Telefonul Copilului a înregistrat în primele şase luni ale anului aproape 2.500 de cazuri de abuzuri raportate, cu 15,1% mai multe sesizări decât anul trecut. Printre formele abuzurilor sesizate au fost mesajele denigratoare sau intimidarea.
Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat în primele şase luni ale anului un număr de 2.445 de cazuri de abuzuri raportate la numărul 116 111 sau prin aplicaţia Happygraff, cu 15,1% mai multe sesizări comparativ cu anul 2019, se arată într-un comunicat de presă al Telekom Romania şi Asociaţia Telefonul Copilului.
Printre formele abuzurilor sesizate se regăsesc: mesaje denigratoare, intimidare prin răspândirea de zvonuri, informaţii false şi bârfe, santaj privind utilizarea unor imagini cu victimele aflate în situaţii neadecvate sau distribuirea de pagini online cu conţinut neadecvat minorilor.
„Numărul cazurilor semnalate către Asociaţia Telefonul Copilului este probabil doar o mică parte din totalul agresiunilor la care minorii sunt supuşi, având în vedere că 95% dintre copii au încercat să îşi rezolve singuri problemele create de abuzul de tip cyberbullying. Doar atunci când abuzul a escaladat, aceştia au apelat la consilierea oferită de Asociaţia Telefonul Copilului”, se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, cu o prevalenţă destul de mare în ultimii ani, în categoria abuzului de tip cyberbullying se regăseşte şi fenomenul prădătorilor sexuali de pe reţelele sociale, care acţionează de obicei de pe conturi false pentru a-şi atrage victimele prin mijloace specifice.
Cătălina Surcel, Director Executiv, Asociaţia Telefonul Copilului, oferă câteva detalii care pot conduce la identificarea unui prădător din mediul online: „amabilitate excesivă cu un copil din partea unui adult care nu îl cunoaşte, comportament prietenos, chiar insistent în a rezolva problemele unui copil, disponibilitate suspectă pentru conversaţii prelungite, solicitarea de date personale în final”.
Cei mai expuşi acestui tip de abuz sunt copiii în pragul adolescenţei, care au acces la tehnologie, încep să participe la plimbări tot mai lungi cu prietenii şi colegii, dar care nu au maturitatea de a înţelege comportamentele inadecvate. Când se confruntă cu abuzul de tip cyberbullying sau sunt expuşi unor situaţii neplăcute, doar 5% discută cu părinţii, potrivit datelor înregistrate de Asociaţia Telefonul Copilului.