Mediafax.biz Exclusiv

AKTA: Pentru profit, divizia de TV satelit ar mai fi avut nevoie de investiţii de milioane de euro

AKTA: Pentru profit, divizia de TV satelit ar mai fi avut nevoie de investiţii de milioane de euro

Autor: Adrian Seceleanu

13.04.2011, 18:59 62

DigitalCable Systems, operator telecom deţinut de fondul american AIG careactivează sub brandul AKTA, a luat decizia de a-şi vinde divizia deteleviziune prin satelit (direct to home - DTH) către Romtelecompentru că operaţiunile ar fi devenit profitabile doar după noiinvestiţii care ar fi trebuit să ajungă la câteva milioane de euro,spune într-un interviu pentru ZF Dinu Malacopol, directorul generalal operatorului.

Pe o piaţă cu o competiţie dură întreRCS&RDS, Romtelecom şi UPC o asemenea investiţie risca să nuaducă rezultatele scontate, astfel că a fost preferată vânzarea şiinvestirea fondurilor obţinute în reţeaua de cablu.

"Divizia noastră de DTH era devânzare, nu era niciun secret în piaţă. DTH-ul era marginal negativşi pentru a-l fi făcut pozitiv trebuia investite alte câtevamilioane de euro în echipament de client. În acest context, pe opiaţă ultracompetitivă de satelit, în care existau şi existăjucători mari ne-am gândit că sunt prea mulţi bani şi prea multtimp faţă de un scenariu în care noi cu banii respectivi necontinuăm strategia de consolidare pe zonele mic urban şi ruralunde avem avantajul de a şti să operăm şi de a putea adăugainternet la clienţii de TV. În plus, acolo un abonat generează unvenit mediu mult mai mare decât unul de DTH: poţi să îi vinzi treiservicii în loc de unu", explică Malacopol.

Decizia de a vinde divizia DTH a fostluată în urmă cu aproximativ un an, iar discuţii au fost purtate cuRCS&RDS, Romtelecom şi UPC.

AKTA a închis anul 2010 cuaproximativ 80.000 de abonaţi la televiziunea prinsatelit.

Companiile nu au precizat valoareatranzacţiei, însă la un preţ pe abonat de 80 de euro, acceptat deRomtelecom la începutul lunii trecute pentru preluarea altuioperator DTH, Boom TV, AIG ar încasa 6,4 mil. euro. După achiziţiaBoom TV şi a diviziei DTH a AKTA, Romtelecom ar putea depăşi UPC şideveni astfel numărul doi pe piaţa TV, după RCS&RDS.

Dinu Malacopol nu a dorit săcomenteze asupra valorii tranzacţiei, precizând doar că acesta s-asituat la nivelul pieţei.

"Nu sunt niciodată mulţumit de preţ,dar piaţa este unde este şi atunci partea bună la orice moment dintimp este că vinzi cu un anumit preţ, dar şi cumperi la acelaşinivel al pieţei.Atunci este ceva echitabil. Banii vor fi plătiţi de Romtelecomîn mai multe tranşe. Banii se vor reinvesti în DCS, nu setransformă în dividende, ci absolut toţi se reinvestesc în reţeauaexistentă a DCS pentru îmbunătăţire şi creştere de serviciioferite, internet televiziune digitală, extinderea reţelei actualeşi în ultimul timp achiziţii."

AKTA oferă servicii prin cablu înaproximativ 500 de localităţi (rurale sau mic urbane) din 18judeţe, unde compania înregistrează o concurenţă redusă din parteagiganţilor RCS&RDS, UPC sau Romtelecom şi NextGen.

Potrivit lui Malacopol, în prezent înaproximativ 25% din gospodăriile acoperite de AKTA sunt prezenţi cupropria infrastructură şi rivali ca RCS&RDS, NextGen şiRomtelecom sau alţi competitori locali mai mici. El se aşteaptă caacest procent să crească, însă până când acest lucru se vaîntâmpla, compania poate asigura fondurile necesare investiţiilorşi expansiunii practicând tarife peste cele ale giganţilor ca RCSsau UPC.

Spre exemplu, AKTA vinde pachetul de bazăde cablu analogic TV cu 29,5 lei pe lună, în timp ce RCS şi UPC autarife de 25 de lei.

AKTA vinde cablul digital cu 30 de lei întimp ce RCS şi UPC vând acest serviciu la preţul cablului analogic,iar situaţia este similară şi în ceea ce priveşte serviciile denet.

Potenţialul de creştere pentru următoriiani este legat în principal de net şi telefonie în condiţiile încare piaţa video este saturată, spune Malacopol. Datele privindstructura de clienţi a AKTA arată într-adevăr că potenţial există:din cei 180.000 de abonaţi ai companiei la cablu, doar 50.000 aucumpărat şi net şi telefonie fixă. Nu este o surpriză: o cercetarea Gallup realizată anul trecut arăta că în 88% din gospodăriile dinmediul rural există cel puţin un televizor, însă 22% dinutilizatorii de "la ţară" nu au acces la net.

"Creşterea este foarte puţinsegmentată pe video pentru că este o piaţă saturată. Creştereainteresantă este pe internet şi chiar pe telefonie, care creşte nudoar ca număr de abonaţi, ci şi ca trafic."

Dar este fezabilă această teorie, căîn rural se va consuma mai mult net şi telefonie în condiţiile încare în aceste zone, după cum spune chiar Malacopol, "cashul estefoarte rar" pentru că în multe dintre aceste "gospodării se producemâncare, băutură şi eventual produse care se pot vinde, dar numerarau din salarii - unde sunt -, iar dacă nu, din alocaţii sauajutoare sociale"?

Reintrarea economiei pe un ciclu decreştere, o "raţionalizare" a competiţiei pe piaţa telecom şiexploatarea potenţialului agricol al României pot aduce veniturimai mari şi astfel şi mai mulţi bani de cheltuit în mediul rural,crede Malacopol.

"Creşterea preţului mondial laproduse agricole este în avantajul României şi până la urmă va fifructificat într-un fel sau altul, fie de români, fie de firmestrăine care vin aici."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO