Eveniment

O nouă oportunitate pentru România îşi face apariţia: Criza lanţurilor de aprovizionare forţează marii jucători să-şi mute procesele de producţie către Europa. Ţara noastră stârneşte interesul producătorilor

O nouă oportunitate pentru România îşi face...

Autor: Dorin Oancea

11.11.2021, 14:32 115

Marile companii de îmbrăcăminte şi încălţăminte îşi mută producţia în ţări mai apropiate de magazinele lor din SUA şi Europa, fiind afectate de o reapariţie a cazurilor de variantă Delta în Vietnam şi China, care a încetinit sau a oprit producţia, relatează Reuters.

Bulgaria, Ucraina, România, Republica Cehă, Maroc şi Turcia sunt câteva dintre ţările care au stârnit un nou interes din partea producătorilor de îmbrăcăminte şi încălţăminte, deşi China continuă să producă o mare parte din îmbrăcămintea pentru lanţurile de îmbrăcăminte din SUA şi Europa.

Schimbările au loc în contextul unui blocaj masiv al transportului maritim care duce la creşterea costurilor şi obligă companiile să îşi regândească lanţurile de aprovizionare şi centrele de producţie cu costuri reduse din Asia.

Cel mai recent exemplu este retailerul spaniol de modă Mango, care a declarat pentru Reuters că a "accelerat" procesul de creştere a producţiei locale în ţări precum Turcia, Maroc şi Portugalia. În 2019, compania şi-a procurat în mare parte produsele din China şi Vietnam. Mango a declarat pentru Reuters că va extinde "considerabil" numărul de unităţi fabricate local în Europa în 2022.

În mod similar, retailerul american de încălţăminte Steve Madden a declarat miercuri că şi-a redus producţia în Vietnam şi că a mutat 50% din producţia de încălţăminte din China în Brazilia şi Mexic, în timp ce producătorul de saboţi din cauciuc Crocs a declarat luna trecută că îşi mută producţia în ţări precum Indonezia şi Bosnia.

"Observăm o creştere semnificativă a activităţii de transport de marfă şi de camioane în fostele republici sovietice... o creştere mare în Ungaria şi România", a declarat Barry Conlon, director executiv al Overhaul, o firmă de gestionare a riscurilor lanţului de aprovizionare.

În Turcia, se aşteaptă ca exporturile de îmbrăcăminte să ajungă la 20 de miliarde de dolari în acest an, un record istoric, datorită unei creşteri a comenzilor din partea Uniunii Europene, potrivit datelor Uniunii Camerelor de Îmbrăcăminte şi a Consiliului de Îmbrăcăminte din Turcia. În 2020, exporturile s-au ridicat la 17 miliarde de dolari.

În Bosnia şi Herţegovina, exporturile de produse textile, piele şi încălţăminte s-au ridicat la 436,65 milioane de dolari în prima jumătate a anului 2021, mai mult decât în tot anul 2020.

"Multe companii din Uniunea Europeană, care este cel mai important partener comercial al nostru, caută noi furnizori şi noi lanţuri de aprovizionare pe piaţa din Balcani", a declarat profesorul Muris Pozderac, secretarul asociaţiei de textile, îmbrăcăminte, piele şi încălţăminte din Bosnia şi Herţegovina.

În Guatemala, unde Nordstrom şi-a mutat semnificativ producţia de volum de mărci private în 2020, exporturile de îmbrăcăminte au depăşit cu puţin 1 miliard de dolari la sfârşitul lunii august a acestui an, în creştere cu 34,2% faţă de 2020 şi chiar cu 8,8% mai mult decât în 2019.

Cu siguranţă, multe companii sunt, de asemenea, încă foarte dependente de Vietnam, unde recentele opriri de producţie au provocat întreruperi semnificative. Guvernul vietnamez a declarat în octombrie că în acest an nu îşi va atinge obiectivul privind exporturile de îmbrăcăminte, din cauza impactului restricţiilor impuse de coronavirus şi a lipsei de lucrători.

Producătorul de îmbrăcăminte VF Corp şi producătorul de echipamente outdoor Columbia Sportswear s-au numărat printre companiile care au avertizat că vor exista întârzieri în colecţiile de toamnă şi primăvară şi, în unele cazuri, sortimente de mărimi insuficiente.

Producătorul de genţi Michael Kors Capri Holdings a declarat miercuri că nu va avea stocurile dorite pentru sezonul de sărbători, în timp ce producătorul de echipamente sportive Under Armour a declarat marţea trecută că anulează comenzile de achiziţie din Vietnam doar pentru a ajuta "fabricile să revină şi să se pună la punct".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO