♦ Când începi să faci o strategie în educaţie sau schimbi legile educaţiei fără să ai răspunsul la întrebarea câţi copii sunt înscrişi în clasa zero în fiecare din ultimii zece ani, la ce şanse de reuşită poţi să speri? Cum să construieşti şcoli, săli de clase, să ştii unde ai nevoie de infrastructură şcolară când nu ştii câţi copii încep şcoala în fiecare an? ♦ Ligia Deca, ministrul educaţiei, a organizat ieri o conferinţă de presă ca să anunţe modificările aduse Legii educaţiei: se schimbă admiterea la liceu, se schimbă bacalaureatul, profesorii care merg să predea la sat primesc bani în plus, dar câţi copii merg la şcoală? Nimic despre acest subiect.
Ministrul educaţiei Ligia Deca a prezentat luni proiectul noilor legi ale educaţiei, lansate în dezbatere publică în vara anului trecut de fostul ministru Sorin Cîmpeanu. Modificările aduse de proiectul legislativ vizează, printre altele, organizarea examenului de admitere la liceu, examenului de bacalaureat, salarizarea profesorilor, bursele elevilor, decontarea transportului elevilor, mandatele rectorilor şi încurajarea atragerii cadrelor didactice în şcolile din mediul rural.
Ministrul Deca nu vorbit însă şi despre câţi copii încep şcoala în fiecare an, adică câţi elevi se înscriu în clasa zero. Ziarul Financiar a încercat să afle cum a evoluat numărul elevilor care s-au înscris în clasa zero în ultimii zece ani şi cum se împart ei în funcţie de sectoarele din Bucureşti iniţial de la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (IŞMB). Răspunsul semnat de inspectorul şcolar general Vlad Florentin Drinceanu spune că nu deţine astfel de date. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei, întrebaţi despre aceleaşi date, au spus că au transmis solicitarea ZF înapoi la IŞMB pentru că ministerul nu are numărul elevilor din clasa zero pe sectoarele din Bucureşti.
Datele de la Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că numărul elevilor cu vârsta de şase ani, vârsta necesară pentru înscrierea în clasa zero, a scăzut cu 15.470 de copii în ultimii 10 ani, de la 197.908 în 2012 la 182.438.
Mai mult, primele date ale Recensământului realizat în 2022 arată că România are doar 956.000 de copii cu vârsta cuprinsă între 0 şi 4 ani, cu 90.000 mai puţini faţă de 2011 şi cu 143.000 mai puţin faţă de 2002. O adevărată dramă demografică. Nu doar satele sunt goale, şi oraşele mici au şcoli unde în gimnaziu, în clasa a VI-a mai sunt 12-15 copii într-o clasă. Depopularea unor zone şi dezvoltarea accelerată a altora pune presiune pe un sistem în care strategia ar trebui să plece de la „Câţi copii sunt”.
Răspunsul oficial al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti la întrebarea despre evoluţia numărului de elevi înscrişi în clasa zero în ultimii 10 ani şi cum se împart ei pe sectoarele din Bucureşti. „Nu deţinem date centralizate despre numărul de copii înscrişi în fiecare an în clasa zero.“