Eveniment

Test Auto ZF: Ford Kuga PHEV – de ce plug-in hybrid

Autor: Bogdan Alecu

26.12.2023, 15:00 1961

Hibridul de tip plug-in este deseori considerat primul pas către electrificare. Spre deosebire de un full hybrid acesta poate fi încărcat de la priză şi poate merge în mod electric între 50 şi 70 km. Iarna autonomia de obicei scade spre 40 sau chiar 35 km în funcţie de temperatură şi condiţii de drum.

Dar este soluţia cea mai avantajoasă? Totul depinde însă de preferinţele utilizatorului, stilul de condus şi traseele pe care acesta le parcurge în cele mai multe cazuri.

 

Costul dar şi disponibilitatea combustibilului fac diferenţa atunci când vine vorba de mobilitate. Dacă până recent singura dilemă era diesel vs. benzină, acum există diesel (din ce în ce mai puţin), benzină, GPL, mild-hybrid, full hybrid, plug-in hybrid şi electric.

Dacă în cazul motoarelor cu ardere internă cel mai mic consum este obţinut în extraurban, atunci când se rulează cu viteză constantă, electricele au cea mai mare eficienţă în traficul urban – viteza redusă şi frânările dese – care avantajează recuperarea de energie – fac din maşinile care pot înmagazina această energie o soluţie mai bună. Rularea în mod electric permite automobilului să funcţioneze fără emisii.

 

Ford Kuga Plug-in Hybrid poate fi încărcat de la o priză normală - durează aproximativ 6-7 ore operaţiunea, cu 2,3 kW pe oră şi 10A. Adică peste noapte, maşina se poate încărca fără probleme, inclusiv folosind un prelungitor, în exterior (prelungitor de exterior, cu protecţie), indiferent dacă ninge sau plouă. O astfel de utilizare permite rularea în mod electric în cele mai multe cazuri, mai ales că autonomia poate ajunge la 70 km, iar distanţa medie zilnică în Europa este de 20-30 km.

Folosind o staţie, timpul scade spre 3 ore, încărcând cu 3,7 kW pe oră şi 16A. Dar în acest caz este necesară o investiţie suplimentară - preţul staţiilor poate varia între 1.500 şi 5.000 de lei, fără instalare.

Aceasta necesită ca operaţiunea de instalare să fie realizată de către un specialist care să monteze şi o siguranţă separată pentru acest circuit. Mizând pe valul nou, sunt şi multe firme care profită de entuziasm, şi ajung să ceară şi 400-500 de euro doar pentru instalare, însă sunt şi specialişti care percep şi sub 200 de euro. Important este ca firma să fie acreditată pentru a respecta condiţiile de garanţie. Sunt şi firme care şi vând şi instalează, însă din nou, este necesară o atenţie suplimentară - la o primă vedere teoretic pachetul ar trebui să fie o idee bună, însă tot pe fondul cererii aceştia vor să maximizeze profitul, vânzând şi staţia la un preţ mai mare, dar şi serviciul de montaj, tot la un preţ semnificativ mai mare. Dacă anumite firme pot cere şi peste 5.000 de lei cu TVA pentru o staţie de 7,2 kW plus montaj, altele percep sub 3.000 de lei, motiv pentru care trebuie realizată o analiză a pieţei pentru cele mai noi oferte. În plus, un plug-in hybrid nu are neapărată nevoie de 400V pentru staţie, ci poate fi încărcat şi folisind o staţie conectată la 230V. Pe de altă parte, având în vedere operaţiunea, atunci când este instalată staţia ar trebui realizată şi operaţiunea pentru creşterea puterii instalate, mai ales că cel mai probabil următorul pas va fi o maşină complet electrică.

 

Dar cât costă exploatarea?

Un Kuga Plug-in consumă în medie, în extraurban, între 18 şi 22 kWh/100 km, pentru ca în oraş consumul să scadă spre 15 kWh/100 km. Încărcat de la o staţie specială, un “plin” de 11 kWh costă, luând în calcul un preţ mediu de 2,5 lei/kWh, 27,5 lei sau la 100 km – mod full electric – ar costa 37,5 lei/100 km. Încărcat acasă, cu 0,8 lei/kWh, costul ar fi de aproape 8 lei/100 km. În extraurban diferenţele cresc – costul poate ajunge la 55 lei la staţiile speciale, sau circa 15 lei acasă. Miza în cazul hibridelor de tip plug-in, ca şi în cazul electricelor este ca maşina să ruleze utilizând energie înmagazinată dintr-o priză casnică, sau, şi mai bine, utilizând energie din panouri fotovoltaice – iar aici costul cu energia poate scădea spre zero (fără a lua în calcul investiţia în panouri).

Avantajul unei maşini electrice este că poate rula o distanţă mai mare utilizând energia de acasă/sediu, însă depinde integral de prezenţa staţiilor pe traseu, în cazul unui drum mai lung. Pe de altă parte, la drum lung, cu bateria goală, un Kuga plug-in consumă între 4,5 şi 5,5 litri/100 km, valori care în cazuri speciale pot urca spre 6,5 litri/100 km, în cazul unui stil de condus mai dinamic. Astfel, la drum lung costul per 100 km pe benzină ar costa circa 30-43 de lei, în timp ce pe electric încărcat la staţie specială ar fi de 55 de lei sau 17 lei de acasă - luând în calcul consumul de 22 kWh/100 km. Pe de altă parte, plug-inul are un timp de încărcare mai mare – 3 ore la staţie, 6 ore acasă, astfel încât la drum lung opţiunea de electric nu prea poate fi luată în calcul.

Plug-inul însă vine cu eficienţa acolo unde este necesară - componenta de electric pentru a face automobilul eficient şi cu emisii zero în traficul urban, acolo unde şi autonomia este cea mai ridicată şi motor termic cu mod full-hybrid în extraurban, unde fără prea multe probleme se poate rula cu un consum mediu de sub 5 litri/100 km dar cu un motor de 2,5 litri pe benzină şi 225 CP sub capotă, capabil să propulseze maşina de la 0 la 100 km/h în circa 9 secunde. Mai mult, Kuga Plug-in permite accesul către lumea maşinilor electrice dar fără a renunţa la confortul unui motor pe benzină, la un interior spaţios sau practic. În plus, sistemul duce şi la reducerea semnificativă a costurilor cu combustibilul dar şi cu parcarea, hibridele având parcare gratuită în Bucureşti.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO