Info

INTERVIU Bilanţ la un an de la liberalizarea pieţei de energie. Darius Meşca, directorul general Electrica Furnizare: Furnizorii nu au provocat şi nici nu au beneficiat de creşterea preţului energiei. Electrica Furnizare şi-a protejat clienţii în 2021 şi nu a transferat către ei majorările preţurilor din piaţa angro

ADVERTORIAL

INTERVIU Bilanţ la un an de la liberalizarea pieţei de energie. Darius Meşca, directorul general Electrica Furnizare: Furnizorii nu au provocat şi nici nu au beneficiat de creşterea preţului energiei. Electrica Furnizare şi-a protejat clienţii în 2021 şi nu a transferat către ei majorările preţurilor din piaţa angro
28.12.2021, 15:48 547

Furnizorii de energie electrică sunt interfaţa în relaţia cu clienţii, iar scumpirile din facturi, din ultima perioada, reprezintă de fapt majorări ale costurilor energiei marfă şi ale serviciilor prestate pe întreg lanţul de aprovizionare. La aproape un an de la liberalizarea pieţei de energie electrică, Darius Meşca, directorul general Electrica Furnizare, vorbeşte deschis despre toate schimbările din piaţă şi efectele evenimentelor imprevizibile din piaţa angro de energie asupra furnizorilor. Electrica Furnizare era, la începutul anului 2021, compania cu cel mai mare portofoliu de clienţi de transferat din piaţa reglementată.

Reporter: Anul 2021 a fost anul liberalizării pieţei de energie electrică. Cum arată bilanţul în ceea ce priveşte transferul în piaţa liberă a clienţilor, care au fost provocările şi cât de profunde au fost transformările pentru furnizori?

Darius Meşca: Piaţa de energie electrică a trecut printr-un proces amplu de transformare în ultimul an, iar în unele situaţii schimbările au generat măsuri urgente la nivelul companiilor de furnizare. În acest context, noi am avut avantajul furnizorului cu experienţă în piaţă, care, ajutat de reorganizarea internă finalizată în toamna anului 2020, a reuşit să se adapteze rapid schimbărilor, a dezvoltat canale alternative de vânzări, produse şi servicii care au răspuns nevoilor clienţilor şi au demonstrat că suntem atenţi la aşteptările acestora.

La începutul anului 2021, Electrica Furnizare era compania cu cel mai mare portofoliu de clienţi în piaţa reglementată, iar efortul de trecere a clienţilor în piaţa concurenţială şi de consiliere a acestora pe temele noi, aduse în atenţia publică pe fondul liberalizării pieţei, a fost dublat de măsuri suplimentare celor recomandate de autorităţi, menite să îi protejeze şi să le ofere timpul necesar în studierea şi alegerea celei mai bune oferte. Azi vă pot confirma că, în cursul anului 2021, au fost transferaţi în piaţa concurenţială peste un milion de clienţi Electrica Furnizare.

În ceea ce priveşte măsurile pe care le-am luat anul acesta pentru a răspunde transformărilor pieţei, le-aş menţiona pe cele de impact în sistemul informatic de facturare, automatizarea şi digitalizarea procesului de contractare sau simplificarea fluxurilor aplicaţiei de gestionare a cererilor şi reclamaţiilor. Numai în semestrul I, adică în primele luni de la liberalizarea pieţei, s-a înregistrat o creştere cu 300% a numărului de solicitări primite din partea clienţilor, iar, în aceste circumstanţe excepţionale, compania a depus un efort susţinut pentru a veni în sprijinul clienţilor casnici, atât prin suplimentarea resurselor umane dedicate cu personal extern, cât şi prin relocarea temporară a unor resurse interne.

În relaţie directă cu portofoliul de clienţi, vă reamintesc faptul că, la scurt timp după liberalizarea pieţei de energie, Electrica Furnizare a pus la dispoziţia consumatorilor o modalitate simplificată de contractare, iar în paralel, compania şi-a asumat rolul de „traducător” al schimbărilor pieţei de energie prin popularea tuturor canalelor de comunicare cu clienţii cu un conţinut educativ şi informativ, necesar într-o piaţă în formare, astfel încât alegerea făcută de aceştia să aibă la bază o înţelegere corectă şi completă a ofertelor concurenţiale.

Totodată, în aceeaşi idee de a ne sprijini clienţii în înţelegerea corectă a evenimentelor ce se petrec într-o piaţă complexă ca cea în care activăm, cu ocazia implementării măsurilor de plafonare şi compensare a preţurilor, compania a dezvoltat o pagină dedicată în care explică detaliat în ce constau aceste facilităţi şi cum pot deveni beneficiari clienţii companiei. Pagina poate fi consultată aici:

https://www.electricafurnizare.ro/cms/comunicate-de-presa/2021/compensare-plafonare-facilitati/

Este important pentru clienţii noştri să ştie că vor beneficia de aceste măsuri şi că preţurile vor fi plafonate până la finalul lunii martie 2022, indiferent de notificările primite în această perioadă cu privire la noile oferte de preţ pentru Serviciul Universal sau pentru produsele din piaţa concurenţială ale căror perioadă de valabilitate expiră.

Iar pentru că unii clienţi au considerat că există un risc să nu le mai furnizăm energie electrică în urma primirii notificărilor cu privire la noile oferte începând cu anul 2022,  precizez că, pentru toţi clienţii Electrica Furnizare, contractele încheiate sunt pe o perioadă nedeterminată şi doar ofertele sunt cele care sunt actualizate în momentul expirării lor.

Reporter: Cum le explicaţi clienţilor majorările  preţurilor de energie electrică?

Darius Meşca: Pentru a explica evoluţia preţurilor energiei electrice trebuie în primul rând să existe o înţelegere a schimbărilor prin care a trecut piaţa de energie de la începutul anului, odată cu liberalizarea. Primul efect a fost acela de dereglementare a preţurilor de furnizare a energiei electrice, acestea urmând să fie stabilite în condiţiile pieţei libere, iar la construcţia lor a contribuit, în principal, preţul la care energia este achiziţionată de pe piaţa angro. De asemenea, evoluţia preţurilor la energie electrică a fost influenţată de mişcările macro de pe pieţele internaţionale şi de efectul cuplării pieţelor de energie europene, în timp ce deficitul capacităţilor de producţie locală a determinat achiziţia energiei de pe pieţele externe.

Este important de precizat faptul că procesul de liberalizare nu a fost unul opţional pentru România, directivele europene spunând clar că un stat membru nu mai are dreptul să intervină în piaţă. În acest nou context, suprapus cu evenimentele externe pe care le-am menţionat, s-a înregistrat episodul recent de creştere a preţurilor, care poate fi unul temporar, urmat, poate, de un trend în scădere, apoi, poate, de unul în creştere sau stabilizat, lucru pe care numai evoluţia pieţei îl va reflecta – fenomen specific, de altfel, pieţelor libere în care preţul se formează în baza cererii şi ofertei.

Furnizorii nu au provocat şi nici nu au beneficiat de creşterea preţului energiei, iar acest fapt se poate verifica cu uşurinţă inclusiv prin prisma rezultatelor financiare înregistrate de Electrica Furnizare pentru primele 9 luni ale anului 2021.

Clienţii trebuie să ştie însă că, în calitatea sa de furnizor, Electrica Furnizare este interfaţa cu consumatorul final pentru toate costurile serviciilor incluse în valoarea facturii de energie electrică sau gaze naturale, dar prestate pe întreg lanţul de aprovizionare.

De exemplu, tarifele de transport de energie, care intră în vigoare în luna ianuarie 2022, vor fi cu 16,6% mai mari decât cele de anul acesta, iar costurile se vor regăsi în factura finală. Majorări sunt şi la tarifele de distribuţie a energiei electrice, acestea fiind cu 10 procente mai mari anul viitor.

Majorările din factura de energie electrică nu reflectă în niciun caz creşterea marjei furnizorului, care a rămas una marginală, ci arată evoluţia preţurilor din piaţa angro, precum şi diverse alte creşteri tarifare care nu sunt generate de segmentul de furnizare, dar care au impact în factura care ajunge la consumatorul final.

Cu toate acestea, Electrica Furnizare nu a transferat în 2021 creşterea preţurilor din piaţa angro către consumatorii finali, ci şi-a protejat clienţii, asigurându-le energia la preţul comunicat în oferta agreată pe perioada valabilităţii acesteia. Aceste eforturi depuse de companie pentru protejarea clienţilor săi au fost făcute cu anumite costuri.

 

Reporter: Aceste costuri despre care vorbiţi pot genera riscuri pentru compania pe care o conduceţi?

Darius Meşca: Pentru Electrica Furnizare nu există niciun risc, chiar dacă suntem într-o situaţie complexă, generată de toţi factorii menţionaţi. Furnizăm energie electrică românilor de peste 120 de ani şi rămânem acelaşi partener stabil şi în viitor. Primul an al liberalizării a arătat cât de importante sunt criterii precum stabilitatea, experienţa, predictibilitatea asupra preţurilor în momentul în care clientul îşi alege furnizorul de energie electrică sau de gaze naturale.

Drept dovadă, clienţii Electrica Furnizare nu au suferit impactul majorărilor din piaţa angro în 2021, iar compania a făcut toate demersurile pentru a oferi stabilitate prin contracte cu clauze cunoscute şi preţuri pe termen lung. Tocmai de aceea suntem confirmaţi, zi de zi, de cel mai mare portofoliu de clienţi casnici, peste 3.2 milioane la nivel naţional.

Şi pentru că am amintit de portofoliul de clienţi, menţionez un efect pozitiv al liberalizării pieţei, şi anume extinderea Electrica Furnizare şi în zone considerate netradiţionale, prin deschiderea a 6 noi puncte de lucru ce deservesc clienţii din judeţele Constanţa, Dolj, Timiş, Mehedinţi, Giurgiu şi Iaşi. Compania şi-a extins în acest fel arealul de prezenţă la nivel naţional la 24 de judeţe.

În paralel, în 2021, Electrica Furnizare a deschis sau modernizat puncte de lucru în zonele tradiţionale, printre care în municipiul Braşov, acolo unde punctul de prezenţă redeschis în această vară oferă clienţilor o interacţiune plăcută şi o experienţă digitală atractivă. Pe listă am adăugat un nou punct de lucru în municipiul Cluj-Napoca, în această toamnă, iar acţiuni asemănătoare sunt în plan şi pe viitor.

 

Reporter: De ce să aleagă un consumator Electrica Furnizare?

Darius Meşca: Dincolo de reputaţia de furnizor stabil, cu experienţă şi capacitate de a se adapta unor schimbări intempestive generate în piaţă de factori externi organizaţiilor, consumatorii  care au decis să aleagă serviciile companiei Electrica Furnizare beneficiază de multiplele avantaje ale unui furnizor integrat, cu tradiţie în industrie şi focusat pe dezvoltarea continuă a experienţei clientului: preţuri competitive, valabile pentru un interval mai lung de timp, modalităţi variate de plată, inclusiv posibilitatea de a face plăţi electronice, asistenţă permanentă, printr-un Call Center cu număr unic şi posibilitatea transmiterii indexului autocitit prin intermediul unui număr de telefon gratuit. La acestea se adaugă accesul la portalul şi aplicaţia MyElectrica, ce facilitează interacţiunea în mediul online.

În ceea ce priveşte portofoliul de produse şi servicii, acesta răspunde tuturor nevoilor de consum şi menţionez doar produsele de furnizare energie şi gaze naturale într-un singur pachet „Împreună”, produsele „Electrica 3in1” sau „Gaz 3in1” care includ şi beneficii din zona asigurărilor - Asistenţă Tehnică de Urgenţă şi Asigurare de Bunuri - sau produsul de furnizare a energiei electrice „Time” pentru cei care au un consum mai mare de energie pe timpul nopţii sau în weekend.

Portofoliul de produse poate fi accesat simplu şi rapid, prin intermediul site-ului www.electricafurnizare.ro, pagina oferind şi posibilitatea încheierii unui contract online printr-un proces mult simplificat.

Dacă totuşi un client doreşte consultanţă din partea consilierilor companiei, recomandarea noastră este să îşi anunţe în prealabil vizita într-un centru de relaţii cu clienţii printr-o programare în platforma www.electricafurnizare.ro/e-programare/, serviciu pus la dispoziţia clienţilor pentru puncte de prezenţă din 18 judeţe. 

 

Reporter: Anul 2021 a fost un an al schimbărilor pe mai multe planuri în piaţa de energie electrică. În ce direcţii a făcut paşi importaţi Electrica Furnizare?

Darius Meşca: Pe lângă marea provocare reprezentată de liberalizarea pieţei de energie electrică, în acest an Electrica Furnizare a mai răspuns unei mari provocări – iniţierea proiectelor care vizează producerea de energie verde şi ofertarea de soluţii fotovoltaice către companii importante. Cel mai recent proiect finalizat este cel de la Ploieşti, unde compania a pus în funcţiune pentru Uztel o centrală electrică fotovoltaică având o putere instalată totală de 306,4 kW.

Prin instalarea celor aproape 800 de panouri fotovoltaice va rezulta o reducere a emisiilor de CO2 cu peste 132 de tone pe an.

În aceeaşi linie, aş menţiona lucrări de racordare şi alimentare cu energie electrică a unor parcuri fotovoltaice cu capacitatea de peste 13 MW şi realizarea lucrărilor de asigurare a serviciilor de intervenţii în instalaţiile electrice de medie tensiune, aferente unor parcuri fotovoltaice de 5 MW, cu perspective de creştere semnificativă pentru anii următori în tot ceea ce înseamnă dezvoltarea proiectelor ce implică energia solară.

 
AFACERI DE LA ZERO