Eveniment

România a înregistrat în luna mai cel mai scăzut ritm de creştere a consumului de la începutul lui 2019: evoluţia confirmă maturitatea ciclului economic postcriză

România a înregistrat în luna mai cel mai scăzut ritm...

Autor: Răzvan Botea

05.07.2019, 00:07 1534

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul a crescut în luna mai 2019 faţă de mai 2018 cu 3,9%, înregistrând cel mai scăzut ritm de creştere a consumului de anul acesta. Încetinirea ritmului de creştere s-a datorat scăderii cifrei de afaceri în comerţul cu carburanţi faţă de acceaşi lună a anului trecut, dar şi ritmului mai scăzut de creştere a cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul al produselor ali­men­tare şi băuturilor, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS).

Economiştii de la Banca Transilvania sunt de părere că această creştere a consumului sub potenţial este încă un indiciu al maturizării ciclului economic postcriză.

„Estimările econometrice elaborate indică faptul că dinamica vânzărilor din comerţul cu amănuntul s-a situat sub ritmul potenţial pentru a zecea lună consecutiv în mai, evoluţie care confirmă maturitatea ciclului economic postcriză. Conform scenariului macroeconomic central BT, ritmul anual al consumului privat ar putea accelera de la 5,2% în 2018 la 5,3% în 2019, urmând să decelereze la 5% în 2020 şi 2021, pe fondul maturităţii ciclului economic pe plan extern şi perspectivelor de rebalansare a politicii economice interne (în contextul nivelului ridicat al deficitelor gemene)“, comentează analiştii de la BT.

Consumul privat va continua să fie suţinut pe termen mediu de creşterea venitului real disponibil al populaţiei, dar şi de fiscalizarea mai activă, mai scrie BT.

În mai 2019 faţă de aceeaşi lună a anului trecut, volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a decelerat de la 7,1% în aprilie 2019 la 3,9%, cel mai slab ritm de creştere de anul acesta. Evoluţia a fost determinată de decelerarea vânzărilor de bunuri alimentare, băuturi şi tutun de la 9% an la an în aprilie la 3,7% an la an în mai şi de scăderea vânzărilor de carburanţi cu 3% în mai 2019 faţă de mai 2018.

„Pe de altă parte, vânzările de bunuri nealimentare au accelerat de la 7,5% an la an în aprilie la 8,5% an la an în mai, evoluţie susţinută de climatul pozitiv din piaţa forţei de muncă şi din piaţa creditului“, mai scriu analiştii de la BT.

În primele cinci luni ale acestui an, comerţul cu amănuntul în România a înegistrat un avans de 7,2%.

„Se evidenţiază majorarea vânzărilor de produse nealimentare cu 10,1% an la an (în primele 5 luni ale acestui an – n. red.), pe fondul creşterii venitului real disponibil al populaţiei şi nivelului redus al costurilor reale de finanţare.

De asemenea, volumul vânzărilor de carburanţi a consemnat un avans de 6,6% an la an, evoluţie influenţată şi de declinul cotaţiilor internaţionale la ţiţei.“

Ritmul anual al creşterii consumului a decelerat în luna decembrie 2018, până la 4%.

În luna ianuarie 2019 evoluţia cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul a intrat pe un trend puternic de creştere, de 6,6% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, ca în februarie să crească la un ritm anual de 9,1%.

În martie şi aprilie 2019 consumul populaţiei a crescut cu dinamici anuale de 8,4%, respectiv 7,1%, ca în mai 2019 ritmul anual de creştere a consumului să se tempereze la 3,9%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO