Eveniment

Urmează PwC CEO Survey 2023. 29 martie, de la ora 19:00, pe zf:ro . Care sunt strategiile de business ale directorilor financiari în 2023, încă un an complicat şi plin de incertitudini. Care sunt principalele îngrijorări pentru 2023, când inflaţia rămâne mai sus decât ţintele şi nu se ştie dacă va escalada criza energetică sau războiul

Urmează PwC CEO Survey 2023. 29 martie, de la ora 19:00,...

Autor: Răzvan Botea

27.03.2023, 15:28 102

Aproape două treimi dintre directorii generali din România se aşteaptă ca, în acest an, creşterea economică locală să încetinească. Răspunsul reflectă cea mai pesimistă estimare din ultimii 12 ani şi este o percepţie inversată faţă de 2021 şi 2022, până la izbucnirea războiului în Ucraina. În acelaşi timp, mai mult de un sfert dintre directorii generali din România cred că organizaţiile pe care le conduc nu vor supravieţui în următorii zece ani dacă îşi continuă cursul actual.

Mai mulţi CEO şi specialiştii PwC vor răspunde celor mai importante întrebări despre business în 2023 în cadrul conferinţei de lansare a raportului anual PwC România CEO Survey, care sondează opinia liderilor de companii din România despre economie şi afaceri în 2023.

Speakerii evenimentului sunt Dinu Bumbăcea, country managing partner PwC Romania, Omer Tetik, CEO Banca Transilvania, Andreea Pipernea, CEO NN Pensii şi Cătălin Radu, general manager Bristol Myers Squibb.

„Vedem că volatilitatea este în creştere, condiţiile macroeconomice se deteriorează, generând costuri mai mari, identificarea şi reţinerea talentelor sunt tot mai dificile. Totuşi presiunile unui mediu foarte incert nu îi descurajează pe executivii din România care continuă să mizeze pe o evoluţie mai bună a organizaţiilor pe care le conduc decât a economiei în general. De aceea am vrut să aflăm de la executivii din România ce măsuri iau pentru a face faţă provocărilor şi riscurilor”, spune Dinu Bumbăcea, country managing partner PwC

De peste un deceniu, PwC CEO Survey explorează percepţiile directorilor generali din România privind evoluţia economiei, precum şi perspectivele, provocările şi oportunităţile de dezvoltare ale organizaţiilor pe care le conduc. În acest an, raportul va fi lansat public pe 29 martie, eveniment transmis LIVE de Ziarul Financiar, de la ora 18:00. Speakerii evenimentului sunt Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC Romania, Omer Tetik, CEO Banca Transilvania, Andreea Pipernea, CEO NN Pensii şi Cătălin Radu, General Manager Bristol Myers Squibb

Pentru a avea o înţelegere mai aprofundată a viziunii unor lideri de afaceri din România, am realizat în cadrul raportului şi o serie de interviuri pentru rubrica ”Inside the mind of the CEO” cu: Omer Tetik, CEO Banca Transilvania, Andreea Pipernea, CEO NN Pensii, Cătălin Radu, General Manager Bristol Myers Squibb, Mihaela Bîtu, CEO ING Bank, Julien Munch, CEO Carrefour, Raffel Volker, CEO E.ON România, Sergiu Manea, CEO BCR, Francois Bloch, CEO BRD Groupe Société Générale şi Călin Costinaş, Deputy CEO Profi Rom Food. Interviurile integrale vor fi publicate în raport şi pe blogul PwC România aici.

Declaraţii ale directorilor generali intervievaţi:

Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România: Vedem că volatilitatea este în creştere, condiţiile macroeconomice se deteriorează, generând costuri mai mari, identificarea şi reţinerea talentelor sunt tot mai dificile. Totuşi presiunile unui mediu foarte incert nu îi descurajează pe executivii din România care continuă să mizeze pe o evoluţie mai bună a organizaţiilor pe care le conduc decât a economiei în general. De aceea am vrut să aflăm de la executivii din România ce măsuri iau pentru a face faţă provocărilor şi riscurilor care ameninţă economia globală şi locală şi cum îşi păstrează optimismul pentru viitorul companiei pe care o conduc şi pentru evoluţia economiei locale în următorii ani.

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: ”Este clar că parcurgem o perioadă grea pentru business – în care unul dintre ingrediente este costul crescut al finanţării. Însă avem o poziţie strategică mult mai bună decât în crizele precedente. Suntem o bancă solidă şi foarte bine capitalizată, cu un portfolio diversificat şi o favorabilitate crescută – suntem the bank of choice când este vorba de primul cont bancar sau prima finanţare.”

 

Andreea Pipernea, CEO NN: ”Avem o abordare rezilientă şi dinamică în toate ariile de activitate. Strategia de investiţii prudentă şi sustenabilă pe termen lung şi cadrul solid de administrare a riscurilor, bazat pe o evaluare holistică în selecţia investiţiilor şi un apetit de risc adaptat contextului, ne ajută să protejăm banii clienţilor pe termen lung. (...) Rezilienţa şi adaptabilitatea mediului de business în contextul ultimilor ani este îmbucurătoare şi, mai departe, cred că avem suficiente motive să privim spre viitor cu o doză de optimism.

