Germania

Nemţii vând materiale de construcţii de peste 300 mil. euro

Nemţii vând materiale de construcţii de peste 300 mil. euro

Nemţii vând materiale de construcţii de peste 300 mil. euro

Autor: Cristi Moga

03.10.2011, 00:03 695

Trei dintre cele mai mari patru reţele de bricolaj din Germania - Praktiker, OBI şi Hornbach - sunt prezente şi pe piaţa locală de mai mulţi ani, dezvoltând o reţea cu 38 de magazine şi venituri de 307 milioane de euro în 2010, potrivit datelor ZF. Singura mare companie de profil din Germania care nu este prezentă pe piaţa locală de bricolaj este Bauhaus, cu afaceri de circa 4 miliarde de euro anul trecut. Investitorii străini au luat cu asalt piaţa locală de bricolaj în două "valuri", pe fondul aşteptărilor de creştere susţinută a pieţei de construcţii.

Primul val a avut loc la începutul anilor 2000, când a început dezvoltarea companiilor care ocupă acum primele trei poziţii din piaţă: băcăuanii de la Dedeman, francezii de la Bricostore şi germanii de la Praktiker, care au în prezent cea mai extinsă reţea - 27 de magazine - şi au fost până anul trecut liderul pieţei în materie de vânzări.

Piaţa a început să se aglomereze în perioada 2006 - 2008, când au început să deschidă magazine alte trei reţele străine, două din Germania - Hornbach şi OBI - şi una din Austria - BauMax.

Piaţa de circa un miliard de euro a început astfel să se fragmenteze, cu atât mai mult cu cât consumul de materiale de construcţii a scăzut puternic pe fondul crizei financiare.

În aceste condiţii, germanii au fost printre primii care au redus ritmul de expansiune în 2010, dar şi în acest an, fapt ce le-a afectat rezultatele.

Singurul jucător german care a reuşit să obţină o cifră de afaceri mai mare în 2010 este OBI, de la 33 la 39 de milioane de euro, dar creşterea vine după deschiderea a trei magazine noi pe parcursul anului trecut, ultimele de altfel inaugurate de către companie.

Veniturile Hornbach au scăzut cu 4%, în condiţiile în care compania a deschis anul trecut un singur magazin, cel din Baloteşti, la sfârşitul anului, în timp ce Praktiker şi-a continuat declinul, cu o scădere a veniturilor de circa 24%.

Cu alte cuvinte, nu a fost un an foarte bun pentru companiile germane din această piaţă, situaţie de care a profitat în primul rând Dedeman, care a continuat să se extindă şi să câştige cotă de piaţă.

Până la sfârşitul acestui an niciuna dintre cele trei companii germane nu a anunţat planuri de deschidere a vreunui magazin, dar odată cu reluarea creşterii pe piaţa construcţiilor, cel puţin OBI şi Hornbach vor relua expansiunea.

Din tabloul următorilor ani însă nu sunt excluse nici fuziunile într-o piaţă considerată aglomerată de toţi jucătorii. Iar între cei care vorbesc aceeaşi limbă, fie germani sau francezi, acestea sunt cu atât mai posibile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO