Mediafax.biz Exclusiv

Cum a înfruntat Credit Europe criza: reţea restrânsă, credite restructurate şi luptă pentru cardul de credit

Cum a înfruntat Credit Europe criza: reţea restrânsă, credite restructurate şi luptă pentru cardul de credit

Autor: Razvan Voican

03.04.2012, 10:24 582

Credit Europe a înregistrat anul trecut pierderi de peste 4 mil. euro pe divizia de corporate, cu 15% mai mici faţă de rezultatul negativ din 2010, în timp ce la retail profitul i-a scăzut de la 5,3 mil. euro la 126.000 de euro, potrivit datelor publicate de banca-mamă înregistrată în Olanda.

După standardele româneşti de contabilitate, Credit Europe a avut în 2011 o pierdere de circa 62 mil.lei, conform unor surse bancare.

Grupul Credit Europe Bank, prezent pe piaţa locală de 12 ani, este controlat de miliardarul turc Husnu Ozy Egin.

Banca a încheiat anul 2011 cu un volum al expunerii din credite de circa 1,24 mld. euro, în scădere cu aproape 9% faţă de nivelul din 2010. Comparativ cu vârful din 2008, declinul este de circa 30%, însă datele anuale au fost influenţate şi de o serie de tranzacţii cu banca-mamă şi de vânzarea unor pachete de credite.

Implicit bilanţul total al băncii s-a contractat cu aproape 7% anul trecut, până la 1,5 mld. euro.

Declinul expunerii din credite a făcut ca ponderea împrumuturilor neperformante să accelereze în ultimii doi ani, sărind de la 5,5% în 2009 la nu mai puţin de 17,4% la sfârşitul lui 2011.

Peste 60% din creditele acordate de Credit Europe sunt pe zona de retail, incluzând împrumuturile ipotecare, iar acest segment de portofoliu înregistrează şi cele mai mari probleme: circa 16% din credite sunt încadrate ca neperformante, iar încă 17,5% sunt sub observaţie. În cazul creditelor pentru IMM-uri, care însumau 118 mil. euro la sfârşitul lui 2011, peste 40% sunt neperformante. În schimb, pe zona corporate neperformanţa este de sub 13%.

În acest context banca a finalizat anul trecut implementarea unui nou sistem de scoring pentru evaluarea solicitanţilor de carduri de credit şi de credite de consum, bazat pe algoritmi care să consolideze capacitatea de selecţie a clienţilor.

De asemenea, a luat măsuri neprecizate prin care şi-a îmbunătăţit "semnificativ" performanţa în activităţile de colectare a creanţelor, ceea ce a contribuit la stabilizarea creditelor neperformante. Credit Europe a întărit şi activităţile de restructurare a creditelor cu probleme.

"Expunerea pe România a beneficiat de o atenţie specială şi au fost luate măsuri", scrie în raportul anual al băncii-mamă.

Credit Europe precizează că portfoliul de credit de consum a rămas stabil anul trecut, iar depozitele de retail au crescut cu 11%. Turcii s-au numărat în ultimii ani printre bancherii care au plătit dobânzi la depozite peste media pieţei pentru a atrage resurse, în prezent oferind 7,25% pe an la lei şi 4% pe an la euro.În plus, banca acordă bonificaţii pentru depozitele constituite prin internet banking şi clienţilor care au cont de salariu.

Turcii au fost printre primii care au reacţionat la apariţia crizei şi încă din 2009 au redus personalul cu peste 700 de oameni, până la 1.300. De asemenea, au restrâns reţeaua de unităţi de la 119 în 2008 la 86 în 2010 şi mai departe până la 76 în 2011 - prin care mai acopereau 34 de oraşe.

Asemenea majorităţii analiştilor pieţei bancare, turcii anticipează pentru anul acesta continuarea procesului de reducere a îndatorării în condiţiile în care creditele private în valută reprezintă "o povară uriaşă asupra fundamentelor unei structuri economice delicate".

"Alegerile vor fi de asemenea un subiect de urmărit cu atenţie, guvernul încercând să prevină orice fel de depreciere a leului.Deşi politicile guvernamentale susţin în mare leul, anumite şocuri externe ar putea slăbi moneda."

La nivel de strategie, Credit Europe încearcă anul acesta să-şi consolideze poziţia pe piaţa de retail.

În noiembrie anul trecut turcii au lansat în premieră la nivelul regiunii un card de debit care funcţionează şi ca generator de parole numerice pentru accesarea serviciului de internet banking afişate pe un mic ecran de pe suprafaţa cardului.De asemenea, au avut mai multe iniţiative de încurajare a utilizării serviciilor de internet banking şi phone banking.

Turcii susţin că şi-au menţinut poziţia de lider pe piaţa cardurilor de credit şi s-au concentrat pe colaborarea cu reţele de comercianţi. De asemenea, au continuat să investească în tehnologia online. Reţeaua de acceptare a cardurilor la comercianţi numără peste 9.000 de POS-uri. Credit Europe se laudă cu un portofoliu de 300.000 de carduri de credit active faţă de circa 320.000 cât raporta în 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO