Eveniment

Cota unica a determinat firmele sa dea la buget mai mult decat erau obligate

Cota unica a determinat firmele sa dea la buget mai mult decat erau obligate

Click pentru imaginea marita

13.10.2006, 19:24 67

Reducerea impozitului pe profit a facut ca firmele sa-si plateasca obligatiile la stat si sa achite si o parte din datoriile mai vechi, arata un studiu al Comisiei Nationale de Prognoza.
Impozitul mai mic aplicat profitului realizat de companii le-a stimulat pe acestea sa-si plateasca atat obligatiile curente, cat si o parte a celor restante catre bugetul de stat, arata studiul. Astfel, fata de cota de impozit pe profit de 16%, incasarile la buget au corespuns unei rate efective de 17,4%, adica firmele au platit si din unele datorii istorice, reducand arieratele catre bugetul de stat. Rata efectiva de colectare se traduce prin banii adunati efectiv de stat in contul obligatiilor companiilor.
"Rata efectiva s-a majorat in principal datorita achitarii restantelor de catre unele firme", explica Ion Ghizdeanu, presedintele Comisiei Nationale de Prognoza. El spune ca reducerea fiscalitatii pe profit a permis multor companii sa plateasca inclusiv din obligatiile restante, in conditiile continuarii activitatii.
De asemenea, evaziunea fiscala s-a redus semnificativ in domeniul impozitului pe profit, reiese din studiul CNP. Diferenta dintre cota de impozit de 16% si platile facute de firme catre buget s-a ingustat anul trecut, de la 21,2% in 2004 la 15,6% in 2005. Cu alte cuvinte, platile de impozit pe profit aveau o cota efectiva de 21,2% in 2004, in conditiile in care impozitul oficial era de 25%.
Diferenta dintre aceste doua cote reprezinta atat scutiri de impozit, cat si evaziune fiscala in domeniul impozitului pe profit, ceea ce inseamna ca firmele evitau prin diferite mijloace plata acestei obligatii, care nu ajungea in conturile statului.
In schimb, anul trecut a adus o cota efectiva de 15,6%, doar cu putin mai redusa decat cea oficiala, de 16%. Explicatia este ca evaziunea s-a redus din cauza impozitului mai mic.
In acelasi timp, firmele au ramas cu mai multi bani in conturi dupa plata impozitului pe profit, stimuland reducerea arieratelor (plati restante si datorii istorice) din economie.
Ponderea platilor restante in totalul cifrei de afaceri a scazut, la nivelul economiei, de la 13,6% in 2004 la 10,4% anul trecut. Cea mai mare scadere a restantelor au avut-o firmele mari si IMM-urile, in timp ce microintreprinderile (firmele cu cel mult 9 angajati) au avut plati restante in crestere anul trecut, pana la 15,2% din cifra de afaceri realizata.
"Comportamentul fiscal al companiilor a inceput sa se schimbe in bine, spre legalitate, datorita impozitelor mai mici", spune Ghizdeanu, amintind de reducerea arieratelor si cresterea incasarilor bugetare.
Tot in domeniul platilor restante, firmele de stat sunt de patru ori mai rau-platnice decat companiile private. Primele au arierate de 33% din cifra de afaceri, in timp ce firmele private au arierate de doar 8,5% din incasari. Ponderea arieratelor a scazut in ultimul an la companiile private, in timp ce firmele de stat au avut arierate tot mai mari.
Printre companiile din sectorul privat, IMM-urile au arierate de 10% din cifra de afaceri, in timp ce marile companii (cu cel putin 250 de angajati) au o pondere de doar 5% arierate in cifra de afaceri.
Arieratele au ajuns la finele anului trecut la nivelul de 18,8% din PIB, in reducere puternica fata de 25,8% din PIB in 2004. Desi spectaculoasa relativ la PIB, micsorarea arieratelor a fost mai mica de un miliard de euro anul trecut, platile restante mergand de la 15,7 miliarde de euro in 2004 la 14,9 miliarde de euro anul trecut.
In alta ordine de idei, schimbarea legislatiei fiscale a adus nu doar o conformare mai mare la plata impozitelor, dar a si influentat deciziile unor firme, noteaza studiul Prognozei. De exemplu, tot mai multe microintreprinderi au decis sa treaca la impozitarea profitului, renuntand anul trecut la avantajul impozitarii mai reduse aplicate cifrei de afaceri. Anul trecut modificarea Codului fiscal a oferit microintreprinderilor ocazia sa aleaga intre impozitarea cifrei de afaceri (cu o cota de 3%, dubla fata de cea din 2004) sau a profitului. Circa 62.000 de microfirme au ales impozitarea profitului, ceea ce implica insa faptul ca acestea au o profitabilitate scazuta.
Un calcul simplu arata ca microfirmele cu o marja de profit mai redusa de 18,75% prefera sa plateasca impozit pe profit, iar cele cu o profitabilitate mai ridicata prefera impozitul pe cifra de afaceri, pentru ca au in acest mod obligatii mai mici la bugetul de stat.
In elaborarea studiului, Comisia de Prognoza a folosit bilanturile centralizate pe 2005 ale firmelor active din Romania, care au fost publicate recent pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO