Info

Dimitrios Kelas, Director General Fabrica de Lapte Braşov: Vom investi aproximativ 40 mil. euro în dezvoltare prin achiziţii strategice şi vom continua să investim în sustenabilitate

Dimitrios Kelas, Director General Fabrica de Lapte...

Autor: Publi-interviu

01.02.2022, 08:00 1863

După 10 ani şi investiţii totale de 139 mil euro, Fabrica de Lapte Braşov se remarcă drept un pilon vital al vieţii economice şi sociale din Braşov şi din împrejurimi. Acest lucru se reflectă atât în parcursul şi dezvoltarea celor 500 de angajaţi, cât şi în relaţia cu fermierii români de la care colectează lapte, capacitatea totală de colectare fiind de peste un milion de litri pe zi. Compania a depăşit pragul de 110 milioane de euro ca cifră de afaceri şi are un plan de a investi aproximativ 40 de milioane de euro în consolidarea relaţiei cu fermierii, în sustenabilitate şi în dezvoltarea prin achiziţii strategice.

 

1. Cum a fost perioada 2020-2021 pentru Olympus? Care au fost principalele provocări, cum v-aţi adaptat şi care au fost oportunităţile?

Deşi perioada 2020-2021 a fost atipică pentru toţi, ne-am adaptat constant strategia comercială la realităţile pieţei, ţintind să ne păstrăm pe o linie ascendentă şi să răspundem cu promptitudine nevoilor şi preferinţelor alimentare ale consumatorilor. A fost interesant să remarcăm că şi comportamentele de achiziţie s-au schimbat odată cu reprioritizarea alimentară şi am observat o orientare generală către alimentele de bază, în cantităţi mari. Consumatorii au dezvoltat un nou trend de achiziţie, axat pe produse lactate şi alimentare de bază, dar şi pe o frecvenţă mai mică a cumpărăturilor. Astfel că ne-am concentrat eforturile spre asigurarea volumelor necesare la raft, dar şi pe susţinerea produselor cu gramaje mai mari, cu termen de valabilitate mai mare, prin promoţii atractive.

În acelaşi timp, am continuat consolidarea şi diversificarea portofoliului de produse prin noi lansări pe piaţa locală. Astfel, chiar la începutul lui 2020, am introdus pe piaţa locală un produs dintr-o nouă categorie de brânzeturi la nivel de grup, brânza pentru grill Olympus Meze. Anul a continuat cu alte completări importante, precum iaurtul de băut cu specific grecesc, o premieră pe piaţa din România, dar şi sana şi kefir obţinute 100% din lapte de capră. Şi 2021 a reprezentat un an important în strategia noastră de consolidare a portofoliului de produse Olympus, astfel că am completat gama existentă de produse din lapte de capră şi cu laptele bio. În acelaşi timp, am adus completări importante şi în gama băuturilor 100% vegetale Carpos, introducând sortimente noi de ovăz şi cocos, foarte dorite şi apreciate de consumatori. În plus, odată cu aniversarea a zece ani a Fabricii de Lapte Braşov, am lansat şi primul ambalaj pentru lapte produs cu 35% plastic reciclat, 100% reciclabil, un pas important pentru un viitor cu mai puţin plastic.

 

2. În ce mod evoluează comportamentele de consum şi preferinţele consumatorilor şi cum reuşeşte Olympus să rămână prima alegere pentru mulţi clienţi?

Dintotdeauna la Olympus am pus accentul pe produse de calitate, dezvoltate în perfectă armonie cu natura. Iar în cei peste zece ani de activitate a Fabricii de Lapte Braşov în România, ne-am dezvoltat constant, îmbogâţindu-ne an de an portofoliul cu produse pe placul românilor. Suntem constanţi în comunicare, mereu inovăm şi ne perfecţionăm, astfel încât să răspundem de fiecare dată cu promptitudine la nevoile şi cerinţele pieţei. Activăm pe o piaţă extrem de dinamică, astfel că suntem mereu atenţi la trendurile de consum şi la preferinţele românilor, oferindu-le de fiecare dată cea mai bună calitate a reţetelor noastre.

 

3. Cât aţi investit în ultimii doi ani pentru Olympus şi la cât se ridică investiţiile şi eforturile totale din ultimii 10 ani?

Investiţiile locale rămân un pilon strategic în dezvoltarea Olympus şi a Fabricii de Lapte Braşov. Piaţa lactatelor din România înregistrează creşteri anual, graţie tuturor reglementărilor şi a competiţiei sporite, şi va rămâne în continuare pe o pantă ascendentă de dezvoltare. Fabrica de Lapte de la Hălchiu a fost inaugurată în 2011, ca urmare a unei investiţii Greenfield de peste 55 de milioane de euro, şi a fost construită pe o suprafaţă de 25.000 mp, în judeţul Braşov. În cei zece ani de activitate, am investit peste 139 de milioane de euro în echipamente de ultimă generaţie pentru recepţia şi procesarea laptelui, precum şi în tehnologii performante pentru ambalarea produselor finite, fabrica ajungând în prezent să se întindă pe o suprafaţă de peste 39.000 mp. În plus, ne mândrim cu faptul că deţinem cea mai tehnologizată fabrică de lactate din România, dar şi că aceasta este lider în colectarea laptelui de la fermieri români, având o capacitate de recepţie de peste 1.000.000 L/zi.

 

4. Ce planuri de investiţii şi dezvoltare aveţi în continuare?

Ne dorim să ne păstrăm poziţia dominantă în rândul unităţilor de colectare a laptelui de la fermieri români, precum şi să asigurăm o dezvoltare corectă a businessului nostru. Drept urmare, în următorii doi ani, avem în plan investiţii orientate către dezvoltarea Fabricii de Lapte Braşov, prin achiziţii strategice, precum o nouă linie de îmbuteliere a laptelui şi un depozt frigo complet automatizat. De asemenea, vom continua să investim în sustenabilitate, având în plan achiziţionarea de panouri fotovoltaice, cu scopul de a câştiga posibilitatea unei independenţe energetice. Estimăm o investiţie de aproximativ 40 de milioane de euro pentru cele enunţate mai sus.

 

5. Care este planul companiei pentru următorii 10 ani?

Obiectivul nostru de business principal este de a ne afla într-o continuă dezvoltare atât la nivel tehnologic, privind Fabrica de Lapte, cât şi la nivel de brand. Vom continua să inovăm la nivel de produs, aliniându-ne din ce în ce mai mult la trendul de sustenabilitate, în conformitate cu misiunea noastră de a fi în armonie cu natura.

 

6. Cum gestionaţi responsabilitatea de a fi un pilon pentru judeţul Braşov, şi nu numai, la nivel de grup şi de fabrică? Ce înseamnă de fapt?

Credem că este datoria noastră să susţinem activ comunitatea locală prin toate activităţile pe care le întreprindem. Investiţiile pe care noi le facem constant nu se reflectă doar în tehnologizarea Fabricii de Lapte Braşov. Investim constant în oameni şi le suntem alături pas cu pas pentru a se dezvolta armonios în cadrul companiei. Avem alături aproape 500 de angajaţi din zona Braşovului şi din împrejurimi şi ne concentrăm eforturile spre a le asigura un parcurs profesional corect şi o dezvoltare organică. Astfel, investim în trainguri, cursuri în diferite domenii, precum şi în cursuri de recalificare pentru angajaţi, dar şi în stagii de practică pentru liceenii şi studenţii la facultăţile de profil.

 

7. La câţi angajaţi aţi ajuns şi care este impactul total pe orizontală al Olympus?

Am pornit la drum în 2011 cu un număr de 90 de angajaţi şi ne-am dezvoltat continuu. În 2016, la cinci ani de la deschiderea Fabricii de Lapte, aveam alături 350 de colegi, iar în prezent, am ajuns la aproape 500 de angajaţi, ca urmare a dezvoltării locale şi a cerinţei pe piaţa lactatelor.

 

8. La ce vânzări/cifră de afaceri a ajuns Fabrica de Lapte Braşov şi cât din business este reprezentat de Olympus?

Ne bucurăm să anunţăm că am depăşit pragul de 110 milioane de euro ca cifră de afaceri şi ne dorim să rămânem pe o pantă ascendentă şi în 2022. În ceea ce priveşte producţia din Fabrica de Lapte Braşov, peste 60% din aceasta este reprezentată de produse sub brandul Olympus, incluzând atât produsele destinate pieţei locale, cât şi exporturilor.

 

9. Cât din businessul Olympus este realizat la export şi cum sunt primite produsele voastre în alte ţări? În ce ţări ajung ele?

Fabrica de Lapte Braşov funcţionează la 65% din capacitatea locală. Scopul nostru este de a deservi, în primul rând, piaţa locală şi apoi să ne transformăm într-un centru regional, de unde să putem alimenta toată Europa. În prezent, 55% din producţie merge către piaţa locală, iar restul de 45% se exportă către ţări precum Germania, Italia, Anglia, Bulgaria sau Serbia.

 

10. Cum priviţi evoluţia pieţei lactatelor din România şi care este rolul pe care îl poate juca Olympus în anii următori?

Piaţa lactatelor din România se menţine pe o pantă ascendentă de dezvoltare şi înregistrează creşteri anual, mulţumită atât reglementărilor în vigoare, cât şi competiţiei sporite. În prezent, trendul de consum se îndreaptă către produse româneşti, cu lapte colectat de la fermieri români, iar acest lucru nu face decât să ne bucure, întrucât lactatele Olympus produse în Fabrica de Lapte Braşov au la bază 100% materie primă colectată de pe teritoriul României. În 2020 consumul local a crescut, în special pentru produsele de bază, ca urmare a schimbărilor survenite în comportamentul consumatorilor: aceştia au petrecut mai mult timp în casă şi au ales să facă stocuri, pentru a scădea frecvenţa cu care se aprovizionau. În plus, consumatorii acordă o atenţie deosebită produselor pe care le consumă şi, mai mult decât atât, îşi acordă mai mult timp pentru a lua decizia la raft – citesc cu atenţie eticheta şi fac alegeri raportându-se la un stil de viaţă din ce în ce mai conştient, asumat şi sănătos.

 

11. Care este strategia de sustenabilitate a brandului şi ce planuri aveţi în acest sens?

Protecţia mediului şi sustenabilitatea ecosistemelor au fost întotdeauna priorităţile Olympus. Filosofia şi valorile noastre se bazează pe respect pentru natură, mediu înconjurător şi oameni, lucru care se reflectă în activitatea noastră de zi cu zi şi în produsele iubite de consumatori din 47 de ţări din toată lumea. În 2017, ca parte din strategia noastră de sustenabilitate, am implementat în fabrică reciclarea selectivă şi am inaugurat propria staţie de producţie de biogaz, în urma unei investiţii de 4 milioane de euro. Tehnologia folosită a ajutat la reducerea cu pâna la 40% a gazului metan şi la scăderea semnificativă a emisiilor de dioxid de carbon ale fabricii. Anul acesta, am mai făcut un pas important în această direcţie şi am lansat primul ambalaj pentru lapte r-Pet, cu 35% plastic recilat, 100% reciclabil – un simbol al încrederii că împreună vom putea construi un viitor mai bun.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO