Cristian Hostiuc, directorul editorial al Ziarului Financiar
Dragă cititorule,
Noi suntem bine, sănătoşi, am făcut 17 ani, suntem în picioare şi încercăm să fim alături de tine acolo unde ne citeşti. Dacă la început era printul şi numai printul şi tu trebuia să ne găseşti pe noi, acum noi trebuie să mergem după tine pe net, pe mobil, pe smartphone, pe tabletă, pe Facebook, în stradă, la evenimente şi pe toate device-urile care vor mai apărea.
Dacă din punct de vedere tehnologic lucrurile s-au schimbat dramatic în 17 ani, ce nu s-a schimbat este povestea care însoţeşte o ştire, un articol, un personaj sau un eveniment. Voi citiţi mult mai mult ca înainte, dar puţin diferit: întoarcerea unei pagini de ziar a fost înlocuită cu un click sau cu o glisare pe ecranul smartphone-ului sau tabletei.
De fapt plăcerea întoarcerii unei pagini de ziar nu a dispărut de tot, pentru că 25% dintre cititorii ZF au rămas fideli print-ului, dar noua generaţie se împacă mai bine cu tehnologia şi ne citeşte pe net: 75% dintre cititori preferă să citească ZF pe mobil, desktop şi tabletă. Până în ora 10:00 marea majoritate dintre voi ne citiţi de pe mobil, în maşină sau metrou, prin scanarea ştirilor. Odată ce ajungeţi la birou treceţi pe desktop sau pe tabletă şi raportul se inversează, iar cele mai citite ştiri sunt legate de poveşti de succes (asta pentru că ştirile pozitive sunt cele mai citite), analize sau evenimentele zilei. Seara reveniţi la mobil ca să vedeţi ultimele ştiri şi să citiţi articole mai ample, în special de business internaţional.
Sunteţi cei mai buni cititori din România din punctul de vedere al categoriei profesionale şi al veniturilor câştigate şi încercăm să vă facem să petreceţi cât mai mult timp cu noi.
ZF este un ziar de business, pentru că totul este business, şi de aceea încercăm să însoţim toate evenimentele din jurul nostru cu cifre şi date statistice, astfel ca povestea să devină mai interesantă. Ne uităm după toate datele statistice, încercăm să facem corelaţii, să descoperim actorii din spate, şi, fără să vă daţi seama, suntem cei mai buni analişti ai voştri, la un click distanţă.
Suntem cea mai bună arhivă de business a României, pentru că cineva trebuie să scrie ce se întâmplă în economie şi în lumea afacerilor de aici.
De-a lungul celor 17 ani, prin articolele noastre am însoţit mii de antreprenori, companii sau evenimente, am fost umbra lor zi de zi. Experimentăm, chiar pe pielea noastră, zbuciumul unui antreprenor sau al unei firme în dorinţa de a fi acolo sus şi a trece testul timpului.
Am ales să aniversăm cei 17 ani aducând în faţă o nouă generaţie de antreprenori, pe care am descoperit-o în ultimii ani la ZF Live, emisiunea noastră zilnică de business. Sunt mult mai mulţi de 100, câţi am ales pentru ediţia aniversară, ceea ce arată că economia românească scoate în fiecare an câte o nouă şarjă de oameni care vor să schimbe lumea, aşa cum acum 17 ani o parte din numele consacrate de astăzi din businessul românesc încercau să îşi facă loc într-o economie dominată de stat. Cu o economie cenuşie în faţa ochilor, niciun antreprenor de atunci nu îşi imagina cât de sus va ajunge businessul lui peste 17 ani şi cât de mult va evolua România.
Vom fi aici şi în următorii ani, pentru a fi umbra celor care se ridică astăzi. Totul pentru business, totul este business.
Topul celor mai citite rubrici şi ştiri din 2015 şi topul de când ZF este pe net
Pentru un jurnalist este esenţial răspunsul la întrebarea „ce caută cititorul în universul de produse construit de noi?
Ştirea, informaţia, noutatea sunt „indicatorii“ care îi aduc pe oameni pe site-ul zf.ro.
Ce caută apoi? Informaţii despre investiţii, despre finanţe personale, lucru ce poate părea paradoxal pentru o economie cu o bursă amorţită, fără vlagă, dar despre care cititorii vor să ştie totul. Bani. Depozite, credite, dobânzi, salarii, creşteri de salarii. Asta vor să ştie cititorii.
Politică? Dezinteres aproape total. Din urmă vin puternic start-up-urile şi antreprenorii, iar compania pe care, se pare, că o caută toată lumea pe site-ul zf.ro este Lidl, preţuri, salarii, angajaţi, noi magazine, cam tot ce face lanţul german cu politică de discount stârneşte reacţii în online-ul Ziarului Financiar.
Până acum, în 2015, ZF a avut 85 de milioane de pagini vizualizate(câte click-uri au dat cei 13 milioane de unici. De când ZF este pe net am avut 363 de milioane de pagini vizualizate de către 47 de milioane de unici.
Să dăm puţin timpul înapoi. Ce am scris în 2012, 2013 şi 2014 la aniversarea ZF
Noiembrie 2012
Noiembrie 2013
Noiembrie 2014