Media & Advertising

Piaţa pe care operează creatorii brandurilor Zuzu, Bilbor sau Tomi a cumulat anul trecut 2,5 mil. euro, cât un buget al unei singure agenţii din Londra

 Piaţa pe care operează creatorii brandurilor Zuzu, Bilbor sau Tomi a cumulat anul trecut 2,5 mil. euro, cât un buget al unei singure agenţii din Londra

Autor: Adriana Rosoga

07.10.2010, 23:51 203

Piaţa locală de branding, care a început să se conturezeîncepând cu 2002, odată cu apariţia primelor agenţii, are o valoareegală cu un singur buget care rulează printr-o agenţie din Londra,una dintre cele mai mature pieţe de branding, susţin jucătorii depe această piaţă.

România este încă o piaţă unde numărul proiectelor care depăşesc ojumătate de milion de euro se numără pe degetele de la o mână.Dezvoltarea ei a fost lentă de la început, chiar şi în vremurile deascensiune economică, iar marile grupuri globale de comunicare nuau venit niciodată în România sub propriul nume, ci doarreprezentate de firme locale, preferând să se concentreze pe pieţemai lucrative din regiune, precum Rusia şi Ucraina, susţine ŞtefanLiuţe, directorul de strategie al Grapefruit, agenţie care anultrecut a înregistrat o cifră de afaceri de 690.000 de euro, încreştere cu 4% faţă de anul anterior.

"Piaţa de consultanţă de brand continuă să fie o piaţă de nişă înRomânia, unde majoritatea antreprenorilor şi managerilor demarketing se axează încă pe măsuri tactice (ex: campanii deadvertising) fără a acorda atenţie suficientă strategiei şi, îngeneral, unei coloane vertebrale care să poată susţine viaţabrandurilor pe termen lung. Există companii româneşti care îşi dauseama că vremurile în care clienţii veneau din inerţie s-au dus, şipentru a-i atrage e nevoie de un efort coordonat şi consecvent -dar sunt încă puţine."
Grapefruit a lucrat în 2009 pentru branduri precum Dacia (auto),E.ON (utilităţi), Heidi (ciocolată), Labormed (farma), NNDKP(avocatură), OTP (bancă) sau Vinexport (vin). Ştefan Liuţeestimează că piaţa locală de branding va scadea în 2010 în valoarefaţă de 2009 cu 10-15%, ajungând la circa 22 mil. euro. "Dinaceştia, 2-2,5 mil. euro sunt realizaţi în 2010 de agenţiilespecializate de brand, iar restul revin altor tipuri de agenţii demarketing (publicitate, PR). Faptul că agenţiile specializate debranding au o cotă de doar 10% din piaţă, restul revenindagenţiilor nespecializate în branding, este încă o dovadă afaptului că piaţa nu este încă matură."

Pe de altă parte, Beatrice Daniş, managing partner al agenţieiBrandTailors, consideră că piaţa de branding se va maturiza înmomentul în care agenţiile locale vor fi implicate în proiecteglobale. "Piaţa de branding este în continuare una emergentă dinpunctul meu de vedere. Va mai dura probabil între şapte şi zece anipână când va începe procesul de maturizare pentru că în acestmoment consultanţii de brand din România se ocupă aproape exclusivde branduri locale, iar implicarea lor în strategii ale brandurilorglobale este practic inexistentă. În momentul în care vom ficomisionaţi pentru implicare în proiecte globale, atunci cred că vafi primul semnal de maturizare, când expertiza noastră va firecunoscută şi când se va manifesta nevoia de a ţine cont de oopinie locală." Agenţia de consultanţă de branding pe careBea­trice Daniş a construit-o împreună cu Janos Kurko în 2004 aînregistrat anul trecut o cifră de afaceri de peste 515.000 deeuro. BrandTailors a realizat anul trecut 25 de proiecte, printreclienţii companiei numărându-se pro­du­că­torul de lactateAlbalact, Azuga Waters, pro­ducătorul francez din industrialactatelor Lactalis, produ­cătorul de conserve Libarom Agri(brandul Tasty Freshness & Quality) şi distribuitorul deproduse alimentare Randler.
Ea spune că, spre exemplu, în Londra, care are deja o piaţăputernică de branding, fără 400-500 de mii de euro un proiectprofesionist nu se poate realiza. BrandTailor a dezvoltat înfiecare an şi proiecte de peste 100.000 de euro, însă BeatriceDaniş consideră că în România nu s-a ajuns la pragul de 200.000 deeuro pe consultanţă. "Am văzut proiecte construite în Londra şi pebugete de 50.000 de lire, asta înainte de criză, dar am văzut şiproiecte făcute pe bugete de 2 milioane de lire. Eu cred că pentrua avea parte de un proiect hiperprofesionist în care companiarespectivă să îţi pună la dispoziţie nişte resurse valoroase, cugrad seniorial de cunoaştere şi înţelegere a industriei, fără400-500 de mii de euro nu poţi să-l faci în Londra."

Beatrice Daniş estimează piaţa de branding în 2009 în jurul cifreide 4 milioane de euro, incluzând aici şi cifrele înregistrate deagenţiile de publicitate şi spune că în acest an bugetele sunt maireduse cu 10% faţă de 2009, când au înregistrat pimul val descăderi cu 30-40%.

Cătălin Rusu, managing partner al agenţiei RusuĂBorţun BrandGrowers înfiinţată la jumătatea lui 2008, estimează că piaţa se vaapropia la 3 milioane de euro. "Agenţiile de branding aucapacitatea de a oferi consultanţă de business prin strategie debrand. Când leader­shipul strategic se va transforma în integrarede servicii de marketing şi comunicare, piaţa va creşte. De jure,consultantul de brand este omul de încredere al an­tre­prenorului.Acum rămâne să devină şi de facto." Com­pania a venit pe piaţă cu opoziţionare diferită, agenţie de strategie şi manifestare de brand."Pe noi această situaţie ne-a ajutat să ne poziţionăm: suntem ocompanie structurată ca agenţie de brand (consultanţă şi design debrand) ce oferă şi servicii de comunicare externă (stra­tegie şicreaţie publicitară), asumându-ne responsabi­lita­tea pentruîntreaga identitate şi comunicare a clientului", explică Rusu, carespune că agenţia a rulat bugete pe anumite proiecte între 30.000 şi100.000 de euro.
Printre clienţii agenţiei se numără Procter & Gamble (GilletteFusion, Gillette Balkans Talent Cup, Gillette Football Academy,Turul Phenomenal Gillette, Old Spice Elvetia), ING Bank,EuroMiniStorage, Cosmote, Hostway România, Explore Travel,Medicover România, Unilever South Central Europe (Rama, Becel,Kaliakra - Bulgaria).
Singura agenţie de pe piaţa locală care a ajuns la o cifră deafaceri de un milion de euro în 2008 este Bran­dient. Agenţiaînfiinţată în 2002 al cărei acţionar majoritar este Aneta Bogdan acâştigat în 2007 rebrandingul CEC, proiect foarte costisitor dinpunctul de vedere al cheltuielilor de implementare, care s-aureflectat în cifra de afaceri a companiei. Printre proiectele pecare Brandient le-a dezvoltat se numără Dedeman, Domo, Transavia,Albalact sau Biogood. Numele Anetei Bogdan este legat deînceputurile brandului Connex (actualul Vodafone) pe piaţa locală,acum 14 ani.

Beatrice Daniş de la BrandTailors estimează că oameni dinconsultanţă pot ajunge pe piaţa locală la un salariu anual netîntre 15.000 şi 30.000 de euro. "Oamenii care fac projectmanagement sau cum spunem noi, client service, au salarii similarecu ale celor care lucrează în advertising sau în orice altăindustrie de comunicare. (...) Graficienii sunt mai bine plătiţi înbranding decât în advertising, deoarece competenţa lor este multmai valoroasă într-o companie de consultanţă de brand decât într-ocompanie de advertising. Acolo mult mai im­portante suntcunoştinţele de art direction."
Ea spune că în Londra, spre exemplu, salariul anual al unuiconsultant de brand poate atinge 100.000 de euro. "Pentru un bugetde 2 milioane de euro, chiar există nişte echipe uriaşe din punctde vedere număr de ore şi nişte oameni care cu siguranţă lunar auun salariu pe care noi nici nu ni-l putem imagina, adică poate fisalariu de CEO în România. Deci sunt consultanţi de brand, plătiţicu nişte sume absolut fabuloase, adică e foarte simplu, numai dacăne uităm pe o revistă de marketing din Londra şi vedem că larecrutare de consultanţi de brand vezi salarii anuale de peste 100000 de lire."
Pe de altă parte, Ştefan Liuţe estimează veniturile nete ale unuiconsultant de brand în România între 750 şi 3.000 de euro pe lunăîn funcţie de experienţă, ceea ce înseamnă un salariu anual între9.000 şi 36.000 de euro.
Principalele agenţii de consultanţă şi design de brand de pe piaţalocală sunt: Brandient, Grapefruit, BrandTailors, Branzaş,RusuĂBorţun Brand Growers, Seed, Cocoon sau BrandFusion.Reprezentanţii Brandient şi ai Branzaş nu au răspuns întrebărilorZF legate de evoluţia pieţei de branding.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO