Media & Advertising

Studiului National de Audienta si-a dublat numarul de beneficiari

13.02.2004, 00:00 26



Ierarhia cotidianelor centrale din Romania a ramas aproape neschimbata, din punct de vedere al numarului de cititori, potrivit celei de-a sasea livrari de date a Studiului National de Audienta (SNA) - in perioada de masurare 28 octombrie 2002 - 26 octombrie 2003, comparativ cu livrarea a cincea- perioada iulie 2002 - iulie 2003). Libertatea si-a consolidat prima pozitie, inregistrand o crestere de 4% a audientei. Pozitia a doua este ocupata de Evenimentul Zilei, care a castigat 2000 de cititori fata de livrarea anterioara. Au mai castigat cititori Adevarul si cotidienele cu profil sportiv (Pro Sport si Gazeta Sporturilor).



La fel ca si la livrarea precedenta de date, cea mai mare crestere exprimata in procente se constata in cazul Ziarului Financiar (aproape 6%). Cele doua publicatii cu profil economic incluse in Studiul National de Audienta, Ziarul Financiar si revista Capital, au castigat, fiecare, cate opt mii de cititori de la livrarea precedenta de date.



si ultimele date confirma statutul socio-cultural privilegiat al cititorilor Ziarului Financiar. Astfel, aceasta publicatie are cel mai ridicat procent de cititori cu studii superioare (52,2%) dintre toate publicatiile incluse in SNA. De asemenea, cititorii Ziarului Financiar au cel mai ridicat venit mediu (225 USD/persoana), iar 59% dintre acestia sunt manageri si profesionisti cu educatie inalta.



Cea de-a sasea livrare de date a SNA ofera informatii pentru 68 de publicatii: 26 reviste lunare, 6 bilunare, 16 publicatii saptamanale, 17 cotidiene si 2 suplimente gratuite.



In functie de numarul de cititori in medie pe editie, Practic in bucatarie si-a pastrat primul loc in topul publicatiilor lunare (1.107 mii cititori), fiind urmat de Rebus (678 mii), Practic-Idei pentru casa si gradina (582 mii cititori) si Playboy (483 mii).



Piata revistelor destinate barbatilor este in continuare dominata de Playboy, cu 483 mii cititori in medie pe editie. Locurile urmatoare sunt ocupate de FHM (cu 183 mii cititori) si de Hustler (cu 181 mii cititori).



Pro TV Magazin ramane lider detasat in categoria ghidurilor TV specializate, cu 1.014 mii cititori pe editie.



Directorul de proiect al SNA, Arina Ureche, considera ca de la prima livrare de date, in octombrie 2002, studiul aproape si-a dublat numarul de beneficiari. Acest fapt arata ca studiul a raspuns unei nevoi reale de date pe piata de publicitate romaneasca si a raspuns corect asteptarilor editorilor, agentiilor si clientilor de publicitate. "In cei aproape trei ani de existenta, SNA si-a castigat locul meritat, normal pentru orice piata de publicitate din lume, acela de instrument de lucru indispensabil in tranzactionarea spatiului publicitar in presa scrisa", a declarat Arina Ureche.





Principalii actori de pe piata presei scrise comenteaza rezultatele



In urma analizei datelor ultimelor date de audienta in presa scrisa, Sorel Radu, director de vanzari si marketing MediaPro (ZF face parte din MediaPro), considera ca cel mai imbucurator aspect este cresterea permanenta a numarului de publicatii care subscriu regulii de baza a pietei de advertising, si anume transparenta. "Faptul ca la fiecare val de date apar noi titluri este fara discutie castigul principal al acestui studiu", sustine reprezentantul Publimedia International. Potrivit acestuia, cel mai important lucru este confirmarea cresterii de audienta a Ziarului Financiar, "cea mai mare inregistrata de un cotidian de la ultimul val de date". De altfel, trendul permanent crescator al audientei Ziarului Financiar (in ultimul an cresterea de audienta a Ziarului Financiar a fost de aproape 14%) il urmeaza pe cel al numarului de abonati. Sorel Radu a mai remarcat si "covarsitorul avans cu care Playboy conduce pe piata publicatiilor masculine, urmatoarele doua titluri nereusind sa se apropie macar de audienta Playboy nici daca-si insumeaza cifrele."



In opinia lui Mihai Craiu, director general al Editurii "Intact", din perspectiva evolutiei Jurnalului National, rezultatele publicate de SNA "vin tarziu si nu fac decat sa miste inertial si foarte greu lucrurile". Acesta subliniaza ca totusi SNA isi face treaba, insa incet. "Acest lucru dauneaza si agentiilor de publicitate care plaseaza publicitatea in mod eronat, pe baza unor date care nu mai sunt de actualitate si astfel banii clientilor nu sunt cheltuiti in cel mai eficient mix de media", a declarat Mihai Craiu.



Razvan Corneteanu, director executiv Ringier Romania, trust care editeaza, printre altele, Libertatea, Capital si Pro Sport, considera ca trendul ascendent al majoritatii publicatiilor ale caror rezultate au fost publicate se explica prin faptul ca studiul s-a facut toamna, cand este cea mai buna perioada pentru vanzarea de presa scrisa. Corneteanu a amintit ca toate publicatiile de care se ocupa direct, Libertatea, Pro Sport si Capital au cresteri.



Pe de alta parte, Simona Ene, Media Manager la International Media Shop, agentie care vinde si cumpara publicitate pe media, considera ca pentru a putea face o comparatie elocventa, trebuie comparate datele din acest ultim val cu perioada ce coincide cu primul val al cercetarii: octombrie 2001 - iulie 2002. Simona Ene spune ca in zona publicatiilor de afaceri de limba romana nu putem decat sa comparam un cotidian - Ziarul Financiar - cu un saptamanal - Capital. "Ambele publicatii au inregistrat usoare cresteri in procente fata de perioada analizata, in valori absolute insa, Ziarul Financiar a inregistrat o crestere mai consistenta, cu 18.000 de cititori in plus fata de perioada ianuarie 2002 - octombrie 2002", a declarat Ene.





Metodologie: SNA este realizat de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT). Universul SNA cuprinde toate persoanele ce traiesc in centre urbane cu mai mult de 50.000 locuitori, cu varsta intre 14 si 64 de ani. Esantionul utilizat de SNA este aleator, proportional cu marimea oraselor, avand un volum de 15.122 persoane. Activitatea de teren a fost realizata de CSOP si IMAS. Esantionul utilizat pentru aceasta livrare de date contine un numar de 11.369 de interviuri comune cu cele utilizate pentru precedenta livrare de date.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO