• Leu / EUR4.7383
  • Leu / GBP5.3832
  • Leu / USD4.2016
Eveniment

Inchiderea rafinariei Arpechim ar putea scumpi lucrarile de infrastructura rutiera

Inchiderea rafinariei Arpechim ar putea scumpi lucrarile de infrastructura rutiera

Rafinaria Arpechim furnizeaza 60% din bitumul rutier folosit in asfaltari iar o eventuala inchidere a societatii ar putea determina scumpirea lucrarilor de infrastructura rutiera, constructorii fiind nevoiti sa apeleze la importuri.
"Companiile care importa bitum vor specula faptul ca rafinaria Arpechim s-ar putea inchide si vor majora preturile la bitum. Aceasta situatie este neplacuta pentru constructorii care deruleaza lucrari de infrastructura", a declarat Romeo Botocan, directorul executiv al firmei de constructii Max Boegl Romania.
Pretul mediu al bitumului s-a dublat in ultimii trei ani, ajungand in prezent la circa 340-350 euro/tona, piata avand in prezent o valoare de 170 de milioane de euro. In prezent, rafinaria Arpechim asigura circa 60% din consumul de bitum de pe piata locala, care este estimata la circa 500.000 de tone anual.
"Bitumul nu poate fi stocat pe perioade mai lungi, pentru ca trebuie intretinut la temperaturi ridicate si de aceea comenzile se fac pe parcurs si trebuie renegociat pretul lucrarii cu beneficiarul. Insa de cele mai multe ori contractele implica un pret fix si un constructor poate ajunge sa lucreze si in pierdere, datorita cresterii pretului la bitum", precizeaza Botocan.
In prezent, circa 50% din importul de bitum este din Italia, de unde se aprovizioneaza majoritatea companiilor de constructii, potrivit unor surse din piata. "Bitumul produs de Arpechim este folosit doar pentru primul strat care se asaza atunci cand se face o strada, iar pentru stratul de binder si stratul de uzura trebuie folosit un bitum cu o calitate mai ridicata", explica Botocan. Potrivit lui, Max Boegl importa bitumul din Italia si din Ungaria.
Compania a fost implicata intr-un consortiu cu firma italiana Astaldi si cu CCCF pentru constructia tronsoanelor de autostrada Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda, iar in prezent are in derulare mai multe contracte de infrastructura rutiera in Bucuresti si o lucrare de reabilitare a DN 17, Bistrita-Tureac.
Reprezentantii Agentiei Regionale pentru Protectia Mediului Pitesti au suspendat la inceputul saptamanii autorizatia de mediu care permitea functionarii rafinariei Arpechim pentru neindeplinirea a doua puncte din Planul de Actiuni.
Deocamdata Arpechim functioneaza la parametri normali, fara cele doua rezervoare care au fost obiectul suspendarii autorizatiei de mediu.
"Azi (n.red. - ieri) am avut o intalnire la Arpechim cu reprezentantii Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta Arges care urmeaza sa aprobe programul de inchidere al rafinariei. Acest program are in vedere in primul rand siguranta si se va face in concordanta cu normele Seveso 2 (n.red. - set de reguli prin intermediul carora se specifica pasii care trebuie urmati in cazul inchiderii unor instalatii foarte mari). Inchiderea unei rafinarii nu se face peste noapte. Exista o procedura care trebuie sa fie aprobata. Speram ca reprezentantii inspectoratului se vor pronunta pozitiv", a declarat Dan Pazara, purtatorul de cuvant al Petrom. Rafinaria va continua sa functioneze in conditiile precizate pana la aprobarea planului de inchidere.
"Doar dupa aprobarea planului, vom avea un termen exact pentru inchiderea rafinariei", a mai spus Pazara.
Potrivit acestuia, finalizarea investitiilor in cele doua directii indicate de Agentia Regionala pentru Protectia Mediului Pitesti s-ar putea realiza in aproximativ doua luni. Practic, daca aprobarea planului de inchidere a rafinariei va dura mai mult, Arpechim ar putea sa nu fie inchisa.
Petrom a anuntat demararea procedurilor de inchidere a rafinariei la inceputul acestei saptamani. In prima faza, aceste proceduri implica exclusiv realizarea planurilor de inchidere, si nu incetarea activitatii propriu-zise a rafinariei.

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7383
Diferență: -0,1433
Ieri: 4.7451
Azi: 4.2016
Diferență: -0,1995
Ieri: 4.2100
Azi: 5.3832
Diferență: -0,3923
Ieri: 5.4044
Azi: 4.1734
Diferență: -0,0216
Ieri: 4.1743