Cătălin  Radu, CEO BMS: Ultimii 30 de ani ne-au arătat că România a pornit pe un drum provocator, cel către o democraţie şi economie de piaţă funcţionale. Au fost obstacole şi momente grele, cauzate de deficienţe locale sau conjuncturi externe. Am observat, însă, o constantă – îmbunătăţirea continuă şi evoluţia. Au fost perioade de accelerare sau de staţionare, însă economia şi societatea românească au păstrat direcţia.

 

Mihaela Bîtu, ING Bank România: ”Deşi speram ca anul 2022 va fi unul mai liniştit după perioada pandemiei, realitatea ne-a surprins cu noi şocuri: războiul din Ucraina, criza energetică, inflaţia la cote nemaiîntâlnite de mulţi ani. Cu toate acestea, economía şi societatea românească şi-au demonstrat încă o dată rezilienţa şi capacitatea de adaptare. Creşterea económică de 4,8% înregistrată anul trecut a depăşit aşteptările analiştilor, iar sectorul bancar este bine capitalizat şi pregătit să facă faţă cu succes provocărilor. Desigur, este nevoie să fim în continuare vigilenţi, date fiind incertitudinile geopolitice şi economice, însă cred şi sper că 2023 va fi un an de cvasi-normalizare.”

 

Volker Raffel, CEO E.ON România: ”Criza energetică ne-a arătat încă o dată cât de vital este acest sector pentru economie. Sunt necesare investiţii substanţiale pentru a asigura securitatea energetică şi pentru a transforma sectorul într-unul durabil. Reţelele de distribuţie, atât cele de gaz, cât şi cele de electricitate, au nevoie de investiţii de miliarde de euro până în 2030 pentru a le ridica nivelul de performanţă şi adecvare la standardele Green Deal şi Fit for 55. Din punct de vedere energetic, România are un punct de plecare excelent, fiind dependentă în proporţie de doar 10% de importurile de gaze sau de electricitate. Potenţialul de investiţii în capacităţi de producţie de energie eoliană, solară etc. este foarte bun, iar noi vedem deja un interes crescut din partea investitorilor.”

 

Julien Munch, CEO Carrefour România: ”Sunt convins că România are potenţial economic. România creşte în regiune, antreprenoriatul înfloreşte, este loc pentru investitori. Întrucât suntem parteneri cu afaceri din România, putem experimenta direct efervescenţa şi creativitatea acestora. Cu toate acestea, văd trei condiţii importante pentru a susţine în continuare creşterea ţării şi pentru a continua să acordăm încredere investitorilor privaţi. În primul rând, predictibilitatea şi o anumită stabilitate legislativă şi fiscală pe termen mediu; în al doilea rând, investiţiile continue în infrastructurile majore ale ţării şi, în al treilea rând, un subiect care este puţin menţionat astăzi, dar care este totuşi vital, cel al demografiei şi al dinamicii ei.”

 

François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale: Companiile din România ştiu deja ce înseamnă succesiunile de cicluri economice, formate din creşteri, încetiniri şi chiar crize de proporţii regionale, continentale, mondiale, şi sunt pregătite să le abordeze. Apoi, România este o ţară care se dezvoltă, membră a comunităţii euro-atlantice, o destinaţie sigură pentru investiţii. În acest context, noi, BRD suntem pregătiţi să oferim tot know-how-ul pe care îl avem pentru a-i însoţi pe antreprenori, investitori, companii şi, în general, pe toţi românii pe acest drum al creşterii şi recuperării decalajelor faţă de economiile dezvoltate.

Sergiu Manea, CEO BCR: Provocări au existat şi vor exista mereu, însă ce ne testează abilităţile este cum, când şi ce soluţii oferim. Iar astăzi ne aflăm în mijlocul unei revoluţii tehnologice şi economice, de pe urma căreia România poate capitaliza. Avem o oportunitate imensă de modernizare, care ne asigură avansul economic şi social din următorii ani, şi e important să vorbim despre investiţii. Investiţii care asigură relevanţa afacerii şi care încurajează sectoarele cu avantaj competitiv în noul ciclu economic. Investiţii în capitalul uman, care, din punctul nostru de vedere, sunt cele care vor face diferenţa pentru viitorul României.

Călin Costinaş, deputy CEO la Profi Rom Food: Suntem şi vom fi mai focusaţi pe aprovizionările de la producătorii români, lucrul acesta având două beneficii sprijinirea mediului economic local şi reducerea riscului de disfuncţionalităţi în lanţul de aprovizionare, precum şi un impact pozitiv în mediu.  Ne motivează faptul că suntem o organizaţie agilă, uşor adaptabilă, iar parteneriatele cu producătorii locali ne confirmă că aceasta este o forma sănătoasă de a dezvolta un business sustenabil şi pe termen lung.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO