Eveniment

Miniorasele Bechtel din Transilvania: peste 1.400 de "garsoniere", teren de fotbal, sala de forta, bere gratis si munti de agregate de peste 600.000 de tone - GALERIE FOTO

Miniorasele Bechtel din Transilvania: peste 1.400 de „garsoniere", teren de fotbal, sala de forta, bere gratis si munti de agregate de peste 600.000 de tone
03.06.2009, 00:00 132
Compania americana Bechtel, cu afaceri anuale de peste 27 miliarde de dolari, a ridicat de la inceperea constructiei autostrazii Transilvania patru campusuri pentru muncitori, cu o capacitate totala de 1.450 de camere, baze de productie de grinzi pentru poduri, statii de asfalt si de beton, desfasurate pe suprafete de cateva zeci de hectare.
In localitatea Savadisla (judetul Cluj) se afla una dintre cele mai mari baze de productie a Bechtel, care se intinde pe cateva hectare (foto sus)Desi au construit aceste miniorase pentru muncitori, in urma unor investitii de „zeci de milioane de euro", cum spun oficialii firmei, inBechtel a adus la santierul autostrazii Transilvania peste 1.400 de camere pentru muncitori cinci ani de zile americanii nu au finalizat niciun tronson din autostrada Brasov-Bors, care va avea 415 kilometri.
Campusurile Bechtel dispun de spalatorii proprii, teren de fotbal, zona de entertainment cu biliard si bere gratis pentru muncitori, sala de recreere cu televizoare cu plasma cu 24 de canale si sali de sport.
Cel mai mare campus este pe tronsonul 3C (Suplacu de Barcau-Bors), in localitatea Chiribis, si are o capacitate de 696 de locuri. In aceste miniorase sunt cazati peste 220 de straini, dintre care 170 sunt turci, dar si romani care locuiesc la o distanta mai mare de 100 de kilometri de santier. In plus, in zona de productie s-au realizat peste 600.000 de tone de agregate, peste 140.000 de tone de beton structural si peste 650 de grinzi pentru poduri, fiecare cu o lungime de circa 40 de metri. Bechtel lucreaza in prezent doar la tronsonul 2B pe o portiune de 42 de kilometri din totalul de 54, si la un viaduct de 1,8 kilometri de pe tronsonul 3C.
„Am investit zeci de milioane de euro in construirea bazelor de productie si a campusurilor pentru muncitori inca din 2004 cand am inceput organizarea de santier. Am decis sa lucram pe intreaga lungime a tronsonului 2B pentru ca aceasta este cea mai buna metoda pentru a finaliza cat mai repede cei 42 de kilometri pe care ne-am angajat sa-i finalizam", a declarat Michael Mix, directorul de proiect al autostrazii Transilvania. Bechtel a incheiat cu Ministerul Transporturilor un acord in luna februarie prin care se angaja sa livreze 42 de kilometri din tronsonul Gilau - Campia Turzii pana la 15 noiembrie. Insa, avand in vedere ca mai trebuie relocate 21 din cele 38 de utilitati de-a lungul tronsonului, reprezentantii Bechtel afirma ca va fi foarte dificil sa respecte termenul. In plus, Bechtel afirma ca maiIn campusuri au fost amenajate si locuri de recreere si sali de sport pentru muncitori are nevoie de 250 mil. euro pana la sfasitul anului pentru a finaliza cei 42 km, care se adauga celor 670 mil. euro inghitite pana in prezent de autostrada.
 
In Albania, 60 km gata in 30 de luni
Michael Mix spune ca prefera sa vorbeasca mai putin cu presa, de care se ocupa Bogdan Sgarcitu, directorul de comunicare al Bechtel, pentru ca focusul lui este administrarea investitiei. Intrebat daca a intampinat probleme similare cu cele intalnite in Romania si in alte tari, Mix a raspuns mai intai printr-o explicatie.
„In facultate am avut un profesor care m-a invatat ca la o intrebare este indicat sa raspund mai intai cu «that depends» (depinde - n.r.). Depinde de la proiect la proiect, utilitatile nu sunt usor de mutat in nicio tara. In unele tari a trebuit sa relocam fire care sub pamant erau incalcite ca intr-o farfurie cu paste, in altele cum este Albania, situatia a fost mai simpla pentru ca autostrada se afla intre munti", spune Mix. Bechtel va finaliza anul acesta o autostrada in Albania de 61 km, proiect cu o valoare de 535 mil. dolari, in doi ani si jumatate. Cum a fost posibil sa fie finalizata atat de repede, avand in vedere ca in Romania nu au finalizat nici macar 42 km in cinci ani?
„Atat in Albania, cat si in Croatia interesul statului a fost mai mare ca autostrazile sa fie finalizate la timp. In Albania construim o autostrada prin munti, cu un tunel subteran de 5,5 km si cu foarte multe poduri. Campusul muncitorilor este practic izolat intre munti", explica Mix.
Desi lucrarile la autostrada Transilvania au fost blocate in doua randuri - in 2005 cand Gheorghe Dobre, ministrul transporturilor la acea vreme, a renegociat contractul, si in 2008, cand nu au mai fost alocate fonduri de catre Ludovic Orban - Bechtel nu a mai participat la alte licitatii in Romania. Explicatia? „Nu am mai participat la licitatii pentru infrastructura pentru ca autostrada Transilvania este un proiect foarte mare, care se va intinde pe cel putin 12 ani, unde am alocat foarte multe resurse. Vrem sa finalizam mai intai acest proiect, iar ulterior suntem deschisi si pentru alte licitatii", explica Mix.
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO