Media & Advertising

O noua amenintare la adresa comerciantilor de muzica vine din partea cafenelelor

15.07.2005, 18:45 8

Se presupunea ca amenintarea la adresa retailerilor din domeniul muzicii vine din partea noii tehnologii media. Acest lucru se intampla insa inainte ca Starbucks sa incheie un acord exclusiv de distributie, relateaza Financial Times.

Alanis Morissette reprezinta unul dintre cele mai pretioase produse culturale de export din Canada, insa acest lucru nu a impiedicat HMV sa retraga toata muzica artistei de pe rafturile magazinelor sale din Canada.

Retailerul a trimis CD-urile inapoi ca semn de protest fata de tratamentul preferential manifestat in raport cu un alt canal de distributie. Amenintarea, in acest caz, pare sa fi fost reprezentata de competittia survenita din vanzarea de CD-uri in cafenelele Starbucks.

Dupa ce a fost integrat conceptul de download-uri platite, lanturile din sectorul de retail se vad nevoite sa faca fata unor noi amenintari la adresa cotelor de piata.

In martie, Starbucks anunta un acord cu Maverick Records, parte a Warner Music, pentru comercializarea unei versiuni acustice a albumului de succes Jagged Little Pill, purtand semnatura Alanis Morissette. Intelegerea prevedea acordarea unor drepturi de exclusivitate pe o perioada de sase saptamani pentru ca Starbucks sa vanda acest album in cele 4.400 de magazine din Statele Unite si cele 400 pe care le detine in Canada.

Insa disputa a izbucnit pe 13 iunie, data lansarii. HMV Canada a anuntat ca va retrage toata muzica artistei de pe rafturile magazinelor sale, trimitand-o inapoi catre Maverick ca semn de protest fata de tratamentul preferential de care se bucura Starbucks. Decizia a fost "in ton cu parerile majoritatii clientilor nostri", declara Humphrey Kadaner, presedinte al lantului canadian.

In aceeasi zi, Morissette parea sa intensifice disputa, cantand doar in fata a 120 de angajati ai Starbucks intr-un magazin din New York al companiei. In cadrul unui interviu acordat publicatiei americane Billboard, cantareata remarca legaturile dintre "trubadurii acustici" si astfel de locatii. "Astfel de piese au un iz de cafenea, deci cred ca aceasta este locatia potrivita", a precizat Morissette.

In 2003, retailerii traditionali de muzica din America de Nord au trecut pe lista neagra catalogul Rolling Stones dupa ce trupa a incheiat un acord initial exclusiv cu Best Buy, retailerul din domeniul produselor electronice de larg consum, pentru DVD-ul Four Flicks.

Steve Gallant, director de productie in cadrul diviziei din Marea Britanie a HMV, spune ca intelege reactia diviziei canadiene a lantului in legatura cu problema muzicii semnate Alanis Morissette. Acesta nu crede insa ca o astfel de situatie ar putea aparea in Marea Britanie, unde "suntem cu totii extrem de competitivi, insa intelegem ca facem parte din acelasi business, iar noii jucatori, desi au o anumita prezenta in Marea Britanie, nu se bucura de o influenta comparabila cu cea a retailului".

Analistii americani se asteapta ca barurile Hear Music ale Starbucks, unde consumatorii americani isi pot inscriptiona pe CD propriile compilatii dintr-o baza de date alcatuita din aproximativ 150.000 de piese, sa obtina pana la 120 de milioane de dolari pe an, suma ce ar putea reprezenta numai 3% din vanzarile anuale raportate de catre companie in Statele Unite, vanzari ce au o valoare de 4,5 miliarde de dolari.

Insa, la cealalta extrema fata de controversatul tratament acordat unui superstar ca Morissette, sustinerea de catre Starbucks a unei noi trupe americane a reprezentat un succes imposibil de necontestat.

Atlantic Records a incheiat un acord de exclusivitate pe o durata de trei luni, cu Starbucks, pentru Antigone Rising, noua trupa feminina de muzica folk-rock din New York, pentru albumul de debut a acesteia denumit From the Ground Up. Rezultatul, conform lui Brain Corona, director de promovare, este reprezentat de vanzari de 52.000 de copii in decurs de cinci saptamani, ce depasesc visul oricarui incepator.

"A fost fenomenal pentru noi, este o oportunitate fantastica. Faptul ca oamenii cumpara muzica, indiferent de forma sub care fac acest lucru, este un lucru bun", a concluzionat Corona.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO