Eveniment

Metroul care leagă Gara de Nord de Otopeni este prea scump pentru Fenechiu

Relu Fenechiu: Este doar o idee a mea, nu am discutat-o în amănunt cu premierul. Foto Andreea Alexandru

Relu Fenechiu: Este doar o idee a mea, nu am discutat-o în amănunt cu premierul. Foto Andreea Alexandru

Autor: Ioan Dornescu

03.07.2013, 21:11 728

Investiţia pentru Magistrala 6 de metrou, care să lege reţeaua existentă cu Aeroportul Otopeni, este una „uriaşă“ şi nu este justificată de traficul existent, a spus ieri ministrul transporturilor, Relu Fenechiu.

„În ceea ce priveşte legătura dintre Gara de Nord şi Otopeni, Magistrala 6, aşa cum este numită, daţi-mi voie să vă spun că un miliard şi vreo 200 de milioane de euro cât este estimarea pentru această magistrală, mie personal mi se pare uriaşă, şi eu nu cred că vom avea vreodată pasageri pentru ca această linie să fie eficientă. Dacă această magistrală nu va face decât legătura între aeroportul Otopeni şi Gara de Nord, vreau să vă gândiţi că nivelul maxim de pasageri pe care îl poate avea este reprezentat de nivelul maxim de pasageri al aeroportului. Dacă faceţi o comparaţie cu nivelul de pasageri pe care îl are pe un tronson similar Metrorex, veţi vedea că este de vreo sută de ori mai mare. Suntem într-o situaţie uşor delicată, pentru că există un contract cu japonezii, eu o să propun Guvernului să înlocuim acest proiect cu un proiect suprateran, pentru că avem infrastructură feroviară până aproape de aeroportul Otopeni şi am putea prelungi această infrastructură şi eventual să o introducem în subteran, în zona aeroportului Otopeni, şi să avem o legătură de zece ori mai ieftină şi care să parcurgă această distanţă într-un timp similar“, a spus ieri ministrul.

El a adăugat că această variantă este doar ideea sa şi că nu a fost discutată în amănunt cu premierul, urmând să se stabilească dacă aceasta va fi considerată fezabilă.

Fenechiu a reamintit că autorităţile europene au aprobat finanţarea infrastructurii metroului cu fonduri europene.

„Suntem în discuţii cu companiile care lucrează pe Magistrala 5, întreaga magistrală, şi cu cei de la Max Boegl, şi cu cei de la Astaldi, pentru a vedea dacă dumnealor consideră că pot să continue aceste contracte după normele şi exigenţele Comisiei Europene. După cum ştiţi, Comisia Europeană ne cere contracte clare, fără ordine de variaţii mari, lucrări de calitate şi executate în timp. Dacă îşi vor asuma aceste lucruri, cele două companii, cu siguranţă în cel mai scurt timp vom demara activitatea, pe bani europeni. Dacă nu, nu“, a mai spus Fenechiu.

Ce a mai spus ministrul transporturilor:

  • Comisia Europeană a aprobat o decontare de 315 milioane euro prin Programul Operaţional Sectorial de Transport (POS T), având în curs de aprobare încă 52,7 milioane euro.

  • Mii de angajaţi din cadrul CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă s-au înscris deja pe liste cu disponibilizări, urmând să beneficieze de plăţi compensatorii conform Ordonanţei 36 privind protecţia socială. 

  • Situaţia CFR Călători este una „foarte proastă“, iar compania de stat, cu datorii foarte mari, are nevoie de o recapitalizare, operaţiune care ar putea presupune inclusiv privatizarea operatorului feroviar. CFR Călători are pierderi de aproape 1 miliard de lei şi datorii de peste 1 miliard de lei la nivelul anului trecut.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 04.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO