În contextul unor strategii de extindere regională sau în derularea businessului obişnuit, din ce în ce mai multe companii româneşti explorează metode eficiente de a realiza plăţi internaţionale. Acestea se confruntă cu provocări precum diversitatea valutelor, fragmentarea pieţei şi diferenţele de reglementare în comerţul internaţional, conform unui studiu efectuat de furnizorul global de plăţi iBanFirst. Cu toate acestea, cu ajutorul tehnologiei care avansează rapid şi a exemplelor locale de succes, aceste dificultăţi pot fi transformate în oportunităţi de creştere şi avantaje competitive.
Pentru întreprinderile din România, regiunea Europei Centrale şi de Est (CEE) reprezintă mai mult decât o proximitate geografică. Aceasta constituie un pas strategic esenţial către expansiunea globală, conform studiului. Istoria comună, asemănările culturale şi conexiunile economice specifice regiunii funcţionează ca o punte care permite antreprenorilor să îşi perfecţioneze strategiile de expansiune într-un cadru relativ controlabil, înainte de a se extinde către regiuni mai variate şi complexe. Acest proces permite, de asemenea, transformarea provocărilor principale în avantaje strategice.
Fintechul iBanFirst, împreună cu Ziarul Financiar şi compania de comunicare Pi2 PR & Marketing organizează miercuri, 24 aprilie 2024, cea de-a treia ediţie anuală a a Summit-ului Regional de Business al iBanFirst. Organizat în colaborare cu partenerii media - Ziarul Financiar din România, Bloomberg TV Bulgaria şi ziarul de business Portfolio din Ungaria - summitul regional oferă participanţilor o agendă bogată de discuţii şi oportunităţi de networking. Evenimentul reuneşte antreprenori şi directori executivi din România, Bulgaria şi Ungaria, care au construit companii de succes în regiune şi care vor împărtăşi experienţele lor privind expansiunea transfrontalieră.
Pintre speakerii invitaţi să numără: Andrei Ursulescu - CEO Scandia Food, Maria Metz - CEO NTT Data, Radu Georgescu - chairman of the board în cadrul SeedBlink, Gabriela Bereş - managing director central & Eastern Europe în cadrul Puratos, Bogdan Colceriu - fondator & CEO Frisbo şi Roxana Gureanu - managing director HABAU România.
Care sunt principalele provocări care se pot transforma în avantaje pentru companiile care vor să desfăşoare business la nivel regional:
► Fragmentarea pieţei: Contextele economice şi preferinţele variate ale consumatorilor oferă companiilor oportunitatea să testeze diverse strategii de piaţă şi să îşi ajusteze ofertele pentru a răspunde nevoilor şi aşteptărilor diverse ale clienţilor într-un mod mai eficient.
► Diversitatea reglementărilor: Abordarea complexităţii reglementărilor din diferitele ţări ale regiunii poate îmbunătăţi flexibilitatea juridică şi operaţională a companiilor. Aceasta le oferă o bază valoroasă de cunoştinţe pentru a gestiona politicile de conformitate globală.
► Concurenţa şi recrutarea talentelor: Deşi concurenţa acerbă şi căutarea de talente reprezintă provocări, ele stimulează inovaţia, creşterea eficienţei şi investiţia în dezvoltarea unei forţe de muncă calificate, esenţială pentru succesul pe plan internaţional.
► Diferenţele culturale: Diversitatea culturală şi lingvistică întâlnită în regiunea CEE poate ajuta companiile să îşi rafineze strategiile de marketing şi customer service, pregătindu-le pentru complexităţile expansiunii la nivel internaţional.
► Diversitatea valutară: Deşi diversitatea valutară poate părea un impediment, ea oferă, de fapt, companiilor mai multă flexibilitate în stabilirea preţurilor şi în negociere, permiţând gestionarea eficientă a riscurilor valutare prin strategii de hedging personalizate.
► „În mod tradiţional, întreprinderile din România au avut o preferinţă pentru tranzacţiile internaţionale în euro, datorită stabilităţii şi familiarităţii monedei. Însă, având acum acces mai facil la diverse valute, la rate de schimb competitive şi soluţii de management al riscului adaptate şi pentru IMM-uri, acestea se pot poziţiona mai avantajos pe piaţa globală. În practică, acest lucru înseamnă că pot efectua plăţi către furnizori străini în moneda acestora şi, la rândul lor, pot primi plăţi în monede locale de la clienţii internaţionali. Beneficiile sunt multiple: capacitatea de a negocia preţuri mai avantajoase, deschiderea spre noi pieţe şi, în unele cazuri, posibilitatea de a realiza tranzacţii care nu ar fi fost fezabile anterior, de la Europa Centrală şi de Est, până în China şi Africa de Sud”, explică Johan Gabriels, Director Regional pentru Europa de Sud-Est în cadrul iBanFirst.
► În esenţă, procesul de expansiune al companiilor româneşti şi regionale pe pieţele din Europa Centrală şi de Est implică o planificare strategică. Acesta va fi subiectul principal dezbătut în cadrul celui de-a treia ediţii a summitului regional “Cum se pot extinde companiile din CEE la nivel internaţional?", organizat de iBanFirst în parteneriat cu Ziarul Financiar. Această ediţie se va concentra pe exemplul unora dintre cei mai de succes antreprenori şi directori executivi din România, Bulgaria şi Ungaria, pentru a explora cum pot întreprinderile să-şi construiască o fundaţie solidă pentru extinderea operaţiunilor la nivel internaţional, prin exploatarea avantajelor regiunii şi transformarea provocărilor în oportunităţi.
► În colaborare cu partenerii media - Ziarul Financiar din România, Bloomberg TV Bulgaria şi Portfolio din Ungaria, evenimentul promite să ofere o perspectivă detaliată asupra provocărilor ce însoţesc procesul de expansiune internaţională al IMM-urilor şi insight-uri practice despre cum companiile ar putea să le depăşească.