Media & Advertising

Raport Media Fact Book: Piaţa locală de media va atinge 640 mil. euro la finalul anului, plus 6%, cu o creştere de 20% pe zona de digital media

Raport Media Fact Book: Piaţa locală de media va atinge...

Autor: Cristina Bellu

07.07.2022, 10:37 138

Piaţa totală de media din România va ajunge până la finalul anului la 640 de milioane de euro, cu un avans de 6% faţă de 2021, incluzând o creştere de 20% în digital media, notează Media Fact Book, singurul raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative.

În 2021, al doilea an de pandemie, piaţa locală de media a ajuns la valoarea de 601 de milioane de euro, în urma unei redresări dinamice de 26%, în contextual relaxării restricţiilor de mobilitate a populaţiei şi impulsionată de o activitate economică fluidă.

„ Anul 2021 a fost de-a dreptul spectaculos atât global (plus 23%), cât şi în România (plus 26%), piaţa de media a depăşit considerabil estimările iniţiale. Ne aşteptăm ca acest ritm să fie încetinit seminificativ în 2022 datorită reacţiei industriei noastre la criza din Ucraina, dar şi a recesiunii globale”, spune Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România.

Ea apreciază că cea mai spectaculoasă creştere din ultimii ani s-a înregistrat în digital – cu o dinamică de dublare a volumelor între 2019 şi 2022 - accelerată de creşterea nivelului de adopţie a comerţului online în rândul consumatorilor

Datele Media Fact Book arată că la finalul lui 2021, digitalul a ajuns la o valoare estimată de 186 de milioane de euro, reprezentând aproape o treime (31%) din totalul pieţei de media locale.

Procesul de digitalizare început în 2020 a fost susţinut şi în 2021 de creşterea utilizării dispozitivelor mobile, astfel că dinamica zonei de digital s-a menţinut la un nivel foarte ridicat (plus 56%).

“Ne aşteptăm ca în anul 2022 digitalul să înregistreze o nouă creştere de 20%, atingând astfel 35% din volumul de media din România. În continuare suntem mult în urma pieţei globale care atinge anul acesta un share de 65% în digital. Aşadar, este suficient spaţiu pentru digital să crească şi în anii care urmează peste evoluţia generală a pieţei”, spun reprezentanţii Initiative.

În cee ace priveşte audienţa posturilor TV în 2021, aceasta s-a menţinut într-un trend descendent, cu un rating mediu de minus 8% comparativ cu 2020, în timp ce bugetele investite au revenit pe un trend crescător, aducând o cerere crescută în piaţă şi punând sub presiune inflaţionistă costul expunerii.

Valoarea netă a publicităţii TV in 2021 a avut o creştere de 16%, ajungând la 350 de milioane de euro şi reprezentând 58% din totalul pieţei de media.

“Ne aşteptăm ca anul 2022 să aducă o plafonare a bugetelor investite în TV pe fondul faptului că există o lipsă de predictibilitate la nivelul departamentelor de marketing pentru evoluţia economică şi o ameninţare constantă asupra nivelului de consum al populaţiei alimentată de un val inflaţionist fără precedent”, adaugă reprezentanţii Initiative.

În ceea ce priveşte piaţa de OOH, după ce, în 2020, aceasta a fost foarte afectată de lockdown şi de restricţiile continue de mobilitate, în 2021 şi-a revenit semnificativ. Astfel, segmentul a înregistrat venituri de publicitate de 30 de milioane de euro, plus 23% faţă de 2020, reprezentând 5% din piaţa de media.

Totodată,  2021 a reflectat o redresare remarcabilă pentru industria radio, care a crescut cu 21% faţă de 2020, la o valoare netă estimată la 29 de milioane de euro.

“În anul 2022 estimăm că piaţa va înregistra o nouă creştere de 6% bazată în mod special pe creşterea din digital – creşterea este mult încetinită în contextul unui mediu economic cu o creştere mai mică decât în anul 2021, dar şi cu o inflaţie galopantă care erodează din puterea de cumpărare a populaţiei”, estimează reprezentanţii Initiative.

Potrivit acestora, cCategoriile care vor contribui în continuare la menţinerea pieţei de media pe un trend pozitiv sunt betting, e-commerce, retail, construcţii şi financiare. La polul opus se află FMCG, healthcare, auto, care vor fi sub presiunea creşterii costurilor de aprovizionare şi a inflaţei generale, înregistrând creşteri mai mici sau chiar scăderi.

Initiative este membră a Interpublic Group of Companies şi este afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide. În România, Initiative este membră a grupului de companii din care mai fac parte agenţiile MullenLowe, Golin şi Medic One.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO