Mediafax.biz Exclusiv

Carburanţii scumpi nu au lăsat benzinăriile fără clienţi: volumele au scăzut cu doar 5%

Carburanţii scumpi nu au lăsat benzinăriile fără clienţi: volumele au scăzut cu doar 5%

Autor: Roxana Petrescu

03.04.2011, 18:35 21

Preţulmediu la benzină în intervalul ianuarie-februarie 2011 a fost cu22% mai mare faţă de primele două luni din 2010, iar litrul demotorină a fost cu 28% mai scump în aceeaşiperioadă.

"Estimăm o uşoară scădere a vânzărilor învolume de carburant în ianuarie - februarie 2011 faţă de perioadasimilară a anului precedent, de până la 5%", spun reprezentanţiiMOL România, filiala locală a grupului petrolier ungarMOL.

Compania deţine o cotă de piaţă de circa 11%prin intermediul unui lanţ de benzinării format din 126 de punctede alimentare.

Estimările MOL arată că vânzările decarburanţi şi-au continuat tendinţa înregistrată anul trecut, cândla nivelul pieţei s-a comercializat cu 5% mai puţină benzină şimotorină, potrivit celor mai recente declaraţii ale jucătorilor dinpiaţă.

Şi vânzările MOL România au scăzut anul trecutîn volum, dar mai puţin decât piaţa, respectiv un declin de 2%.Cifra de afaceri a companiei s-a majorat însă cu peste 20% faţă denivelul din 2009, la 560 milioane euro.

De altfel, cele mai multe companii petroliereprezente în România au anunţat rezultate financiare bune pe seamascumpirilor carburanţilor chiar dacă cererea a scăzut. Petrom, deexemplu, singurul producător local de petrol şi gaze, a ajuns anultrecut la un profit istoric, de 520 de milioane de euro, vânzândmai puţini carburanţi, dar mai scumpi.

Potrivit estimărilor Rompetrol Downstream,divizia de retail a grupului Rompetrol în România, "piaţa locală decarburanţi s-a menţinut, în primele două luni ale anului 2011, laaproximativ acelaşi nivel ca în perioada similară a anuluitrecut".

Rompetrol este al doilea mare jucător dinpiaţa locală a distribuţiei de carburanţi.

La finalul anului 2010 Rompetrol Downstreamavea 788 de staţii repartizate astfel: 131 de staţii proprii, 153de staţii partenere, 151 de staţii mobile, 155 de baze interne şi198 de cuve.

Reprezentanţii Petrom, cea mai mare companiedin piaţa de profil, nu au răspuns până la închiderea ediţiei şinici cei ai Asociaţiei Române a Petrolului, organizaţie din carefac parte toate marile companii petroliere active înRomânia.

Deşi evoluţia pieţei ar fi trebuit să ducă înmod normal la o scădere a preţurilor la pompă, datele arată că defapt comparativ cu primele două luni ale anului trecut litrul debenzină şi cel de motorină erau la finalul lunii februarie 2011 cucirca un leu mai scumpi faţă de perioada similară a anuluitrecut.

Astfel, dacă preţul mediu pe litrul de benzinăera 4,03 lei în perioada ianuarie- febrarie 2010, în perioadasimilară din 2011 acesta ajunsese la 4,92lei.

În cazul motorinei, preţul mediu în primeledouă luni ale anului trecut era 3,79 lei, în timp ce la finalullunii februarie 2011 acesta ajunsese la o medie de 4,87 lei. Dateleau fost calculate pornind de la preţurile de referinţă afişate dePetrom în intervalul analizat.

Tot în perioada de timp analizată preţulbarilului de petrol a crescut cu circa 23%, apropiindu-se de pragulde 100 de dolari, mai ales din cauza multiplelor conflicte care auizbucnit în Africa de Nord.

De altfel, acest context care a dus şi laniveluri record ale cotaţiilor la produsele petroliere a fost şimotivul invocat de petroliştii români pentru scumpirea preţurilorla pompă în ciuda evoluţiei negative a cererii. Totodată, dateleprimite din partea companiilor petroliere arată că nicideclaraţiile politice agresive de la începutul anului şi niciprotestele din benzinării nu au fost de natură să opreascăaprecierea preţurilor la pompă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO