Eveniment

Situaţie incredibilă la Transporturi: doar 11 milioane de euro pe infrastructură luaţi de la UE într-un an

Situaţie incredibilă la Transporturi: doar 11 milioane de euro pe infrastructură luaţi de la UE într-un an

Relu Fenechiu

Autor: Iulian Anghel

17.05.2013, 09:45 1953
 

Într-un an de zile – mai 2012- mai 2013 - Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T), cel mai mai bine finanţat dintre programele operaţionale sectoriale, cu o alocare totală de 4,5 mld. euro între 2007 şi 2013, nu a luat decât 11 mil. euro de la UE (ca rambursări), adică 0,2% din total.

În total, în aproape 7 ani de la integrarea în UE, România a luat pe POS-T doar 295 mil. euro (6,4% din total) şi vorbim de un program care era menit să remedieze una dintre cele mai grave probleme ale României, in­fra­structura.

În aceşti ani, la Ministerul Transpor­turilor au fost şapte miniştri.

România este obligată să ia de la UE, în 2013, 1 mld. euro pe POS-T, altfel banii sunt pierduţi, în cadrul procedurii de dezangajare automată a fondurilor.

Dar suntem aproape de jumătatea anului şi, în curând, se împlineşte un an de când, pe POS-T, Comisia Europeană nu mai face plăţi. La sfârşitul lui 2011, Comisia Europeană a aprobat finanţarea mai multor tonsoane de autostrăzi (Lugoj - Deva, Nădlac - Arad, Orăştie - Sibiu) cu 730 mil. euro. La un an şi jumătate de atunci, niciun un cent de la UE nu a ajuns în aceste autostrăzi, care merg înainte cu bani de la buget.

Ministrul transporturilor Relu Fenechiu susţine că a reuşit să „deblocheze“ POS – Transporturi şi că va aduce în România 4 mld. euro pentru proiecte în infrastructură.

În realitate POS – T este în continuare oprit de la finanţare.

Întors de la Bruxelles unde marţi a discutat cu reprezentanţii Comisiei Europene pe marginea deblocării POS-T, ministrul de resort a susţinut: „În mai puţin de cinci luni, de când am preluat acest minister, prin imple­mentarea acestor măsuri am reuşit să deblocăm POS Transport şi astfel vom aduce în România peste 4 miliarde de euro. Prin investiţiile în infra­structură vom reporni programele europene, care în perioada 2007 – 2013 au atras doar 8%, adică 400 de milioane de euro din suma pusă la dispoziţie de către UE, de aproximativ 4,5 miliarde de euro“. Rea­litatea este că POS-T este în continuare presuspendat, în ciuda a aceea ce susţine ministrul. Ceea ce a făcut el la Bruxelles a fost să transmită reprezentanţilor Comisiei Eu­ropene că, din punctul de vedere al României, programul poate fi reluat la plată pentru că au fost luate măsurile de remediere cerute atunci când programul a fost presuspendat (este vorba despre măsuri care să elimine po­ten­ţialele fraude în procedura achiziţiilor publice).

Ministerul Transporturilor (care este autoritate de management pe POS-T) susţine într-un comunicat: „Prin Scrisoarea de Întrerupere Plăţi (iunie 2012) şi Scrisoarea de Presuspendare (decembrie 2012), Comisia Europeană a stabilit pentru POS-T imple­mentarea unui număr de opt măsuri specifice cu termen 13 februarie 2013, dată limită conform scrisorii de pre-suspendare transmisă de către Comisia Europeană.“

De la 13 februarie au trecut trei luni şi lucrurile sunt înţepenite în continuare pe POS-T. Ministrul susţine că el a deblocat POS-T, dar acesta este doar punctul său de vedere, pentru că nu are răspunsul Comisiei. Comisia trebuie să-şi formeze un punct de vedere şi nu o va face mai devreme de o lună.

Astfel, ministrului transporturilor Relu Fenechiu şi mi­nistrului fondurilor europene Eugen Teodo­rovici le mai rămân la dispoziţie doar şase luni pentru a lua pe POS-T 1 mld. euro, astfel încât banii să nu fie pierduţi în cadrul procedurii de dezangajare automată a fondurilor UE.

Anul acesta, pe toate cele şapte programe operaţionale, România trebuie să ia de la Bruxelles 6,5 mld. euro. Tot ce nu este absorbit până la această sumă este pierdut în cadrul procedurii de dezangajare automată. Iar în 4 luni ale lui 2013, de la Bruxelles au fost rambursaţi, în total, sub 400 mil. euro, ceea ce înseamnă că în lunile care au mai rămas România trebuie să primească peste 6 mld. euro.

 

1 mld. euro trebuie să tragă de la Bruxelles POS-Transporturi în 2013, astfel încât banii să nu fie pierduţi în cadrul procedurii automate de dezangajare a fondurilor. Doar 295 mil. euro (6,4% din totalul sumei alocate de 4,5 mld. euro) a luat POS-T în toţi anii scurşi de la integrarea în UE.

AFACERI DE LA ZERO