, P&G, si-a redus anul trecut bugetul de investitii in publicitate la rate card cu 9%, insa detine in continuare pozitia de lider.

Initiative Romania este una dintre primele cinci agentii de media din Romania, cu o cifra de afaceri de peste 45 mil. euro in 2008, parte din grupul de comunicare ce include Lowe & Partners, Brand Connection, Lowe PR, Medic One, eLowe si Scholz & Friends Romania.

Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7480
Diferență: 0,1667
Ieri: 4.7401
Azi: 4.1981
Diferență: 0,313
Ieri: 4.1850
Azi: 5.4269
Diferență: 0,3217
Ieri: 5.4095
Azi: 4.1805
Diferență: 0,2206
Ieri: 4.1713