Eveniment

Experţi fiscali: TVA defalcat va afecta lichiditatea firmelor, cu schimbări costisitoare de softuri

Experţi fiscali: TVA defalcat va afecta lichiditatea...

Autor: Dan Straut, Mediafax

18.09.2017, 14:40 202

Din cauza creşterii acestor costuri administrative, multe firme vor fi nevoite să se împrumute din bănci pentru a acoperi cheltuielile astfel induse. Iar referitor la schimbarea softurilor de contabilitate, experţii spun că - pentru adaptarea la noul mecanism - există unele aşteptări ca modificările respective să fie realizate de către proprietarii acestora, costurile urmând să fie suportate de licenţiatori şi recuperate ulterior prin redevenţe sau update-uri cu plată.

„Gestionarea lichidităţii este principala problemă pe care o au de rezolvat contribuabilii. Practic, ar trebui ca băncile să acorde împrumuturi pentru achitarea TVA. În lipsa unor resurse financiare proprii, este de aşteptat ca lipsa de lichiditate să conducă la creşterea termenelor de plată a facturilor şi, posibil, la un nou val de insolvenţe (IMM-urile sunt cele mai expuse”, a declarat consultantul fiscal Emilian Duca.

El a menţionat că modificările de soft sunt necesare, în principal, pentru evidenţierea operaţiunilor privind contul/conturile de TVA, respectiv în ce priveşte generarea ordinelor de plată pentru efectuarea plăţilor din contul de TVA. „În cazul contribuabililor care aplică TVA la încasare, ar putea fi necesare modificari mai substantiale şi proceduri mai complicate de lucru”.

„În principiu, softurile existente ar trebui să fie uşor modificate (adaptate) pentru gestiunea sistemului de plată defalcată a TVA. Totuşi, principalele modificări ar trebui să aibă loc în zona softurilor bancare, pentru reducerea volumului de muncă la efectuarea plăţilor (administrarea Trezoreriei).

În mod special, sistemele informatice ale Trezoreriei ar trebui să fie adaptate pentru a putea utiliza cu uşurinţă conturile de TVA deschise din oficiu. În acest moment, capacitatea Trezoreriei de a gestiona sistemul de TVA-split este pusă sub semnul întrebării, în condiţiile în care nu dispune de un sistem online pentru efectuarea plăţilor”, a mai spus Emilian Duca.

Consultantul a arătat că există clauze contractuale specifice care stabilesc cine suportă costurile în cazul unor modificări legislative. „În ultimă instanţă, însă, costurile de modificare a softurilor sunt suportate de către contribuabili. Există unele aşteptări ca modificările unor softuri larg utilizate pe piaţă să fie realizată de către proprietarii acestora şi costurile să fie suportate de licenţiatori şi recuperate ulterior prin redevenţe sau update-uri cu plată”, a arătat Emilian Duca.

Şi expertul fiscal Gabriel Biriş, fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor, trage un semnal de alarmă. „În opinia mea, cele mai afectate din acest punct de vedere vor fi companiile de utilităţi şi retailerii, care vor trebui să ţină evidenţa încasărilor separat de la persoane fizice/persoane juridice/plăţi cu card, pentru a putea face transferul sumelor din contul curent (în care încasează întreaga valoare a vânzării) în contul de TVA. Vor fi companii care vor trebui să ţină cont şi de faptul că vând cu cote diferite de TVA, de exemplu benzinăriile, care vând şi alimente (TVA 9%), nu numai carburanţi (TVA 19%)”.

Gabriel Biriş atrage atenţia că modificarea softurilor, impusă de schimbarea mecanismului TVA va fi scumpă şi dificilă. „Va fi dificil şi scump, pentru ca nu mai exista nicio altă ţară care să fi implementat aşa ceva, deci furnizorii de soluţii informatice de gestiune (de la cei mari la cei mai mici) vor trebui să dezvolte de la zero astfel de update-uri”. Aceşti furnizori „sunt companii private, nu va face nimeni update-uri for free (gratis – n.n.). Am înţeles că sunt situaţii în care costurile estimate depăşesc un milion de euro pentru o singură companie”, a spus Gabriel Biriş.

Specialiştii din cadrul companiei de soft contabil Entersoft au transmis, pentru MEDIAFAX, că au pregătit un update pe sistemele şi versiunile existente. „Pentru clienţii unde am implementat versiunile standard ale Entersoft Business Suite şi Entersoft Expert, costul trecerii la versiunea nouă este acoperit de contract. La clienţii cu proiecte personalizate, update-ul poate implica mai multe ore de dezvoltare care nu sunt incluse în contract şi care vor fi probabil necesare pentru adaptarea la platforma folosită de aceşti clienţi. Încă e greu să evaluăm concret pentru fiecare client în parte, toate implicaţiile financiare, cel puţin până la apariţia normelor”, au menţionat reprezentanţii Entersoft.

Ei au precizat că „vom clarifica însă pentru toţi clienţii aspectele migrării la noul mecanism de colectare şi plată a TVA la evenimentul dedicate acestui subiect pe care îl vom organiza în data de 19 octombrie”.

Luni, Romanian Business Leaders (RBL) a precizat că noul sistem de plată a TVA şi capacitatea extrem de slabă a autorităţilor fiscale de a-l gestiona la nivel naţional vor conduce la blocaje financiare şi costuri de finanţare mai mari pentru multe companii, în special pentru IMM, iar problema evaziunii fiscale nu va fi rezolvată. „Companiile vor fi expuse la penalităţi excesiv de mari din cauza lipsei implementării din timp a unor măsuri de ajustare a software-urilor contabile şi de facturare, a deschiderii şi urmăririi noilor conturi de TVA prin Trezorerie sau prin intermediul băncilor care vor opera cu astfel de conturi sau a urmăririi zilnice a încasărilor şi plăţilor”, se arată într-un comunicat al RBL.

Potrivit noilor reglementări, cu excepţia persoanelor fizice, orice persoană impozabilă, indiferent dacă este sau nu înregistrată în scopuri de TVA, va fi obligată să facă plata facturilor primite pentru achiziţii într-un cont separat de TVA indicat de furnizor. Sistemul - numit generic „split-TVA” sau plata TVA defalcat - ar urma să se aplice opţional de la data de 1 octombrie 2017 şi obligatoriu de la data de 1 ianuarie 2018.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO