Mediafax.biz Exclusiv

Cum scapă de insolvenţă fabricile lui Burci: se înfiinţează o nouă companie care va fi controlată de Attila Verestoy

Cum scapă de insolvenţă fabricile lui Burci: se înfiinţează o nouă companie care va fi controlată de Attila Verestoy

Autor: Mirabela Tiron

08.09.2011, 19:53 486

"Am venit cu bani pentru susţinerea celor trei fabrici şi reintrarea în producţie a angajaţilor. După ce se va constitui o nouă firmă, al cărui nume nu este stabilit însă, voi deţine un pachet de acţiuni de 50%, în timp ce băncile vor avea 29%, iar 18% va avea vechea firmă IRS (unde deţine de asemenea acţiuni - n. red.)", a declarat pentru ZF Attila Verestoy.

Senatorul UDMR susţine că el este investitorul care a venit cu bani pentru salvarea fabricilor, care în luna mai anul acesta îşi trimiseseră cei 2.000 de angajaţii în şomaj tehnic din lipsa lichidităţilor.

Fabricile din grupul IRS - Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal şi Meva din Drobeta-Turnu Severin, cu afaceri totale de 230 mil. euro în 2009 şi cu circa 75 mil. euro anul trecut - au intrat în insolvenţă la sfârşitul lui 2010.

Verestoy a precizat că deţinea 16% din acţiunile grupului IRS.

RBS Bank, ING, Citibank Europe şi Piraeus Bank au creditat cu 504 mil. lei (120 mil. euro) dezvoltarea fabricilor lui Cristian Burci, iar acum au de recuperat cele mai mari creanţe de la fabricile omului de afaceri.Cele trei fabrici au împreună aproape 300 de creditori.

Cristian Burci nu a putut fi contactat de ZF pentru a oferi detalii cu privire la pachetul de acţiuni cu care va rămâne la cele trei fabrici după înfiinţarea unei noi firme.

"Important este că fabricile au reintrat în producţie. Nu pot preciza suma pe care am investit-o în acestea, însă după formarea unei noi societăţi eu voi deţine un pachet de 50%", spune senatorul UDMR.

El mai precizează că mai sunt documente de semnat, "fiind vorba de o procedură juridică mai complicată şi un ciclu de durată mai mare".

Încă de când se pregătea planul de reorganizare al celor trei fabrici, administratorii judiciari căutau un investitor care să preia pachetul majoritar de acţiuni la cele trei fabrici.

Iniţial se vorbea de atragerea unui investitor străin. La acea perioadă, administratorii judiciari precizau că investitorii interesaţi în preluarea debitoarelor ar trebui să îşi asume situaţia în care se află fabricile, atât pasivul, cât şi activul, şi în acelaşi timp să asigure capitalul necesar desfăşurării activităţii.

Administratorii judiciari luau în calcul găsirea unui investitor în vederea preluării pachetului majoritar la cele trei fabrici, vizându-se un share-deal, dar şi varianta unui asset deal, ce implica preluarea activelor şi înregistrarea lor pe o nouă firmă.

Spre deosebire de un "share deal", prin care cumpărătorul va moşteni toate datoriile societăţii, un "asset deal" protejează practic cumpărătorul de aceste datorii.

Având în vedere măsurile luate până acum, reorganizarea celor trei fabrici de vagoane s-ar putea face după modelul folosit la retailerul de electrocasnice Flanco, ale cărui active au fost preluate de un investitor şi înregistrate pe o nouă firmă, în noua structură a acţionariatului intrând iniţial şi băncile creditoare.

În cazul Flanco, intrat în insolvenţă în 2009 şi al cărui administrator judiciar a fost tot Casa de Insolvenţă Transilvania (CITR), s-a vândut fondul de comerţ către grupul Asesoft, deţinut de Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu (au preluat 60% din acţiuni), în timp ce restul titlurilor au trecut iniţial în portofoliile băncilor creditoare, respectiv ING Bank, UniCredit Ţiriac Bank şi BRD.

În prezent, grupul Asesoft deţine 99,9% din acţiunile Flanco Retail - o companie nou înfiinţată.Prin trecerea pe o nouă firmă a activelor unei companii se scapă de istoricul ei.

În iunie anul acesta creditorii Astra Vagoane Arad au aprobat planul de reorganizare a companiei aflate în insolvenţă, plan care prevede, printre altele, continuarea activităţii comerciale şi menţinerea angaja ţilor după ce un investitor (Attila Verestoy) s-a arătat interesat de achizi ţia grupului IRS.

Planul propus de societate şi Casa de Insolvenţă Transilvania se întinde pe o perioadă de 18 luni şi prevede continuarea activităţii comerciale, vânzarea fondului de comerţ, distribuiri eşalonate către creditori, precum şi menţinerea angajaţilor.

Tot în iunie a fost aprobat şi planul de reorganizare a Meva şi Romvag. În cazul primei companii, acesta prevede continuarea activităţ ii comerciale, vânzarea fondului de comerţ (activele - terenuri, instalaţii, marca, emblema, vadul comercial), distribuiri eşalonate către creditori, precum şi menţinerea celor 250 de angajaţi, potrivit datelor transmise de CITR.

IRS are sediul central în Luxemburg şi pe lângă companiile Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal şi Meva Drobeta-Turnu Severin, care activează în domeniul producţiei de vagoane de marfă, precum şi circa 30% din acţiunile constructorului de nave fluviale Severnav Drobeta-Turnu Severin

De asemenea, IRS controlează compania de transport feroviar Servtrans Invest şi, prin Astra Vagoane, firma de construcţii ICIM, tot din Arad.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO