”
Există două tipuri de oameni care ridică din umeri şi se întreabă ce vrei de la ei când le vorbeşti despre advertoriale. Pe de-o parte avem companiile care îşi doresc publicitate şi pentru care singurul tip de articol scris bine este cel îndulcit cu prea mult zahăr, şi pe de altă parte îi avem acei creatori de conţinut care se încăpăţânează să nu treacă mai departe de stadiul de blogger, de teamă să nu-şi piardă originalitatea. Dar reclamă bună se poate face şi cu sărăţele, iar un advertorial scris bine necesită mai multă originalitate decât un articol despre toate şi nimic pe blogul personal. De aceea, în podcastul de astăzi de la Oblyo Digital Agency ne-am gândit să ne oprim atenţia la advertoriale, tipul nostru preferat de articole, şi să spunem de ce companiile ar trebui să ceară mai multe şi mai bune, iar bloggerii să înveţe cum să le scrie.
Deci... ce sunt până la urmă advertorialele?
Pentru a înţelege mai uşor conceptul de advertorial ne vom baza pe puterea unei formule. Advertorial este un cuvânt din limba engleză format din cuvintele advertisement – Reclamă şi editorial content, conţinut editorial. Cu alte cuvinte:
Advertisement + Editorial Content = Advertorial
Aceasta este reţeta universală după care trebuie scris un advertorial, iar proporţiile în care se folosesc cele două ingrediente sunt de 30, respectiv 70%. De exemplu, pentru ca un advertorial de 1000 de cuvinte să aibă potenţial, este nevoie ca 700 din cele 1000 de cuvinte să reprezinte un conţinut original, nou şi extraordinar, care să stimuleze cititorii şi restul de 300 să facă reclamă companiei sau produsului pentru care a fost solicitat.
Câteva exemple de advertoriale scrise bine
・Netflix în New York Times
Când vine vorba de timp liber şi o seară de weekend acasă, Netflix este prima opţiune cu care aleg să se distreze majoritatea milenarilor. De ce? Simplu! Pentru că este practic şi oferă o mare varietate de filme şi seriale care să te ţină ocupat chiar şi câteva săptămâni la rând. Netflix este atrăgător, popular, sună bine şi are acea putere de a te face să crezi că o noapte petrecută în compania lui este o noapte câştigată. Cu Netflix te simţi aparte şi ai impresia că faci parte din gaşca “copiilor cool” fără a fi nevoie să faci cu adevărat ceva senzaţional. Ceea ce inevitabil te face să-ţi pui următoarea întrebare: Mai există încă loc de creştere pentru popularitatea lui Netflix?
Dar producătorii consideră că DA şi de aceea, chiar şi în Bucureşti, multe staţii de metrou sunt tapetate cu reclame la cele mai noi seriale Netflix, iar pentru cei la care nu merge cu fotografii, se scoate artileria grea şi se plasează advertoriale în cele mai renumite publicaţii ale lumii. Unul din site-urile de ştiri unde Netflix nu avea neapărat ce să caute, dar şi-a lăsat amprenta, este New York Times cu un advertorial inteligent semnat de Melanie Deziel.
Women Inmates: Why the Male Model Doesn’t Work este un articol despre situaţia femeilor din închisoare, dar în acelaşi timp şi o reclamă la serialul Orange Is The New Black marca Netflix.
Din aproximativ 1500 de cuvinte, lungimea articolului, despre cartea şi filmul Orange Is The New Black nu sunt scrise mai mult de două paragrafe. Dar chiar şi aceste câteva rânduri ies în evidenţă în oceanul de text deoarece ilustraţiile care par că prind viaţă pe măsură ce derulezi pagina, combinaţia de culori, banner-ul din josul paginii, dar şi sigla Netflix, din partea superioară a paginii, fix în mijloc, care te urmăreşte pe tot parcursul lecturii, amintesc de Orange Is The New Black.
Nicăieri în articol nu vei găsi expresii precum cele de mai jos, pe care mulţi din cei care solicită advertoriale, dar nu ştiu exact cu ce se mănâncă acestea, le adoră:
・cel mai bun film serial;
・uită-te la Orange Is The New Black Pentru că…;
・cel mai nou serial marca Netflix;
・etc.
Ca text şi informaţii articolul este o lectură în urma căreia pleci cu lecţia despre închisorile de femei învăţată şi din punct de vedere vizual, o operă de artă interactivă în care s-a investit multă muncă şi timp. Cu alte cuvinte, originalitate la cele mai înalte standarde, o condiţie care contrazice orice creator de conţinut care se plânge de faptul că advertorialele nu îi dau voie să se exprime liber.
・Starbucks in The Onion
Când eşti Starbucks nici măcar nu mai este nevoie să plăteşti un advertorial într-o publicaţie ca The Onion doar de dragul unor cuvinte cheie. În Scientists Posit Theoretical ‘Productive Weekend’ postat în data de 18 august 2014 cuvântul cafea nici măcar nu este menţionat în articol şi nici nu ar fi nevoie pentru textul este frumos încadrat de expresiile Starbucks SPONSORED POST, Starbucks Doubleshot® Espresso şi Brought to you by Starbucks. Iar dacă analizăm conţinutul, realizăm că în faţa noastră, cu toate că nu avem nimic mai mult decât încă un advertorial inteligent, textul este format din 99.99% informaţie de calitate şi 0.01% reclamă la un produs Starbucks.
Prin acest exemplu de advertorial am demonstrat încă o dată faptul că advertorialele moderne şi eficiente nu se bazează pe ridicarea în slăvi a unei anumite companii sau produs şi cu toate că scopul lor final este promovarea, nici nu duc lipsă de informaţii preţioase sau creativitate. Iar exemplele pot continua la nesfârşit.
Articole de revistă
Pentru cine crede că advertorialele sunt un concept nou, hai să facem o pauză de câteva secunde şi să încercăm să ne aducem aminte de epoca dinaintea internetului şi de revistele pe care le citeam atunci. Coperţi glossy, ilustraţii colorate amestecate cu fotografii porfesionale şi dacă scotocim mai bine în memorie… parcă se vede şi o foarfecă pe undeva în cadru.
Dacă nu vă mai amintiţi exact cum arătau advertorialele să ştiţi că ele erau de fapt acele pagini atât de frumos realizate că-ţi doreai să le decupezi cu foarfeca pentru a le pune bine şi a te întoarce la ele când aveai nevoie de informaţia respectivă.
Articolul reclamă How to take out STAINS creat pentru detergentul Rinso de David Ogilvy, supranumit şi Părintele Advertising-ului, este probabil unul din cele mai decupate articole de revistă ale tuturor timpurilor datorită volumului de informaţii preţioase pe care îl oferă gospodinelor care se luptă cu petele.
David Ogilvy ştia că nu are niciun rost să laude “gratuit” un detergent pe care probabil multe gospodine nici nu l-au folosit vreodată şi este mai eficient să facă puţină cercetare, să vadă cum ies diferite tipuri de pete, să scrie apoi pas cu pas despre fiecare etapă şi să nu uite să menţioneze încă din primul rând, dar deloc agresiv, că totul începe de la detergentul Rinso.
Câteva interogări cu cuvintele cheie potrivite pe Google vă pot oferi o mulţime de exemple de reclame vintage, create inteligent, unde accentul pare că se pune mai mult pe informaţie decât pe reclama propriu-zisă.
Cei de la Guinness de exemplu, conştienţi că berea lor este cu atât mai savoroasă cu cât se bea asociată cu mâncăruri fine, a creat articole care să ghideze cititorii în alegerea celor mai bune scoici sau sortimente de brânză după care merge ca uns un pahar de bere.
Iar exemple de articole de revistă scrise cum trebuie şi pe care nu îţi vine să le dai de-o parte, apar şi în ziua de astăzi, eră în care este mult mai simplu să combini textul cu ilustraţiile şi fotografiile profesionale pentru a crea ceva ce cu adevărat merită păstrat.
Care este diferenţa dintre un advertorial şi alte tipuri de articole?
Dacă ne-am făcut o idee despre cum ar trebui să arate un advertorial, hai să vorbim puţin şi despre modul în care el se diferenţiază de alte tipuri de articole. “Articol” este un cuvânt folosit cu sens larg pentru a denumi orice tip de text prezent într-o publicaţie. Atât ştirile, cât şi postările de pe bloguri, comunicatele de presă, editorialele sau advertorialele se numesc articole, iar caracteristicile fiecărui tip de articol în parte sunt următoarele.
Ştirile
Articolele de ştiri sunt acele articole scrise şi publicate pentru a atrage atenţia cu privire la un eveniment actual sau recent, de interes general. Ele pot avea ca subiect politica, economia, tehnologia sau alte domenii. De asemenea, în cazul unui eveniment neprevăzut pot include păreri ale martorilor oculari sau ale altor persoane direct implicate. Într-un articol de ştiri autorul relatează faptele obiectiv, aşa cum s-au petrecut în realitate. Ca structură, articolele de ştiri sunt concepute în aşa fel încât să răspundă la întrebări de tipul: Cine? Ce? Când? De ce? Cum?
Postările pe blog
Mai nou, orice site are un blog. Există bloguri personale pe care autorii le-au creat cu scopul de a interacţiona şi a comunica în mod virtual cu alte persoane exprimându-şi prin intermediul lor propriile gânduri şi opinii şi bloguri ale diferitor companii sau magazine online administrate de creatori de conţinut profesionişti care prin intermediul lor urmăresc a atrage atenţia motoarelor de căutare cu privire la site-ul în cauză. În cazul unui blog personal, nu există limite reale în legătură cu modul corect de a compune şi a edita o postare. Dar atunci când se urmăreşte optimizarea unui site, oricât de mult accent ar pune pe libertate, autorul postării ar trebui să ţină cont de cerinţele actuale ale optimizării SEO.
Comunicatele de presă
Comunicatele de presă sunt un tip de articole care dau raportul cu privire la o serie de informaţii concise legate de un eveniment. În general, acestea sunt despre o companie sau un produs al unei companii şi sunt compuse cu scopul de a atrage atenţia presei. Comunicatele de presă scrise corect şi cu subiecte interesante sunt preluate de bloggeri, creatori de conţinut sau utilizatori de reţele sociale precum Twitter şi distribuite pentru ca mesajul lor să ajungă mai departe. Cele care nu prezintă interes se pierd în valul de articole online.
Editorialele
Editorialele sunt articole scrise de editori. Ele nu sunt compuse de oameni de afaceri şi nici de companii de publicitate, creatori de conţinut sau orice altă persoană care crează text cu scopul de a face reclamă. Editorialele exprimă o idee sau o opinie a autorului lor şi un punct de vedere susţinut de publicaţia în cauză. Ele se aseamănă mult cu articolele de pe blogurile personale, cu excepţia faptului că să adresează unei audienţe mult mai largi. La fel ca articolele de blog ele sunt scrise dintr-un punct de vedere subiectiv, iar limbajul lor are o puternică încărcătură emoţională.
Advertorialele
Şi iată că am ajuns şi la advertoriale. Dacă e să le spunem pe nume, advertorialele sunt editoriale deghizate. Fără excepţie ele sunt articole plătite cu scopul de a face reclamă unei anume companii sau produs. Ca şi editorialele, şi advertorialele exprimă opinii, dar spre deosebire de cele din urmă ele sunt scrise şi editate de companii de publicitate sau creatori de conţinut şi nu de editori. Advertorialele exprimă părerea autorului cu privire la un serviciu sau un bun, dar sunt scrise în aşa fel încât să influenţeze cititorul să investescă în ceea ce îi este prezentat. În plus, pentru că majoritatea cititorilor obişnuiesc să treacă rapid peste paragrafele articolelor care fac reclamă la ceva sau nici măcar să nu le acorde atenţie, advertorialele sunt de cele mai multe ori compuse sub formă de poveste pentru a se camufla cu restul articolelor publicaţiei în care sunt postate.
Ce beneficii aduce un advertorial?
Advertorialele sunt articole care oferă beneficii atât celui care le solicită, cât şi cititorului sau publicaţiei în care sunt postate. Scrise cum trebuie, advertorialele se bucură de multă apreciere din partea cititorului, iar la sfârşitul zilei acesta este şi scopul principal al unei publicaţii. În calitate de cititor advertorialele îţi oferă informaţia necesară în legătură cu un anumit produs sau serviciu şi te ajută să înţelegi mai bine dacă ai sau nu nevoie de acesta. În plus, cuprind atât de multe sfaturi care nu costă nimic, încât alegerea trecerii la nivelul următor prin investiţia în bunul promovat rămâne o alegere pur personală. Mai ţine cineva minte formula magică de la începutul acestui podcast? În orice advertorial până la 30% din cuvinte sunt scrise cu scopul de a face reclamă, dar restul de 70% sunt informaţii preţioase şi gratuite de care cititorii se pot bucura fără a face nicio cheltuială.
Ca publicaţie care acceptă postarea unui advertorial, avantajele sunt clare. În primul rând orice advertorial reprezintă un câştig venit din partea celui care plăteşte pentru ca numele său să apară în ziarul, revista sau pe site-ul în cauză. Iar apoi, dacă este vorba de o publicaţie tipărită, la acest câştig se adaugă preţul plătit de cititori pentru fiecare volum vândut în parte. Dacă pe de altă parte este vorba de o publicaţie online, la banii plătiţi de companie care solicită publicitate, se adaugă câştigul din alte surse ca de exemplu, reclamele de pe site.
În calitate de om de afaceri advertorialele conturează pentru clienţi profilul afacerii pe care o conduci. Ele fac ca totul să devină mai uman şi mai simplu de digerat pentru publicul tău ţintă şi te diferenţiază de competiţie. Oamenii sunt fiinţe sociale cărora le place compania semenilor mai mult decât a unei entităţi. Astfel, advertorialele promovează vânzările deoarece dau firmelor şansa să se prezinte ca o persoană. În plus, le fac mai uşor de reţinut deoarece oamenii îşi amintesc mai bine fapte şi întâmplări prezentate sub formă de poveste decât evenimente înşirate fără o ordine logică.
De la poveşti la creşterea cifrei de afaceri
Felul cum este scris un advertorial nu numai că ajută cititorii să reţină mai uşor conţinutul acestuia şi implicit informaţiile cu privire la o anumită firmă sau produs, dar îi face şi să acţioneze în favoarea subiectului discutat.
Când vine vorba de înţelegerea unui concept, o poză face cât o mie de cuvinte, dar la capitolul încredere, studiile arată că pentru majoritatea oamenilor textul scris este de departe cel mai credibil mesaj. Astfel, antreprenorii care cunosc acest adevăr legat de psihologia oamenilor se folosesc de el şi obţin rezultate pozitive în încercarea de a câştiga încrederea publicului lor ţintă prin advertoriale. De aceea folosirea numelui unei companii sau unui produs într-un advertorial nu are doar scopul de a atrage atenţia motoarelor de căutare, ci şi de a ajunge mai uşor în inima cititorilor.
Micul detaliu cu privire la modul de percepere a textului scris ar trebui luat în consideraţie de firmele mici şi antreprenorii la început de drum în mod special. Mai mult decât jucătorii mari, cei noi pe piaţă ar trebui să profite de puterea advertorialelor şi să apeleze la profesionişti pentru a-şi promova afacerea şi a o face cunoscută.
De asemenea, cei care oferă produse la un preţ mai ridicat decât concurenţa, ar trebui să se folosească de advertoriale pentru a adăuga un plus de valoare obiectului afacerilor lor. Să spunem că sunteţi patronul unui restaurant fast food în care singurul tip de carne pe care îl folosiţi la preparearea hamburgerilor este cel provenit de la ferme bio.
Pentru un cunoscător şi un gurmand, diferenţa de gust dintre hamburgerii bio şi cei care nu au această calitate este absolut evidentă. Dar pentru o persoană care nu posedă gusturi atât de fine, diferenţa de preţ pur şi simplu nu se justifică. Dar cum nu puteţi rezista ca firmă adresându-vă exclusiv unui public atât de select, este nevoie să convingeţi şi consumatorii mai puţini exigenţi cu mâncarea lor de avantajele consumului unui burger bio. Şi puteţi face acest lucru prin advertoriale.
De ce să ne soliciţi advertoriale ca antreprenor?
La Oblyo Digital Agency cunoaştem puterea advertorialelor şi ştim cum trebuie ele scrise pentru ca firma dumneavoastră să beneficieze la maxim de investiţia făcută în publicitate. De aceea, contaţi pe noi!
Există oameni de afaceri cu un talent excepţional pentru cuvinte şi text scris. Dar descurajăm practica scrierii propriilor advertoriale din două motive:
Advertorialele consumă mult timp pe care un antreprenor l-ar putea folosi în scopuri mai productive. Cu tot talentul înnăscut, este dificil să faceţi reclamă unui produs gândindu-vă în acelaşi timp şi la o poveste, dar şi la optimizare;
Scriind pentru propria afacere riscaţi să vă depărtaţi de la formula magică a unui advertorial şi în loc de a vă axa pe informaţie, să ajungeţi la a exagera cu reclama ceea ce vă distanţează de potenţialii clienţi.
Advertorialele nu sunt simple reclame! Iată ce am învăţat din experienţă legat de ele şi cum vom scrie advertoriale şi pentru dumneavoastră:
Nu plictisim cititorii! La scrierea unui advertorial niciodată nu trebuie încărcat cititorul cu întreaga istorie a companiei. Este mai benefic să te concentrezi pe un singur punct de interes şi să-l dezvolţi pe acela. Originile modeste, ascensiunea tumultoasă, o situaţie critică, un moment de cotitură, lansarea unui produs sau serviciu sunt doar câteva din exemplele de poveşti de la care se poate porni;
Dăm companiei un chip uman. Scriem pentru oameni despre ceea ce le place să citească cel mai mult: alţi oameni. De aceea căutăm să descoperim factorul uman din povestea companiei dumneavoastră şi să-l exploatăm pe acela pentru a atrage atenţia publicului ţintă şi a vă aduce noi clienţi;
Oferim un plus de valoare. Cunoaştem cât de important este produsul dumneavoastră PENTRU DUMENAVOASTRĂ şi îl vom prezenta în aşa fel ca şi potenţialii cumpărători să îl privească exact în acelaşi mod. Nu-l vom ridica în slăvi fără să merite pentru că ştim că acest lucru alungă cititorii, dar îi vom căuta punctele forte şi le vom face să iasă în evidenţă;
SEO-ul este sfânt pentru noi. Suntem la curent cu tot ce înseamnă optimizare şi nu facem economie când vine vorba de a pune în practică ceea ce cunoaştem pentru ca dumneavoastră să obţineţi cele mai bune rezultate;
Vorbim doar în cunoştinţă de cauză! Este imposbil să vorbeşti despre o companie sau un produs pe care nu-l cunoşti. După ce ne solicitaţi, acordăm timp cercetării şi abia apoi scriem advertoriale care să se bucure de atenţia potenţialilor dumneavoastră clienţi. Cu alte cuvinte, întâi învăţăm noi şi apoi îi învăţam pe ei.