Eveniment

Ministerul Dezvoltării a scos la licitaţie doar un sfert din cei 10.000 km de drumuri locale şi nu a atribuit nimic

Autor: Andreea Mioara Neferu

05.05.2011, 23:54 447

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a scos lalicitaţie până în prezent lucrările de modernizare şi reabilitare a2.600 de kilometri de drumuri judeţene şi locale dintre cei 10.000kilometri anunţaţi, deşi ministrul dezvoltării Elena Udrea anunţaînainte de Paşte că până la finalul lui aprilie se va finalizaprocesul de publicare pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice(SEAP) a pachetelor de drumuri judeţene şi locale.

Din totalul de 20 pachete stabilite a fi scoase la licitaţiepentru toate judeţele ţării, deocamdată au fost publicate pe SEAPdoar şapte, care acoperă modernizarea şi asfaltarea drumurilorlocale din 14 judeţe.

Cele mai recente licitaţii au fost lansate ieri, pentrulucrările de modernizare şi rea­bi­li­ta­re a încă aproape 880 dekilometri de dru­muri judeţene şi locale din patru judeţe (Neamţ,Iaşi, Ialomiţa, Călăraşi), valoarea to­tală estimată a acestorproiecte ridicându-se la 1,04 mld. lei (253 mil. euro). În acestcontext şi având în vedere că cel mai devreme în luna august vor fiaflaţi câştigătorii, iar termenul estimat de finalizare alucrărilor este de trei ani, care sunt şansele ca lucrările deconstrucţie să demareze chiar de anul acesta şi să fie încheiate latimp?

"Orice este posibil, chiar şi având în vedere istoricul maipuţin fericit în ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructuriiromâneşti. Totul ţine însă de voinţa politică, iar pentru a seevita pe­rioada de contestaţii şi, deci, o amânare a înce­periilucrărilor, trebuie umblat la modul de lici­tare astfel încât nunumai preţul cel mai mic să fie luat în considerare, ci şi ofertatehnică", spune Răzvan Niculescu-Aron, prim-vice­pre­şe­dinte alPatronatului Societăţilor din Con­s­truc­ţii. Investiţiile facparte din Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, cu ovaloare de 3,3 mld. euro, care include, pe lângă asfal­tarea şimodernizarea a 10.000 de kilo­metri de drumuri judeţene şi locale,şi mo­der­ni­zarea satului românesc şi realizarea siste­mului decanalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă alocalităţilor. Deocamdată MDRT nu a făcut publice costurile totaleasociate subprogramului de asfaltare a 10.000 de kilometri dedrumuri de interes judeţean şi local, însă, potrivit calculelor ZF,care iau în considerare standardele de cost, acesta ar putea costaîntre 1,65 şi 3 mld. euro.

Ceea ce deosebeşte însă aceste licitaţii de unele obişnuitepentru dezvoltarea infrastruc­turii este faptul că finanţarealucrărilor se va face iniţial de către constructori, urmând ca din2013 guver­nele viitoare să achite valoarea lucrărilor, pe măsurăce vor fi finalizate. "Nu pot să spun că există un apetit foartemare. Statul trebuie să transmită semnale clare că îşi va onoraobligaţiile începând cu 2013", apreciază Niculescu-Aron.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO