Info

(P) Mihai Cîşlariu, Head of Data: În mai puţin de 2 ani, EPAM Systems a devenit una dintre primele alegeri ale specialiştilor din sectorul IT românesc

Mihai Cîşlariu, Head of Data la EPAM România

Mihai Cîşlariu, Head of Data la EPAM România

Autor: Publicitate

07.11.2022, 08:00 815

În ultimii ani, spaţiul digital a devenit tot mai puternic şi a generat o tendinţă spre digitalizare şi transformare digitală, lucru ce a favorizat apariţia a numeroase locuri de muncă în sectorul IT, de la roluri de software development la software arhitecture. Cum se diferenţiază EPAM şi de ce a devenit una dintre primele alegeri ale specialiştilor tech din România, aflaţi chiar de la Mihai Cîşlariu, Head of Data la EPAM România.

 

1. Cum arată istoricul EPAM Systems în România de când aţi intrat pe piata? Care sunt principalele concluzii despre piaţa locală?

EPAM a intrat pe piaţa din România, la începutul anului 2020, urmând ca în mai puţin de 2 ani să depăşească 500 de angajaţi pe piaţa locală. România este o ţară cu foarte mulţi experti în domenii variate şi aici nu mă refer doar la industria IT. În ceea ce priveşte piaţa de dezvoltare software, cred că avem unii dintre cei mai buni programatori din Europa şi demonstrăm asta zi de zi clientilor cu care lucrăm.

 

2. Cum aţi reuşit să atrageţi peste 500 de angajaţi deja ţinând cont că aţi intrat în piaţă exact la începutul pandemiei?

Odată cu apariţia pandemiei, spaţiul digital a devenit tot mai puternic şi astfel toate companiile s-au orientat înspre digitalizare, iar de aici a izbucnit un „boom” al online-ului. Tot ce se întampla înainte fizic în magazine, în instituţii de consultanţă, inclusiv în clinici medicale a migrat tot mai mult în online. În orice criză globală este foarte important să avem un mediu de informare, iar aici intervine zona de date, unul din pilonii esenţiali în dezvoltarea, scalarea şi digitalizarea oricărei afaceri.

Pe lângă argumentele enumerate mai sus, care au generat apariţia unei cereri semnificative în domeniul IT din toată lumea, cea mai benefică modalitate de a atrage colegi noi este prin intermediul angajaţilor noştri, cărora le oferim un mediu de lucru plăcut, pe care îi apreciem şi îi încurajăm să îşi continue munca, iar acest lucru îi determină să ne recomande prietenilor lor. Consider că este mai important să arătăm înainte de toate calitatea noastră de angajator, iar ulterior rezultatele nu vor întârzia să apară.  

 

3.Cum arată procesul de recrutare astăzi? Ce trebuie să facă un specialist local pentru a ajunge să lucreze la EPAM?

Procesul nostru recrutare este destul de simplu. Totul se desfăşoară remote, de la interviul cu HR-ul, până la interviul tehnic. Un candidat va avea o scurtă discuţie cu un coleg din echipa de recrutare pentru a stabili un interviu tehnic, ce durează aproximativ 45 de minute. După acest interviu, candidatul va primi o ofertă corespunzătoare atât nivelului său tehnic cât şi aliniat la piaţă. Întregul proces se desfăşoară în medie în 3 zile.

 

4. Le permiteţi angajaţilor să lucreze exclusiv de la distanţă? Funcţionează acest model pentru voi în relaţia cu angajaţii din România?

În EPAM, lucrăm 100% remote de oriunde din România, încă de la înfiinţarea comaniei. Sunt de părere că în perioada pandemiei lumea a descoperit că anumite job-uri nu necesită o deplasare zilnică la birou şi că angajaţii pot lucra de oriunde. În EPAM oferim angajaţilor noştri posibilitatea de a lucra cum preferă ei: full remote, hibrid sau de la birou. Avem trei birouri în România, unul la Bucureşti, unul în Iaşi şi unul în Cluj-Napoca, dar lăsăm la alegerea fiecăruia, să lucreze de unde se simte mai confortabil.

 

5. Cum reuşeşte EPAM să vină cu soluţii de top în piaţa de data software engineering? Cât de important este pentru clienţi să aibă acces la date cât mai exacte?

În EPAM avem o cultură prin care îi ajutăm în mod constant pe angajaţii noştri să crească, să se dezvolte şi să înveţe lucruri noi. Asta contribuie o dată la dezvoltarea lor profesională, fiind bazată pe ceea ce îşi doresc ei să înveţe şi în acelaşi timp suntem mereu cu un pas înainte şi putem oferi soluţiile necesare în aproape orice situaţie existentă. În practica de data nu ne ferim să oferim ajutor colegilor care îşi doresc să treacă de la o tehnologie la alta. Spre exemplu, avem colegi care au făcut tranziţia de la SQL şi baze de date MySQL către BigData.

Pentru clienţii noştri, cât şi pentru orice alte afaceri din ziua de astăzi, datele sunt cruciale. Dacă acum 5-6 ani aveam companii care luau decizii bazate pe date o dată la 3-4 zile, astăzi avem algoritmi de Data Science care ajută în procesul de decizionare de mai multe ori pe zi, sau în cazul anumitor evenimente speciale, indicatorii pot fi urmăriţi în timp real. Este foarte important pentru clienţii noştri şi este totodata una dintre zonele în care oferim constant consultanţă, să înţeleagă ce date au în aplicaţiile pe care le folosesc şi să le arătăm adevărata valoare a acestora.

 

6. În ce mod utilizaţi Big Data astăzi şi ce aduce viitorul în această privinţă?

În ultima perioadă, Big Data a suferit mai multe modificări, de la tehnologii până la modul de lucru. În momentul de faţă se foloseşte foarte mult conceptul de data mesh, care presupune organizarea şi structurarea datelor într-un Data Lake, oferind astfel mai multă transparenţă datelor dar şi accesibilitate. În funcţie de nevoile clienţilor noştri, uilizăm aceste tehnologii în diferite feluri: pentru unii dintre ei este foarte important să aibă un timp de răspuns cât mai redus pentru rapoarte şi aplicaţii, pentru alţii este important să poată monitoriza fraude sau să aibă o comunicare facilă între diferitele aplicaţii pe care le foloseşte compania. Putem folosi Big Data într-o sferă foarte vastă şi cred că această tehnologie încă nu şi-a atins nici 50% din potenţial până în ziua de astăzi.

 

7. Ce înseamnă pentru un potenţial client al companiei utilizarea de Big Data şi data science în procesul decizional şi ce avantaje îi poate aduce?

Data science, este ca o mănuşă pentru Big Data. Fie că vorbim de algoritmi statistici de predicţie, sau orice alte modele statistice, acestea consumă un volum însemnat de putere de procesare. Pentru orice client, tranziţia către Big Data va avea o multitudine de beneficii. Aceştia vor putea să proceseze volume de date imposibile cu tehnologiile mai vechi şi aici mă refer la cele care fac procesări de date nedistribuite. De altfel, aduce flexibilitate în alegerea instrumentelor pe care doreşte clientul să le folosească; elimină acel „vendor lock”.

Unul dintre cele mai importante beneficii pe care le doresc clienţii sunt cele de „fast/real time insights”. Şi dacă tot ce am spus până acum ţine de cât de repede putem procesa datele într-un mediu big data, urmatoarea etapă este cea de predictibilitate a deferitelor evenimente şi situaţii de care companiile cu care lucrăm sunt interesate. Aceasta se face prin intermediul experţilor în Data Science, care se folosesc de viteza şi volumul foarte mare de date pe care îl pot procesa, obţinând astfel informaţii despre orice zonă de business de interes. Dacă aceste două tehnologii sunt utilizate la adevaratul lor potenţial pot produce venituri semnificative.

 

8. Câte poziţii aveţi deschise astăzi pentru piaţa locală şi ce fel de specialişti căutaţi în continuare?

Avem poziţii deschise în toate ariile de IT, de la software development la arhitectură. În EPAM ne concentrăm să identificăm specialişti pasionaţi de ceea ce fac şi care să îşi dorească constant să evolueze atât pe plan profesional cât şi pe cel personal. Pentru mine este mult mai important să cunosc persoana înainte de a citi un CV. În momentul de faţă, am colegi în echipă, care înainte de a aplica, m-au contactat direct şi m-au întrebat cum este mediul de lucru în EPAM, cum facem noi lucrurile, ceea ce este de admirat, cel puţin în industria aceasta. Şi eu, de cele mai multe ori, sunt curios de foarte multe lucruri înainte de a accepta un job într-o companie, şi cred că este mult mai uşor să porţi o discuţie liberă din care să înţelegi dacă este mediul în care ţi-ar plăcea să lucrezi şi dacă oamenii alături de care vei lucra sunt aşa cum îţi doreşti.

 

9. Ce beneficii le oferiţi angajaţilor? Cum arată mixul salarial/extrasalarial potrivit pentru specialiştii din IT în 2022?

Angajaţii noştri au oportunitatea de a lucra într-o companie tech solidă, pregătită să investească în dezvoltarea lor profesională şi personală. Aceştia pot alege să înveţe dintr-o gamă variată de cursuri online şi să obţină certificări. Totodată, se pot înregistra în programe de mentorat, unde vor avea suportul mentorilor din EPAM la nivel global şi chiar pot schimba proiectele pentru a-şi dezvolta abilităţile.

Pe lângă pachetul salarial, oferim beneficii extra, ce includ servicii medicale, asigurare de viaţă, plan de pensie, zile suplimentare de concediu şi beneficii flexibile la alegere. Angajaţii EPAM pot alege dintr-o gamă largă de opţiuni: tichete de masă, tichete de vacanţă, experienţe, vouchere şi multe altele.

 

10. Care e profilul unui viitor angajat EPAM Systems? Cât de calificat trebuie să fie şi ce softskills ar trebui sa aiba?

Căutăm specialişti open-minded, colaborativi şi orientaţi spre tehnologie, dornici să descopere compania şi să facă parte dintr-o echipă dedicată. Căutăm colegi pasionaţi în tehnologie, care acţionează cu integritate, sunt ambiţioşi şi de încredere.

 

11. Ce oportunităţi de învăţare, pregătire şi formare le oferiţi angajaţilor?

Ne concentrăm constant să îi ajutăm pe colegii noştri să se perfecţioneze atât la nivel profesional, cât şi personal şi le oferim o gamă largă de oportunităţi de învăţare, disponibile pe platforma noastră internă de dezvoltare, LinkedIn Learning şi şcoala de mentorat. Pentru a susţine dezvoltarea angajaţilor noştri, le punem la dispoziţie o platformă în care aceştia îşi pot trasa parcursul profesional dorit şi se pot dezvolta într-un ritm propriu.

În EPAM, un mediu colaborativ facilitează atât dezvoltarea individuală, cât şi dezvoltarea noastră ca echipă. Avem mentori alocaţi pentru noii membri ai echipei şi îi incurajăm pe fiecare dintre ei să vină cu idei noi şi să le implementeze. De asemenea, avem peste 17.000 de programe de formare disponibile pentru EPAMeri, de la cursuri de softskills şi well-being până la programe de hard-skills, care intră în detaliu în ingineria software.

 

12. De ce ar trebui să se angajeze un specialist român la EPAM Systems?

EPAM este o companie care se dezvoltă rapid, ceea ce aduce cu sine şi multe avantaje! Atunci când se alatură EPAM, obţine acces la o serie de oportunităţi, beneficiind nu doar de cele locale, cât şi de cele la nivel global.

Sfatul meu este să aplice şi ulterior să descopere din discuţiile cu viitori colegi sau manageri dacă EPAM este un mediu atât de învăţare cât şi de lucru care îl avantajează.

 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO