Media & Advertising

Ziarul francez Liberation se indreapta catre colaps

22.09.2006, 20:42 16

Cotidianul Liberation a ramas fara investitorul principal si se confrunta cu grave probleme financiare.
Fosti maoisti cauta investitor bogat care sa finanteze si sa modernizeze cotidian francez cu renume. Doritorii nu vor fi recompensati cu profituri prea mari.
Asa ar suna un anunt facut de ziarul Liberation, fondat de filozoful Jean-Paul Sartre, o incercare de a aduce pe linia de plutire ceea ce era candva o publicatie de renume.
Cel mai mare actionar al cotidianului, Edouard de Rothschild, un cunoscut bancher, a incetat sa mai plateasca cheltuielile publicatiei, si dupa cum spunea Pierre Haski, redactor-sef adjunct al ziarului, nu a mai platit nici salariile inca din luna octombrie anul trecut.
Anii in care cotidianul s-a confruntat cu o scadere a numarului de cititori au atins punctul culminant prin ultimele evenimente.
Directorii cotidianului sunt de parere ca niciun investitor nu este dornic sa sponsorizeze cotidianul, pentru ca exista temeri ca publicatia nu a evoluat in ceea ce priveste permisiunea de a gazdui pagini de publicitate sau in ceea ce priveste salariul oferit angajatilor care in anii '70 primeau aceeasi suma fie ca era vorba despre jurnalisti sau despre personalul de serviciu.
Dornici sa gaseasca o solutie si credinciosi menirii lor, jurnalistii au propus cititorilor sa ajute financiar publicatia, oferindu-le in schimb actiuni in cadrul cotidianului. In urma acestei propuneri din partea jurnalistilor, Rotschild a anuntat ca va mai oferi un ultim ajutor financiar pentru a salva ziarul.
Pierderile inregistrate de cotidian au ajuns la 5 mil. euro in primele sase luni ale anului, acest lucru ducand la decizia lui Rothschild de a-l concedia pe redactorul-sef al ziarului, Serge July, si de a-l inlocui cu o echipa mai tanara pregatita sa opereze schimbari in structura publicatiei. De curand, Rothschild a incercat sa reduca cheltuielile ziarului prin sistarea publicarii suplimentului de weekend, Screens, la numai trei luni dupa ce a fost introdus pe piata.
Patru din cei mai proeminenti jurnalisti ai cotidianului, printre care Florence Aubenas, care a fost captiva in Irak timp de cinci luni, au protestat impotriva acestor schimbari ale politicii cotidianului si au demisionat.
Rothschild a hotarat sa investeasca in cotidianul Liberation in 2005, cu intentia clara de a construi un grup media, un sector pe care acesta il considera subevaluat.
Lucrul de care au nevoie Haski si ceilalti membrii ai conducerii, lucrul de care are nevoie ziarul mai ales, este un investitor cu o viziune pe termen lung care sa aduca iar gloria trecuta.
"Avem nevoie de cineva care sa reconstruiasca ziarul impreuna cu noi", a declarat Haski. "Acest lucru nu inseamna venirea unui bancher dornic sa reduca cheltuielile", a mai spus el.
Gasirea unui astfel de investitor este un lucru dificil. Conform spuselor unora din oficialii ziarului, Rothschild a abordat o serie de potentiali investitori din Europa, insa fara succes. Pentru investitorii internationali, numele brandului s-ar putea sa fie o problema, dupa cum declara Bertrand Pecquerie, director in cadrul World Editors Forum.
"Investitorii straini inca percep ziarul prin prisma evenimentelor din trecut. Cititorii ziarului sunt cei care erau si in 1960, acum batrani, si de aceea ne confruntam cu o lipsa a cititorilor", a fost de parere Pecquerie.
Desi este considerata o publicatie care se vinde la nivel national, tirajul de 144.480 de exemplare din 2005 reprezinta mai putin de jumatate din tirajul altor publicatii nationale cum sunt Le Monde sau Le Figaro . Mai mult de o treime din cititorii cotidianului intra in limita de varsta 35-49 de ani.
Criza cu care se confrunta cotidianul Liberation nu este un indicativ al crizei cu care se confrunta intreaga presa internationala, e de parere Gavin O'Reillly, presedinte al Organizatiei Mondiale a Ziarelor si director executiv al Independent News & Media, cu sediul in Irlanda.
"Nu stiu ce se intampla in cadrul cotidianului Liberation", a declarat O'Reilly, "dar alte grupuri de presa nu au schimbat strategia de cheltuieli, totusi au revitalizat brandul destul de repede".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO