Eveniment

Cristian Hostiuc: ”Meseria de jurnalist îţi oferă posibilitatea să întâlneşti oameni pe care nu i-ai cunoaşte nici dacă ai fi preşedinte”

19.11.2020, 18:55 390

Visa să se facă bancher şi de aceea a venit la facultate la Bucureşti, dar a ajuns jurnalist. Obişnuia să citească presa, pentru că mama lui era bibliotecară la un liceu din Suceava. A venit la Ziarul Financiar după aproape un an şi jumătate de la lansare, după ce şi-a făcut ”ucenicia” în presă la ziarul Ora şi la agenţia Mediafax. Astăzi, Cristian Hostiuc - Fini, aşa cum este cunoscut - este directorul editorial al Ziarului Financiar, cea mai puternică publicaţie de business din România.

De ce spui că jurnalismul e ”cea mai fabuloasă meserie din lume”?

Este o meserie în care tot timpul afli lucruri noi, dacă ai mintea deschisă şi vrei să înveţi, vrei să înveţi din diferite domenii de activitate, vrei să înveţi şi despre industrie, agricultură, IT, vrei să înveţi şi despre companii, vrei să fii informat. Această meserie îţi oferă această posibilitate ca cineva să te plătească pentru a citi şi ulterior a scrie. Mi se pare o chestie absolut extraordinară. Ai posibilitatea să te întâlneşti cu oameni pe care nu ai putea să te întâlneşti în nicio altă postură, nici dacă esti preşedinte, prim ministru sau ministru.

Cum era ZF la început?

Ziarul Financiar este un produs 100% românesc, 100% antreprenorial românesc, noi suntem copia fidelă a antreprenorului român, bineînţeles că şi cel care a înfiinţat ziarul, Adrian Sârbu, este un antreprenor român. El a vrut să facă în anul 1998 un ziar de business, mai erau ziare economice din România, dar el a vrut să schimbe retorica pe această piaţă, să facă un ziar de business, care să reflecte businessul din România care să reprezinte vocea comunităţii de business din România şi vocea antreprenorilor. Dar în 1998 aproape că nu aveam o comunitate de business.

Cât de grea a fost ”aşezarea” în piaţă a ziarului?

Noi am fost cu 4-5 ani înaintea vremurilor. În 1997 a început proiectul, primul trebuia să se cheme la început Timpul afacerilor, Adrian Sârbu a adus doi englezi, doi editori englezi de la Financial Times şi The Economist, Joe Cook şi David Short, ei au început ziarul. Eu am stat puţin în spate, am văzut cum se pregăteşte ziarul, am văzut care era retorica.

La început, aproape 2-3 ani a fost un ziar economico-politico social până ne-am dat seama că acest model nu merge. În 2001, fiind cu spatele la zid, am încercat să schimbăm retorica, adică să revenim la ceea ce era conceptul iniţial, să fim un ziar de business, dar era o piaţă în care nu exista business. Atunci am început să arăm cum se spune la modul cel mai practic după ştiri, să vorbim cu antreprenori, în condiţiile în care antreprenorii erau văzuţi extrem de prost în România la vremea respectivă, deci erau văzuţi hoţi, iau banii, iau banii de la stat şi devin ei milionari.

Cum arată acum businessul?

Businessul acum este total schimbat, mă uitam la nişte cifre, în anul 1998 PIB-ul în România era la 37 miliarde euro iar acum este la 220 miliarde euro. Într-un alt reper, atunci aveam exporturi anuale de 8 miliarde de euro, acum aproape avem exporturi lunare de 8 miliarde euro. Salariul mediu era undeva la 150 euro şi era considerat un salariu bun, iar acum este la 700 de euro, progresul este extraordinar.

Acum România este o altă ţară. Aici trebuie să facem o precizare, nu avem o economie şi un business uniform, businessul este în Bucureşti, Cluj, Timişoara, Iaşi, Craiova, Sibiu şi alte zone, dar sunt zone care au rămas foarte mult în urmă, aici mă refer la Moldova, Oltenia, sunt zone care nu au beneficiat de investiţii străine, nici oamenii nu s-au grăbit să atragă investiţii străine, investiţiile străine nu au venit şi nu au atras nici investiţii româneşti.

De ce dai titluri atât de lungi la editoriale?

Sunt titlurile pe online, din ce am observat eu pe online, titlul trebuie să fie mai explicativ, să fie lead-ul respectiv. Înainte când răfoiai un ziar, puteai să dai un titlu din 1-2 cuvinte pentru că cel care citea avea impactul direct, acum în online prima interacţiune a oamenilor este cu titlul. Nu mai poţi da un titlu din două propoziţii şi nu sfătuiesc pe nimeni. Titlul trebuie să fie mai lung şi el trebuie să conţină în acele propoziţii câteva cuvinte de impact ca să atragă atenţia cititorului în privinţa acelui articol. Eu ştiu din experienţa de mai bine de 10 ani pe online, dacă vii cu un titlu scurt impactul este mai mic decât dacă vii cu un titlu lung.

Print, online, suplimente şi anuare, evenimente şi emisiuni. Ce urmează pentru ZF?

Dacă aş putea să îi facă aşa un rezumat, noi deja suntem o televiziune prin numărul de ore pe care le difuzăm pe online, noi deja suntem o televiziune, nu suntem o televizune liniară, dar avem conţinut pentru o televiziune. Probabil vom fi şi o televiziune la un moment dat.

 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO