Info

(P) Interviu Milan Cerman, CEO AKCENTA

(P) Interviu Milan Cerman, CEO AKCENTA

Autor: Publicitate

06.10.2021, 09:00 1237

1. În februarie 2021, ştirile anunţau că Raiffeisen Bank International cumpăra AKCENTA. Nu putem nega că a fost o veste surprinzătoare şi că suntem nerăbdători să aflăm ce a determinat această achiziţie. Aşadar, de ce a fost nevoie de acest pas şi care sunt motivele care au generat această achiziţie?

Fondatorul AKCENTA, Milan Lacina, care din păcate nu se mai află astăzi printre noi, şi-a dorit o accelerare a creşterii companiei. Bogata lui experienţă în antreprenoriat l-a făcut să înţeleagă, însă, că nu poate concura de unul singur la acelaşi nivel cu giganţii din fintech susţinuţi de multiple fonduri doar pentru a-şi dezvolta şi distribui soluţiile.

Astfel că, împreună cu echipa de management, a pornit în căutarea unui partener de investiţii solid şi stabil, capabil să îşi facă intrarea cu succes pe o piaţă care evoluează atât de rapid. Din acest punct de vedere, Raiffeisen Bank International s-a potrivit perfect şi natural profilului căutat. Cu o prezenţă consacrată în regiune, Raiffeisen Bank deţine expertiza necesară susţinerii unui astfel de parteneriat şi, mai mult decât atât, îşi doreşte să fie lider în piaţa de schimb valutar din Europa Centrală şi de Est.

În acest moment AKCENTA beneficiază de sprijinul unei bănci puternice, interesată să investească masiv în digitalizare, dar şi în dezvoltarea regională a companiei.

 

2. Ce schimbări va genera această achiziţie? Având în vedere că ea a reprezentat ultima decizie majoră de business a fondatorului Milan Lacina, cum se vor împărţi acum responsabilităţile în companie şi cum se va implica Raiffeisen în conducerea businessului AKCENTA?

Fireşte, cea mai mare schimbare este în tipul de management, AKCENTA migrând de la modelul unicului proprietar la cel corporativ. Cu toate acestea, ideea de bază a managementului va rămâne independenţa. Ca proprietar majoritar, Raiffeisen îşi propune să interacţioneze cu AKCENTA doar în scopul alinierii strategiei de livrare a celor mai bune produse şi servicii către clienţi. Din partea noastră, ne bucurăm că putem împărtăşi viziunea noastră de business cu un partener puternic care ne va oferi mai mult decât un sprijin investiţional.

 

3.. Care au fost dificultăţile cele mai mari în această tranziţie? Am putea spune că este definitiv încheiată?

În acest moment, tranzacţia este finalizată în proporţie de 100%, preluarea AKCENTA fiind autorizată conform reglementărilor în vigoare de către Banca Naţională a Cehiei. Nu a fost o tranziţie uşoară, dată fiind complexitatea tranzacţiei şi a numărului mare de persoane implicate în proiect, de ambele părţi.

Ne-am bucurat, însă, de un sprijin incredibil din partea colegilor noştri, dar şi de o deschidere esenţială din partea echipei Raiffeisen responsabilă pentru finalizarea tranzacţiei. Privind înapoi, am putea spune chiar că a fost un prim test în noua colaborare, unul pe care echipa reunită l-a trecut cu brio şi care ne face să privim încrezători în viitor.

 

4. O parte dintre clienţii AKCENTA s-ar putea întreba ce schimbări vor avea loc în privinţa operaţiunilor recurente de business pe care le efectuează prin intermediul AKCENTA după preluarea de către Raiffeisen. Ca model de business, veţi rămâne în teritoriu cu reprezentanţii actuali sau clienţii vor putea tranzacţiona cu AKCENTA şi prin intermediul filialelor Raiffeisen sau prin sistemul lor de i-Banking?

Cel mai important lucru pe care doresc să-l menţionez este că AKCENTA va rămâne în continuare o entitate separată de business şi nu preconizăm o unire a bazelor de clienţi ori a platformelor digitale prin care clienţii interacţionează astăzi cu noi, respectiv cu Raiffeisen Bank.

Asta nu înseamnă că acele companii care văd beneficii într-un portofoliu diversificat de servicii şi instrumente financiare nu pot opta să lucreze atât cu AKCENTA, cât şi cu Raiffeisen Bank. Mai mult, reprezentanţii AKCENTA din teritoriu vor putea probabil, în viitor, oferta o selecţie de servicii din portofoliul grupului Raiffeisen, iar în momentul de faţă încercăm să găsim soluţii în acest sens pentru accesul la alte servicii bancare benefice pentru clienţii noştri.

În mod evident, faptul că avem acum suportul unui grup bancar care activează în aceeaşi regiune ca noi ne va permite să dezvoltăm servicii noi de plată, servicii pliate mai bine pe nevoile concrete ale clienţilor noştri.

 

5. AKCENTA este cunoscută în piaţa financiară drept primul fintech european. Din perspectiva de fintech, oferiţi soluţii mai bune în comparaţie cu  băncile. Achiziţia de către Raiffeisen va afecta în vreun fel ofertele AKCENTA? Deveniţi în vreun fel conditionaţi de acest acord?

Cu siguranţă că nu vom schimba beneficiile de care se bucură clienţii noştri actuali şi viitori!  Ne vom păstra standardele de până acum, menţinând politica avantajoasă de preţuri şi, mai ales, vom păstra excepţionala legătură personală pe care o avem cu clienţii noştri.

Mai mult, este tot în avantajul clienţilor şi faptul că acum avem un partener bancar care operează în aproape toate regiunile în care AKCENTA este activă, aşa că urmărim să maximizăm acest atuu cât mai curând posibil.

 

6. Vor fi clienţii conditionaţi în vreun fel să lucreze şi cu Raiffeisen pentru a avea acces în continuare la ofertele AKCENTA?

Absolut deloc. Clienţii noştri vor avea, ca până acum, libertatea de a alege cea mai bună ofertă din piaţă atunci când este vorba despre serviciile financiare. Şi, pentru viitor, rămânem fideli obiectivului nostru de a oferi fiecărei companii soluţii individuale la schimburile valutare, acoperirea riscului de curs şi plăţi externe fără riscuri asociate.

 

7. Ce beneficii vor avea clienţii actuali şi viitori ca rezultat al acestui nou parteneriat?

Aşa cum menţionam, prioritatea noastră în acest moment este să accelerăm digitalizarea companiei şi să folosim drept coloană vertebrală în acest proces experienţa în procesarea de plăţi a noului proprietar al companiei.

Asta ne va permite să simplificăm extinderea portofoliului de servicii, atât intern, cât şi în colaborările externe.

Clienţii noştri se vor putea bucura în scurt timp de servicii mai rapide şi mai bune, care să îi ajute să obţină maximum de economii şi siguranţă în afacerile lor.  

 

8. Îşi va schimba AKCENTA numele în viitor? Va sta acum brandul sub umbrela comunicării Raiffeisen?

Brandul AKCENTA va rămâne independent. A fost dorinţa fondatorului companiei şi ne bucurăm că putem să ducem mai departe această moştenire atât de valoroasă pentru noi, cât şi pentru clienţii noştri.

 

9. Ce planuri de viitor are AKCENTA pentru următorii ani, având în vedere noutăţile despre achiziţie?

(What changes shall we expect from AKCENTA in the upcoming years, considering the acquisition news?)

Ne aşteaptă vremuri foarte interesante. Prezentul ne-a arătat tuturor că instrumentele financiare flexibile şi disponibile oricând sunt critice pentru o companie, în special într-un context de criză mondială.

Pe lângă diversificarea portofoliului de produse, la care lucrăm asiduu, ne concentrăm asupra nevoilor fiecărei pieţe pe care activăm, pentru a veni cât mai bine în ajutorul clienţilor noştri.

 

10.Din poziţia de CEO al companiei AKCENTA, ce tip de schimbări va aduce achiziţia angajaţilor companiei şi agenţilor din teritoriu? Cum le va schimba modul de lucru şi viaţa?

Datorită modului în care a fost gândită şi realizată această achiziţie, niciun angajat sau colaborator AKCENTA nu va fi afectat negativ. Dimpotrivă, suntem convinşi că, evoluând, putem să oferim echipei mai multe căi de comunicare reală, intern, dar şi cu clienţii.

Şi pentru că vorbim despre clienţi, suntem încrezători că un portofoliu extins de servicii şi soluţii financiare adaptate viitorului digital va facilita colaborări mult mai benefice pentru ambele părţi.

 

11. Având în vedere schimbările care se produc în lume, pandemia, încercările economice, ce filosofie strategică de business aţi recomanda acum, din partea AKCENTA, antreprenorilor?

Nimeni nu poate şti cu exactitate ce ne rezervă viitorul, însă unele fenomene economice pot fi anticipate şi această anticipare ne permite să ne pregătim într-o oarecare măsură. Companiile vor continua să existe, iar contextul global favorizează tranzacţionarea internaţională, un aspect în care suntem mai mult decât bucuroşi să asistăm orice companie.

Ne dorim mai mult decât orice ca AKCENTA să îşi păstreze legătura personală cu clienţii. Pentru noi, companiile nu înseamnă cifre, ci oameni: antreprenori, poate cu un istoric similar cu cel al fondatorului AKCENTA, care îşi doresc să realizeze mai multe pentru societatea în care trăiesc, dar care, din poziţia de business, caută fiabilitate şi profitabilitate în ceea ce construiesc. Pentru ei ne dorim să continuăm să dezvoltăm cele mai convenabile servicii de schimb valutar şi plăţi internaţionale din regiune!

 
AFACERI DE LA ZERO