• Leu / EUR4.7345
  • Leu / GBP5.2361
  • Leu / USD4.2201
Eveniment

Conferinţa ZF/CITR „Mind Your Business and Open Your Mind“. Antreprenori: Dificultăţile în business se depăşesc în echipă. Nu ne mai uităm doar la companii şi la cifre, ci şi la oameni

Conferinţa ZF/CITR „Mind Your Business and Open Your Mind“. Antreprenori: Dificultăţile în business se depăşesc în echipă. Nu ne mai uităm doar la companii şi la cifre, ci şi la oameni

Oamenii din companii sunt cei asupra cărora trebuie să se concentreze specialiştii în soluţionarea dificultăţilor în afaceri, înaintea firmelor în sine, iar businessurile trebuie analizate şi ajutate înainte de a ajunge în punctul insolvenţei, este concluzia managerilor, a antreprenorilor şi a experţilor în neurologie, prezenţi la conferinţa „Mind Your Business and Open Your Mind“, organizată de CITR şi Ziarul Financiar.

„Ne-am dat seama că momentul în care intervenim noi reprezintă doar vârful, dar nu vom putea aplica soluţii clare dacă nu înţelegem mai bine cauzele. Am început să nu ne mai uităm doar la compania care are dificultăţi şi la cifre, ci şi la oamenii din companii“, spune Andrei Cionca, preşedintele şi fondatorul CITR.

Datele CITR arată că peste 8.000 din companiile de impact - cu active de peste un milion de euro - se află în dificultate de mai mulţi ani, iar peste 6.000 sunt în stare de insolvenţă iminentă. La începutul lui 2018, în România îşi desfăşurau activitatea 29.000 de companii cu active de peste un milion de euro.

„Există companii la care starea de dificultate a început cu trei ani înainte de intrarea în insolvenţă, când profitul deja scade la jumătate, numărul de angajaţi se reduce şi el la jumătate, iar antreprenorii îşi pierd din încrederea de a putea gestiona businessul. Acestea sunt companii care nu mai au nicio şansă“, spune Vasile Godîncă-Herlea, CEO al CITR.

Când antreprenorii şi managerii nu au curaj să ceară soluţii pentru redresare, ajung în punctul în care sunt hărţuiţi de propriile amânări şi îngreunează revenirea la stabilitate şi, ulterior, pe plus. Drept ur­mare, 80% dintre antrepre­nori nu se mai întorc în business după un eşec.

„Puterea stă nu neapărat în a ajunge la destinaţie, ci în efortul depus până acolo. Schimbarea mentalităţii de­pinde de fiecare dintre noi. Criza este un moment de turnură, trebuie să ne întoar­cem asupra noastră, să facem o revoluţie a mentalităţii noastre“, spune Cristina Gheorghe, preşedintele Insti­tutului Dezvoltării Personale.

Cele mai multe companii antreprenoriale româneşti greşesc prin faptul că nu ştiu să ceară ajutor atunci când încep să se confrunte cu probleme financiare, iar managerii se ambiţionează să le rezolve singuri, eşuând de multe ori.

„Suntem un popor expert în a păcăli orice fel de regulă şi lege. Suntem obişnuiţi să ne fofilăm, dar asta e o piedică în calea muncii în echipă. Generaţiile care vin din urmă fac mai bine faţă adevărului decât celelalte generaţii. Tinerii au învăţat să ia lucrurile ca atare. Banii vin automat dacă te concentrezi asupra deciziilor pe care le iei. Banii nu pot şi nu trebuie să fie o motivaţie în sine“, spune dr. Bogdan Iliescu, medic neurochirurg.

Atenţia asupra companiilor de impact este cu atât mai mare cu cât acestea sunt puţine (doar 4% din total) şi cu un impact mare - reprezentând 79% din cifra de afaceri în mediul de business.

„Segmentarea antreprenorilor pe vârste şi faptul că suntem împărţiţi pe generaţii face ca situaţia să fie mai dificilă. În situaţii de criză, trebuie să existe o consolidare. Trebuie să înţelegem că unica metodă de a fi mai eficienţi şi mai solizi este de a lucra în echipă. În echipă, orice obstacol se depăşeşte mult mai uşor decât individual“, spune Rudolf Vizental, CEO al Roca, o platformă de investiţii şi management dedicată companiilor româneşti aflate în impas.

Cheia stă în colaborarea dintre vechile şi noile generaţii de antreprenori, crede Corneliu Bodea, CEO al companiei de servicii energetice Adrem.

„Trebuie să ne raportăm şi la istorie, la antreprenorii care au condus până acum marile businessuri din România. Noi provenim dintr-o etapă romantică a antreprenoriatului şi istoria ne va recunoaşte ca pionieri, pentru că suntem încrezători, vindem şi cumpărăm. Generaţiile noi sunt altfel, ele vor gestiona antreprenoriatul în mod diferit“, spune Corneliu Bodea.

Modelul francez de exemplu urmează acelaşi tipar către care tinde şi România, axat pe prevenţie, mai mult decât pe tratament.

„În Franţa există 60 de centre de informare, distribuite pe tot teritoriul ţării, în care oamenii din companii pot găsi specialişti în insolvenţă care le pot împărtăşi din cunoştinţele lor. În România, de exemplu, poţi primi ajutor doar atunci când eşti deja în pragul insolvenţei, când este deja prea târziu“, spune Emmanuelle Inacio, de la INSOL Europe, practician în insolvenţă în Franţa.

Un caz concret de depăşire a provocărilor de business este cel al producătorului de materiale de construcţii Cemacon din Zalău, care s-a aflat în pragul insolvenţei, dar care, printr-o strategie de business bine pusă la punct, a depăşit obstacolele şi a revenit pe creştere.

„Cemacon s-a aflat într-o etapă de preinsolvenţă. A fost o perioadă de restructurare operaţională şi financiară, după care a urmat o perioadă de creştere. În 2010, am preluat o companie cu datorii de 26 mil. euro cu termen de rambursare în cinci ani şi cu creanţe reprezentând 20% din cifra de afaceri. Aveam datorii foarte mari către furnizori şi bugetul de stat. Aveam marfă să vindem, dar nimeni nu avea încredere în noi, iar dacă stakeholderii nu au încredere, şansele să faci o restructurare înainte de a intra în insolvenţă sunt foarte mici“, spune Liviu Stoleru, CEO al Cemacon.

Etapa de stabilizare a durat doi ani, iar rezolvarea a venit tot din lucrul în echipă, elementul-cheie pentru noua generaţie de antreprenori.

 

Andrei Cionca, preşedinte CITR Group şi fondator CITR

- Am pornit pe o cale foarte lungă în urmă cu proape 20 de ani care a plecat de la aplicarea unor soluţii punctuale, legale, şi încet-încet ne-am dat seama că momentul în care noi intervenim reprezintă doar vârful aisbergului. Ne-am dat seama că nu vom putea aplica soluţii clare dacă nu înţelegem mai bine fenomenele, dacă nu înţelegem mai bine cauzele pentru care o companie românească ajunge într-o situaţie de dificultate.

- Astfel, am început să nu ne mai uităm la compania care are dificultăţi ci şi la oamenii din companii, am început să nu ne mai uităm doar la cifrele companiei ci încercăm să ne uităm la cât este de determinat cel care conduce businessul în momentul de criză, la personalitatea omului aflat în dificultate, iar acum vorbim de lucruri noi faţă de ceea ce discutam în urmă cu 5-10 ani.

- Eu cred că suntem pe drumul bun în această analiză complexă a cauzelor care determină dificultatea în care se află o companie şi omul din spatele ei. Încercăm să ne parteneriem cu el, să intervenim la timp.

 

Principalele valute BNR - marţi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7345
Diferență: 0,0528
Ieri: 4.7340
Azi: 4.2201
Diferență: 0,5983
Ieri: 4.2129
Azi: 5.2361
Diferență: -0,6395
Ieri: 5.2448
Azi: 4.2663
Diferență: -0,0913
Ieri: 4.2801