Mediafax.biz Exclusiv

Alina Culcea, Actavis: Am devenit mai atenţi la portofoliul de clienţi şi renunţăm să vindem unde riscul este evident

Alina Culcea, Actavis: Am devenit mai atenţi la portofoliul de clienţi şi renunţăm să vindem unde riscul este evident

Autor: Ioana David

03.08.2011, 17:57 142

Este vorba despre reducerea cu 15% a preţului medicamentelorincluse pe o listă de compensare (lista C2, care include şimedicamentele pentru cancer pe care Actavis este specializată înRomânia), potrivit unei propuneri lansate, în dezbatere publică decătre Ministerul Sănătăţii.

"Chiar dacă pe termen scurt reducerea cu 15%a preţurilor va determina o oarecare scădere a cheltuielilor cumedicamentele utilizate în programele naţionale de sănătate, înscurt timp efectele negative vor fi cele care vor predomina", aspus Alina Culcea.

O eventuală reducere de 15% aplicată întregii liste de produse, a continuat Culcea, loveşte producătoriide medicamente generice şi va avea ca efect dispariţia unor produsece nu se vor mai putea susţine din punctul de vederefinanciar.

Competiţie puternică înoncologie

În primele şase luni ale acestui an,vânzările Actavis din produse proprii s-au ridicat la circa 14,5mil. euro, potrivit companiei care citează firma de cercetare depiaţă Cegedim România.

Datele sunt prezentate la nivelul preţuluide producător.

"Aceste cifre au fost cu aproximativ 19% maimici faţă de perioada similară a anului trecut. Această scădere seexplică prin faptul că în piaţa farmaceutică de generice au apărutcompetitori noi în special în zona oncologiei, care reprezintă unuldintre pilonii noştri de bază ca segment de business", a mai spusAlina Culcea.

Potrivit directorului general al Actavis,compania a fost afectată şi de arieratele pe care le are deîncasat, ajungând cu termenele de plată la peste 330 dezile.

În ultimii ani companiile din indus tria demedicamente au fost puse în situaţia de a majora termenele de platăpe care le acordă distribuitorilor, deoarece statul deconteazăbanii pentru medicamentele gratuite şi compensate la perioade detimp din ce în ce mai mari.

"La toate acestea se adaugă experienţanumeroaselor insolvenţe înregistrate la nivelul farmaciilor şi încazul unora dintre distribuitorii de medicamente în anul 2010.Acestea ne-au determinat să acţionăm mult mai precaut la nivelulmanagementului portofoliului de clienţi, renunţând la a mai vindeacolo unde riscul de neîncasare este evident sau unde datorilleacumulate de păşesc limita maximă de creditare suportată deActavis", a mai spus Alina Culcea.

Încă de la începutul anului, atâtproducătorii, cât şi distribuitorii mari spuneau că sunt extrem deatenţi la insolvenţe şi au zilnic rapoarte privind situaţiaretailerilor de medicamente.

Exporturile, o gură deoxigen

Prin fabrica Sindan pe care o deţine pepiaţa locală, Actavis se numără printre cei mai mari exportatori demedicamente. Spre deosebire de piaţa internă, unde banii serecuperează extrem de greu, din alte state vin mai uşor.

"Putem spune că activitatea de export areprezentat o «gură de oxigen» într-o piaţă sufocată de criza delichidităţi. Pentru primele şase luni ale anului 2011 Sindan Pharmaa înregistrat o cifră a vânzărilor la export cu peste 30% mai maredecat cea înregistrată în perioada similară a anului trecut", aspus Bogdan Oghina, directorul general al Sindan Pharma.

Conform informaţiilor furnizate,avansul s-a datorat în principal pătrunderii pe noi pieţe, dar şinoilor lansări de produse oncologice.

Compania exportă în peste 60 deţări, printre care şi SUA.

Potrivit unor informaţiianterioare, care se refereau la primele nouă luni ale anului trecut, exporturile aveau o contribuţie de 23% din afacerile Actavis.Printre produsele ex portate se numără Irinotecan şi GemcitabinaSindan.

Pe piaţa internă, Actavis alansat anul trecut 14 noi produse în arii precum cardiologia(Lercanidipina), sistem nervos central, sistem respirator(Levocetirizina), antibiotice, dar şi oncologie (Docetaxel şi Granisetron). Anul acesta şi-a propus să lanseze 14 produse noi, pentrucare estimează vânzări de circa 2,4 milioane de euro.

În 2010 Actavis a înregistratvânzări (inclusiv exporturi) de circa 93 mil. euro.

Vânzările pe piaţa din România auînregistrat o scădere de aproximativ 8% comparativ cu anul2009.

Pe piaţa medicamentelor, care seridică la peste 2 mld. euro anual, alţi producători de medicamentesunt Terapia Ranbaxy, Zentiva, Antibiotice Iaşi, Labormed, dar şialţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO