Mediafax.biz Exclusiv

Atlas Telecom, pe minus şi în 2011. Administratorul: Dacă intră în faliment, are de pierdut toată lumea

Atlas Telecom, pe minus şi în 2011. Administratorul: Dacă intră în faliment, are de pierdut toată lumea

Autor: Adrian Seceleanu

19.03.2012, 20:15 547

Afacerile Atlas Telecom Network, prima companie care a intrat în Oradea în luptă cu Romtelecom pe telefonie fixă în 2003, după liberalizarea pieţei, au scăzut anul trecut sub nivelul de un milion de euro iar societatea a înregistrat pierderi, arată un raport realizat de administratorul judiciar, compania Global Money Recovery (GMR).

"Ca o prelungire a tendinţei înregistrate în perioada anterioară celei de deschidere a procedurii de insolvenţă, cifra de afaceri a firmei a scăzut şi în 2011 cu aproape 40% faţă de cea a anului 2010. Pe lângă veniturile din exploatare, societatea a înregistrat şi venituri financiare formate aproape în totalitate din diferenţele de curs valutar. Deşi valoarea acestor venituri este superioară celei înregistrate de veniturile din exploatare, veniturile totale ale societăţii sunt mai mici decât cele ale anului anterior şi mai ales inferioare nivelului cheltuielilor totale, astfel că şi anul 2011 este finalizat cu pierdere.

(...) În 2011 firma a încercat să îşi continue activitatea şi să obţină veniturile necesare susţinerii activităţii curente şi conservării patrimoniului existent la data intrării în procedura insolvenţei, intenţia fiind de reorganizare a activităţii", conform datelor din raport.

Fondatorul şi proprietarul Atlas este Pompiliu Tripa, un român născut în Oradea care a fost plecat în Statele Unite timp de mai mulţi ani şi care a revenit în anii '90 în ţară.

El este cunoscut pe plan local mai ales pentru colecţ ia impresionantă de maşini de lux, care ar avea o valoare cumulată de peste un milion de euro. Tripa a dezvoltat Atlas Telecom cu finanţări de peste 40 mil. euro de la OTP Bank. După lansare, baza de clienţi a Atlas Telecom a crescut puternic până la aproximativ 16.000 în 2006, însă ulterior operatorul nu a mai făcut faţă competiţiei şi a intrat în declin. Administratorul judiciar pune eşecul Atlas Telecom pe seama crizei, a competiţiei şi a negocierilor foarte lungi de vânzare - într-un final eşuate cu un operator naţional de comunicaţii.

Într-un raport anterior, GMR scria că operatorul cu care s-au purtat negocierile era Orange.

Care este acum planul? GMR susţine că obiectivul principal este menţinerea în funcţiune a celor peste 3.500 de kilometri de infrastructură de comunicaţii ai Atlas Telecom şi vânzarea la pachet a întregii firme la un preţ de minimum 5,3 mil. euro - la cât mai sunt evaluate în prezent activele companiei.

Şansele reorganizării sunt "incerte", admite administratorul judiciar, însă dacă firma ar intra în faliment, atunci ar pierde toată lumea.

"În situaţia în care s-ar deschide procedura falimentului impotriva societăţii, din cauza faptului că aceasta ar presupune încetarea activităţii, ar fi afectat întreg sistemul de întreţinere şi funcţionare a reţelei puse la punct şi întreţinute până în acest moment de firmă. Aceasta ar atrage după sine o devalorizare considerabilă a acesteia care practic ar înceta să mai fie o reţea, devenind o sumă de elemente cu valoare mult mai mică decât cea deţinută ca şi componente ale unui întreg. Chiar dacă perspectivele de redresare prin forţe proprii ale societăţii sunt incerte, se impune intrarea societăţii în reorganizare, pentru că astfel, prin valorificarea întregii reţele deţinute - echipamente, tehnologii, instalaţii, licenţe -, sumele recuperate ar fi sensibil mai mari decât în urma vânzării separate a unor componente."

Cine pierde şi cine câştigă din reorganizare. Statul şi salariaţii nu mai primesc nimic

Dacă planul de reorganizare va fi pus în aplicare, şi se va găsi o companie care să cumpere Atlas Telecom cu minimum 5,3 milioane de euro, compania va plăti o mică parte din datorii pe durata a câţiva ani, dar statul, salariaţii şi cea mai mare parte dincreditori nu vor mai recupera nimic.

"Referitor la modalitatea de achitare a obligaţiilor restante propunem iniţial o eşalonare a acestora pe o perioadă de 36 de luni, cu posibilitatea ca în conformitate cu prevederile legale, la recomandarea administratorului judiciar, această perioadă să fie prelungită cu încă 12 luni. Pornind de la valoarea masei credale, sursele de obţinere a fondurilor şi posibilităţile de redresare a activităţii societăţii, prin planul de reorganizare propunem ca plata creanţelor să fie realizata după cum urmează: Creanţele garantate vor fi achitate în întregime pe parcursul a 36 de luni, în şase rate, câte una la fiecare şase luni (lunile 6,12,18,24,30 şi 36 din perioada de execuţie), astfel: primele cinci rate vor avea fiecare valoarea de 1.053.175 lei (cca 250.000 euro), urmând ca în ultima rată să fie achitată diferenţa de 17.380.433,29 lei (cca 4.125.723 euro)." În ce priveşte datoriile către foştii angajaţi şi buget, GMR precizează sec: "Valoarea acoperită prin prezentul plan de reorganizare va fi nulă".

În ce priveşte creanţele chirografare, acestea sunt constituite din două categorii de creanţe, cele aparţinând creditorilor strategici (Romtelecom în cazul de faţă) şi cele aparţinând creditorilor nestrategici. Romtelecom îşi va recupera integral banii, în timp ce restul creditorilor nu vor obţine nimic, potrivit datelor GMR.

"Grupa creditorilor strategici, reprezentată de Romtelecom SA, va fi achitată în întregime, în termen de 30 de zile de la data confirmării planului de reorganizare de către judecătorul sindic; pentru creditorii chirografari, stabiliţi ca nestrategici, valoarea acoperită prin prezentul plan de reorganizare va fi nulă." În ce priveşte creanţele subordonate, respectiv o sumă de 28,9 mil. lei (peste 6 mil. euro) pe care Atlas Telecom i-o datorează fondatorului Pompiliu Tripa, acestea nu vor fi acoperite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO