Eveniment

Investitorii autohtoni din comertul alimentar incep sa depuna armele

30.08.2007, 17:58 19

Achizitiile retelelor Univers'All, Diskont sau The Best de anul trecut sunt urmate in acest an de alte exit-uri ale investitorilor locali si de intrarea unor fonduri de investitii in afacerile micilor proprietari din comertul alimentar.
Extinderea agresiva a lanturilor internationale de retail este o amenintare tot mai mare pentru retelele de magazine detinute de investitori locali. Dupa ce au esuat in incercarea de a forma o alianta a retailerilor mici - Romretail, proprietarii de supermarketuri ar putea renunta la afacerile din comert, in fata unor oferte bune de preluare din partea jucatorilor mai mari.
Recent, patronii celor doua supermarketuri Mara din Focsani au cedat spatiile proprii magazinelor G'Market si Penny Market, pentru o suma estimata la un milion de euro.
Un alt initiator al proiectului, RomRetail, reteaua de 13 supermarketuri Ethos, are in plan atragerea resurselor pentru finantarea extinderii printr-un parteneriat cu un fond de investitii.
"Oferte de cumparare a retelei au fost si probabil vor mai fi. Deocamdata suntem ocupati cu dezvoltarea retelei", spune Ion Soloman, administratorul si proprietarul lantului Ethos. Insa pentru a-si finanta extinderea, compania va recurge, pe langa propriile resurse, la credite bancare si la asocierea cu un fond de investitii, care ar putea intra in actionariat in urmatoarele doua luni, potrivit lui Soloman. El nu a precizat numele investitorului cu care negociaza in prezent.
In acelasi timp, Ethos negociaza cu un operator mai mic de supermarketuri, pentru a prelua doua magazine in acest an, cand urmeaza sa redeschida o alta unitate preluata, magazinul Unic din Pitesti.
Reteaua Ethos si-a bugetat vanzari de 22 mil. euro (fara TVA) pentru acest an, in crestere cu 70% fata de valoarea din 2006, pe fondul extinderii.
Proprietarul Ethos a fost printre cei mai activi investitori implicati in proiectul RomRetail, o alianta care urma sa fie infiintata in acest an si sa reuneasca, intr-o prima faza, cinci retele autohtone de supermarketuri, Ethos (Bucuresti) Cip Savin (Campulung Moldovenesc), Wolf (Brasov), Mara Supermarketuri (Focsani) si Hard Discount (Brasov). Proiectul micilor comercianti a esuat insa, dar Soloman spune ca este posibil sa fie reluate discutiile pentru aceasta alianta.
"Din cauza lipsei de timp si a slabei comunicari intre proprietarii celor cinci retele, nu am reusit sa infiintam alianta RomRetail. Unii s-au concentrat pe extinderea propriilor retele, iar Mara din Focsani a renuntat si a decis sa inchirieze spatiile", a declarat Ion Soloman.
RomRetail urma sa functioneze ca o centrala comuna de achizitii si sa atraga, ulterior, mai multe retele locale in acest proiect. Avand o centrala comuna de achizitii, retailerii ar fi putut obtine conditii comerciale mai bune din partea furnizorilor, precum preturi mai mici sau termene de plata mai mari.


Ce s-a vandut

Lantul Mara (Focsani) - 2 unitati preluate de G'Market si Penny Market;
Reteaua The Best (Bucuresti) - 3 magazine preluate de La Fourmi;
Un supermarket Avantaj (Ramnicu Valcea) preluat de Artima;
Lotus Supermarket (Oradea) preluat de Artima;
Lantul Diskont (Alba Iulia) - 3 magazine preluate de Spar;
Reteaua Univers'All (14 unitati) vanduta bucata cu bucata mai multor Retaileri, printre care Carrefour si Profi;
Reteaua Albinuta (9 magazine) - primul exit al
unei retele straine, Maxima Lt, in favoarea retailerului Profi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO