Constructii&Imobiliare

Cum rezistă producătorii de ţigle metalice pe o piaţă în care patru din cinci acoperişuri noi sunt pentru case vechi

Autor: Ioan Dornescu

22.10.2010, 12:54 25

Patru acoperişuri din cinci montate în acest an înRomânia au fost pentru locuinţe vechi, după ce piaţa construcţiilora traversat un al doilea an de scădere, iar proprietarii unor casemai vechi au găsit un bun moment pentru o investiţie în acoperiş,deşi în unele cazuri preţurile au crescut pe fondul scumpiriioţelului.

"După estimările noastre, realizate în bazavânzărilor de până acum şi luând în calcul şi parametrii care seaflă în strânsă legătură cu realizarea de construcţii noi - depildă vânzările din segmentul de cărămidă sau beton - aproximativ85% din piaţă a fost reprezentată de vânzările pentru proiecte derenovare a construcţiilor deja existente şi aproximativ 15% deconstrucţiile noi. Această proporţie a fost generată atât decontextul economic actual, cât şi de faptul că a trecut deja operioadă lungă de timp de când mulţi posesori de case au realizatinvestiţia în construcţia imobilului, iar acoperişul necesită dejareparaţii", a declarat Zoltan Szoke, business unit manager RuukkiRomânia şi Bulgaria, segmentul deacoperişuri.

Reprezentantul companiilor controlate de grupulfinlandez Rautaruukki susţine că mulţi clienţi nu au apelat de labun început la soluţii de acoperiş de bună calitate, iar cei careau ales să meargă pe produse mai ieftine sau pe improvizaţii auavut nevoie să înlocuiască acoperişul.

"Segmentul de renovări a fost un motor esenţial alpieţei în 2010, ponderea acestuia în totalul pieţei de construcţiiajungând la 35-40%, faţă de 10%, cât era până în 2009. Chiar dacănu se mai construiesc locuinţe noi, proprietarii încă mai alocăbugete, mai mici, ce-i drept, pentru renovări. În 2011 estimăm opondere la fel de importantă a segmentului renovărilor în piaţă",afirmă şi Andrei Sulyok, director general Lindab România, companiecontrolată de grupul suedez Lindab.

Cele două companii sunt printre cei mai mari jucătoride pe piaţa locală de învelitori, care potrivit unui studiurealizat de compania de consultanţă Neomar Consulting, a avut în2009 o valoare de aproximativ 116 milioane de euro, în scădere cu34% faţă de anul precedent.Din totalul pieţei, segmentul de ţigle metalice a avut ceamai mare pondere, de aproximativ 50%.

Românii au"prins gustul" tablei pe casă

Sulyok, care a prezentat aceleaşi valori, estimeazăcă piaţa va scădea cu 5-10% în acest an, iar în 2011 va avea oevoluţie similară, în condiţiile în care sunt foarte puţine casenoi, iar segmentul industrial este în continuareblocat.

Pe de altă parte, reprezentantul Ruukki susţine căponderea ţiglei metalice în totalul pieţei de învelitori va creşteîn 2011, în detrimentul celorlaltesegmente.

"Judecând după evoluţia segmentului de tablă tipţiglă din ultimii ani, este evident că acest tip de acoperiş acâştigat tot mai mult teren şi că va continua să diminueze cota depiaţă a altor sisteme de acoperiş. De aceea, personal, consider căaceastă tendinţă va contribui la creşterea pieţei de tablă tipţiglă în 2011, atât în termeni de valoare, cât şi în termeni devolum, chiar dacă preţul mediu de achiziţie a scăzut în2010.Volumele vor fiînsă suficient de mari încât să compenseze o posibilă scădere întermeni de valoare. Practic, nu vorbim de o creştere a pieţei deacoperişuri în general, ci de o creştere a segmentului de tablă tipţiglă", a afirmat Szoke.

El nu exclude totuşi scăderi la nivelul întregiipieţe, în 2011. "Nu putem estima încă de acum un cuantum exact, dinsimplul motiv că ne lipseşte unul din termenii ecuaţiei, şi anumecare este valoarea reală a pieţei de acoperişuri din România. Dindatele noastre, dar şi ale altor jucători din segment, studiilerealizate până în acest moment nu par să reflecte foarte exactrealitatea pieţei", a spus reprezentantul grupuluifinlandez.

El apreciază că segmentul din tablă tip ţiglăreprezintă peste 50- 55% din totalul pieţei de acoperişuri, restulfiind reprezentat de alte sisteme de acoperiş, de tipul ţiglă dinbeton, ţiglă ceramică, bitum sau tablă ondulată. Cea mai marepondere după tabla tip ţiglă o are ţiglaceramică.

Ceva mai pesimişti legat de evoluţia pieţei suntreprezentanţii companiei Coilprofil, parte a grupului belgian cuacelaşi nume, care estimează că piaţa va scădea în acest an cu 10-20%. "Pentru 2011 vedem o stagnare a pieţei la nivelul anului2010", a declarat Cristian Mătăşel, director de vânzări alcompaniei. Alţi jucători importanţi din această piaţă suntMegaprofil, Plannja sau ArcelorMittal ConstructionRomânia.

Oţelul dă preţulacoperişului

"Preţurile la ţiglele metalice au crescut cu 25%, înmedie, de la începutul anului, faţă de sfârşitul lui 2009, pefondul creşterii preţului la materia primă (oţel) din primajumătate a anului 2010, cauzată de scumpirea minereului de fier cu80-90% faţă de preţurile din trimestrul patru din 2009. Înprezent, preţurile au ajuns la o stabilizare şi nu estimăm să maicrească până la sfârşitul anului", spuneSulyok.

El precizează că Lindab a majoratpreţurile de bază ale produselor cu 15-25%, iar pentru acontrabalansa impactul acestor creşteri asupra clienţilor, companiaa implementat un sistem de campanii promoţionale regulate. Înschimb, reprezentantul Ruukki afirmă că în acest an nu au existatdiferenţe majore de preţ, dar confirmă existenţa promoţiile dinpiaţă, cu reduceri de preţuri la anumite modele sau culori. "Ascăzut şi preţul mediu de achiziţie, fapt care a necesitat un efortmai mare de vânzări, pentru a putea acoperi din volume diferenţa depreţ", a afirmat Szoke.

Reprezentantul Coilprofil a afirmat căpreţurile de vânzare au crescut în medie cu 7- 15% în acest an."Coilprofil a avut trei campanii promoţionale care au reuşit sămenţină vânzările la nivelul anului trecut, comparând perioadelesimilare", a adăugat Mătăşel, care spune că principala problemă cucare s-a confruntat compania în ultima perioadă a fost legată de"ofensiva agresivă a produselor low cost".

Când plouăîn casă uiţi de criză

Printre măsurile luate de producătoripentru combaterea efectelor negative generate de criză se regăsescmanagementul strict al costurilor şi reducerea cheltuielilor, darşi realizarea de investiţii în marketing şi comunicare, lansarea deproduse noi sauconsolidarea reţelelor de distribuţie. Jucătorii cerînsă şi sprijinul autorităţilor. "Pentru susţinerea creşteriipieţei, ar fi nevoie de îmbunătăţirea condiţiilor de creditare,investiţii în infrastructură, stimularea investiţiilor în proiecteimobiliare", spune Sulyok.

Reprezentantul Ruukki apreciază că deblocareacreditării depinde de evoluţia întregului climat economic înRomânia. " În lipsa unei siguranţe a sursei de venit şi în lipsaunei stabilităţi financiare, a cursului de schimb valutar,consumatorii sunt mai puţin înclinaţi să apeleze la crediteipotecare pe termen lung", a afirmat Szoke. Pe de altă parte, elsusţine că ţiglele metalice sunt un produs de necesitate, a căruiachiziţie nu poate fi mult amânată. "Dacă plouă în casă nu poţi săaştepţi să se relanseze economia, trebuie să iei măsuri", a punctatreprezentantul Rautaruuki.

Referitor la momentul revenirii pe creştere a pieţeiconstrucţiilor din România, pro - ducătorii sunt rezervaţi. Szokespune că pe pieţele internaţionale, unde grupul este prezent, sesimte deja o revigorare, însă în România va mai dura probabil încădoi ani, şi nici atunci nu se va mai înregistra "efer - vescenţa"din 2007. Sulyok apreciază că 2011 va avea cel mai probabil oevoluţie similară cu 2010, cel puţin în prima parte a anului,existând şi posibilitatea unei creşteri foarte reduse. RuukkiRomânia, cu afaceri de 68,2 milioane lei (16 mil. euro) în 2009,estimează că rulajul va urca cu 10% în acest an. Pondereasistemelor din tablă tip ţiglă din totalul vânzărilor companiei seva păstra şi în 2010 la aproximativ otreime.

Lindab România mizează în 2010 pe o cifră de afacerisimilară cu cea de anul trecut, când a raportat un rulaj de 85,2milioane lei (20 mil. euro). Totodată, compania estimează că vaînregistra în acest an o creştere a vânzărilor în volum.Potrivit datelor proprii,Lindab a avut în 2009 o cotă de 7,5% pe întreaga piaţă a inve -litorilor şi de aproximativ 15% pe segmentul de ţiglemetalice.

"Pentru 2010 va fi o scădere uşoară faţăde 2009. Pentru 2011 ne propunem o creştere de minim 20% faţă de2010. (…) Ponderea ţiglei metalice din total cifră de afaceri în2011 va fi între 20 şi 25 %", a afirmat Mătăşel de la Coilprofil,firmă care a raportat anul trecut o cifră de afaceri de 27,5milioane lei (6,5 milioane euro). Compania susţine că are o cotă de11% pe segmentul ţiglelor metalicepremium.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO