Media & Advertising

Piata de publicitate neta a crescut cu 20% anul trecut

10.02.2006, 22:07 9

Piata de publicitate din Romania a depasit in 2005 valoarea neta de 240 de milioane de euro, inregistrand o crestere de 15-20% fata de anul precedent, conform unui studiu realizat de agentia de presa Mediafax.

Desi publicitatea TV ramane in fruntea listei marilor advertiseri, Internetul este si va fi si in anii urmatori mediul cu cea mai mare crestere. Cat despre advertiseri, se pare ca cei mai activi au fost anul trecut cei din domeniul serviciilor de telecomunicatii.

La initiativa publicatiei Media & Advertising, editata de Mediafax, la sfarsitul anului 2005 a fost lansat un studiu ce vizeaza direct modificarile pietei de publicitate din Romania, in incercarea de a estima cat mai exact valoarea neta a investitiilor pe piata respectiva, dar si evolutia acestora, din perspectiva celor mai importanti jucatori de pe piata.

Participantii la studiu au fost selectati dintre cele mai mari agentii de publicitate, media, outdoor, posturi TV, clienti de publicitate, trusturi de presa si radiouri, cunoscatori ai pietei de publicitate din Romania.

Cifra de afaceri a peste 65% dintre companiile chestionate depaseste un milion de euro, desi mai mult de 55% au sub 50 de angajati.

In proportie de 92%, participantii la studiu au fost de parere ca piata romaneasca de publicitate a crescut in ultimul an, valoarea neta depasind pragul de 240 de milioane de euro.

Investitiile nete in publicitate au crescut cu 15-20% in ultimul an, de la 171-200 milioane de euro in 2004 la 210-242 milioane de euro in 2005, urmand trendul ascendent inceput cu anul 2000. Dupa un ritm timid de crestere - 3% in 2001 fata de 2000 si 5% in 2002 fata de 2001 - urmeaza o perioada de cresteri semnificative in valoarea neta a investitiilor din publicitate - aproximativ 15% in 2003 fata de 2002 si aproape 30% in 2004 fata de 2003. Explozia din 2004, cea mai mare crestere inregistrata in ultimii cinci ani, este efectul marilor evenimente desfasurate in perioada respectiva: alegeri prezidentiale, Campionatul European de Fotbal din Portugalia, Olimpiada de la Atena etc.

Aceasta crestere a veniturilor nete este un raspuns natural la evolutia general ascendenta a economiei romanesti din ultimii ani, ce a avut ca efect si maturizarea pietei de publicitate. Factorii determinanti in imprimarea acestui trend crescator au fost cresterea tarifelor de publicitate, dublata de tranzitia de la dolar la euro in cazul vanzarii spatiului publicitar si intensificarea competitiei pe majoritatea domeniilor cu potential ridicat de publicitate.

Domeniul ce a beneficiat de cele mai mari investitii in difuzarea reclamelor in 2005 s-a dovedit a fi cel al serviciilor de telecomunicatii (telefonie mobila, fixa, Internet), un rezultat normal daca tinem cont de explozia noilor tehnologii si a serviciilor din domeniu.

Bauturile alcoolice (bere, vodca, brandy, cognac, vin etc.) raman un domeniu privilegiat in publicitate, ca si produsele chimice pentru gospodarie (detergenti, dezinfectanti) sau electronicele si electrocasnicele. Aceasta ierarhie este o consecinta a imbunatatirii nivelului de trai din ulti-mii ani si a modificarii stilului de viata al romanilor.

Evolutia investitiilor in publicitate a variat de la un mediu publicitar la altul: daca veniturile nete pentru publicitatea TV au inregistrat o crestere de peste 20% in 2005, investitiile in publicitatea pe radio, panotaj si cinema au ramas aproximativ aceleasi, comparativ cu 2004; publicitatea in presa scrisa inregistreaza o usoara scadere, cu 1-5%, in schimb publicitatea online explodeaza, inre-gistrand o crestere de peste 50%.

TV-ul detine suprematia in ceea ce priveste veniturile nete din publicitate, cu 59% cota de piata, fiind urmat de presa scrisa (23% cota de piata), panotaj (10% din total), radio (6% din total), Internet (1,6% din total) si cinema (0,4% din total).

Cresterea tarifelor la publicitatea TV nu a impiedicat insa advertiserii sa contracteze toate spatiile publicitare inca de la inceputul anului, de aceea, o noua crestere a costurilor in 2006 va fi acceptata cu usurinta de piata. Drept consecinta, este de asteptat ca clientii de publicitate medii si mici sa se orienteze catre alte medii, precum presa scrisa, radio, panotaj sau Internet.

Specializarea ziarelor si revistelor pe diverse segmente de piata a determinat eficientizarea difuzarii publicitatii si segmentarea clientilor pe domenii.

Publicitatea radio isi face din ce in ce mai puternic simtita prezenta, in special in domenii ce vizeaza piata auto sau centrele comerciale. Potentialul crescut al acestui suport media este evident, avand in vedere procentul ridicat de ascultatori de radio din Romania (peste 50% din populatia urbana a Romaniei asculta radio zilnic sau aproape zilnic).

Piata radio are insa nevoie de formate dedicate (momentan fiind dominata de radiouri cu format similar), care vor determina aparitia de noi posturi ce vor avea ca efect dinamizarea pietei.

Mediile alternative - panotaj, cinema, Internet - incep sa-si faca din ce in ce mai simtita prezenta printre TV si presa scrisa, gratie incercarii advertiserilor de a aborda cat mai direct consumatorul.

La inceputul anului 2006, numarul utilizatorilor de Internet din Romania depasea 4 milioane, iar numarul de domenii .ro (estimat la peste 120 mii la sfarsitul anului 2005) este in permanenta crestere, atragand atentia advertiserilor catre publicitatea online.

Conform studiului Mediafax, Internetul este, de departe, mediul cu cel mai ridicat potential publicitar in urmatorii 5 ani, fiind urmat de TV, presa scrisa, panotaj si radio.

Internetul, cel mai direct mod de informare, a devenit treptat parte integranta si din viata romanilor, aceasta fiind si motivatia cresterii explozive ce se asteapta pe piata publicitatii online, ca urmare a reorientarii advertiserilor catre acest segment media.

Ca o sustinere a acestor previziuni optimiste, in 2006 Google aduce in Romania un program de publicitate contextual in format text. Programul se numeste AdSense si este de asteptat ca el sa motiveze o parte din portalurile romanesti sa renunte la contractele de exclusivitate cu agentiile locale si sa abordeze un alt stil publicitar bazat pe bannere si text.

Cinemaul ramane un mediu de nisa, cu avantajele si limitarile lui, cresterea sa fiind strict legata de dezvoltarea pietei respective.

Pentru 2006, marii jucatori de pe piata estimeaza o crestere a investitiilor nete in publicitate pe aproape fiecare mediu. Astfel, 41% dintre participantii la studiu sunt de parere ca publicitatea TV va creste cu peste 11%. Pe radio, investitiile nete vor inregistra o usoara crestere de aproximativ 1-5%; acelasi trend se estimeaza si pentru panotaj si cinema. Aproape 50% dintre respondenti considera ca publicitatea pe Internet va depasi cu cel putin 50% valoarea din 2005; in 2006 publicitatea in presa scrisa isi va mentine constanta valoarea neta a investitiilor, comparativ cu 2005, se mai arata in studiul mentionat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO