Mediafax.biz Exclusiv

Grupul Inditex se pregăteşte de intrarea rivalilor de la H&M pe piaţa din România şi accelerează expansiunea

Grupul Inditex se pregăteşte de intrarea rivalilor de la H&M pe piaţa din România şi accelerează expansiunea

Autor: Cristina Rosca

11.02.2011, 14:44 90

Sunt rivali pe toate arterele de shopping din Vest.Din martie, vor concura şi în Bucureşti. Venirea H&M în Româniaîl prinde pregătit pe principalul său competitor, Inditex, careeste şi cel mai mare jucător din retailul de modălocal.

H&M va deschide în 2011, primul său an pe piaţaromânească, şase magazine, în AFI Palace Cotroceni, BăneasaShopping City, Plaza România, Bucureşti Mall, Unirea ShoppingCenter din Bucureşti şi Braşov, Iulius Mall din Timişoara şi Clujşi în zona comercială a proiectului Palas dinIaşi.

Inditex va deschide în acest an mai multe magazinedecât în 2010, când a inaugurat 14, potrivit unor surse din piaţă.Spaniolii au adus în România şapte dintre cele opt branduri pe carele deţin la nivel mondial: Zara, Bershka, Pull & Bear,Stradivarius, Oysho, Zara Home şi Massimo Dutti; singurul brandcare nu a ajuns în România este Uterque, brand lansat de Inditex în2008, axat pe colecţii de accesorii şi haine exclusiviste (brandulare doar 72 de magazine în întreaga lume, faţă de 1.183 ale Zarasau 698 ale Bershka).

Sfârşitul anului 2010 i-a prins pe cei de la Inditexcu 51 de magazine în România şi cu afaceri ce se apropie de 100 demilioane de euro, dacă s-a menţinut ritmul de creştere din aniianteriori. Şi, după cum arată extinderea companiei, se pare căritmul s-a menţinut.

Anii 2009 şi 2010 nu au fost ani de scădere pentrugrupul spaniol. În condiţiile în care economia a scăzut şi consumula intrat pe o pantă descendentă, magazinele lor au continuat să sedeschidă, mai exact câte 14 în fiecare dintre ultimii doiani.

Anul acesta, expansiunea ar putea accelera, doarpentru primele patru luni ale anului fiind planificate şase noideschideri, potrivit surselor din piaţă. Primul va fi magazinulMassimo Dutti din Iulius Mall Timişoara, primul spaţiu din afaraBucureştiului pentru acest brand, ce se va deschide pe 25februarie. În martie, şi tot într-un Iulius Mall, însă la Cluj, seva deschide cel de-al patrulea magazin Massimo Dutti dinRomânia.

Urmează în martie, la Braşov, în centrul comercialUnirea Shopping Center, magazinele Bershka, Pull & Bear şiStradivarius. Aceasta este prima intrare a grupului Inditex înBraşov în cei şapte ani de prezenţă pe piaţa locală. DeschiderileInditex la Braşov coincid atât ca perioadă, cât şi ca amplasare cucele ale H&M din acest oraş.

Retailerul suedez a anunţat că Braşov este primuloraş din provincie unde va deschide un magazin. "Până la sfârşitullunii aprilie plănuim să deschidem şase magazine în România. Dintreacestea, cinci vor fi în Bucureşti, iar cel de-al şaselea înBraşov", a spus Laura Sinca, marketing and PR manager pentruH&M. Potrivit surselor din piaţă, retailerul a încheiatcontract tot cu Unirea Shopping Center din Braşov pentru noulmagazin.

H&M va mai fi vecin cu Inditex şi la parterulmagazinului Unirea Shopping Center din Bucureşti, unde spanioliis-au aşezat iniţial cu Zara şi Zara Home în 2009 şi cu Bershka în2010, iar cu Stradivarius şi Pull & Bear urmează a se stabiliîn acest an. Primul deschis în 2011 va fi magazinul Pull &Bear, ce se va întinde pe o suprafaţă de 500 de metri pătraţi şicare va fi deschis în aprilie, potrivit surselor din piaţă. PentruStradivarius nu există încă o dată exactă. Alături de acestebranduri, Douglas şi H&M vor completa parterul centruluicomercial.

Suedezii îşi fac intrarea pe piaţa locală cu unmagazin în capitală, în AFI Palace Cotroceni, unde Inditex esteprezent cu toate cele şapte branduri. Până în prezent, H&M asemnat contracte pentru nouă magazine în România, potrivitoficialilor companiei. În afara celor şase care vor fi deschise înprimăvara acestui an, mai sunt alte trei despre care compania nu aoferit încă alte detalii. De asemenea, oficialii H&M nu oferăinformaţii nici despre numărul total de magazine pe care le dorescpe piaţa locală.

"România este o ţară cu potenţial. Timpul va spuneînsă câte magazine vom deschide. Acum ne concentrăm atenţia peprimele deschideri", adaugă Laura Sinca.

H&M era singurul dintre cei mai mari treiretaileri de modă de la nivel mondial, podium pe care îl împarte cuInditex şi Gap, care nu era prezent pe piaţalocală.

Începând cu acest an, suedezii vor intra în luptapentru cele 1,9 miliarde de euro pe care românii le cheltuie anualpe îmbrăcăminte, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţăEuromonitor. La o populaţie de 21 de milioane, un român cheltuielunar 7,5 euro pe haine, o sumă ce poate părea modică pentru unvest-european.

Studiile Euromonitor arată însă că, până în 2015,piaţa va creşte până la 2,9 miliarde de euro, pentru ca în 2020 sădepăşească 4 miliarde de euro, ceea ce ar însemna că, la opopulaţie constantă, suma cheltuită lunar s-ar apropia de 17 euro.În România sunt însă diferenţe importante între zona rurală şi ceaurbană, sumele cheltuite fiind radical diferite.

H&M este, la nivel mondial, un retailer care seadresează segmentului de mijloc. Pe piaţa locală compania va intra,potrivit afişelor care tapetează geamurile magazinelor ce urmează afi deschise, cu preţuri similare celor practicate în străinătate.Astfel, o rochie poate costa 39,9 lei, o jachetă de femei 79,9 delei sau 129,9 lei, în timp ce un pulover pentru bărbaţi 79,9lei.

Inditex, în special cu brandul Zara, care aduce peste50% din veniturile grupului în România, se poziţionează pesegmentul medium-high. Ca poziţionare, H&M se aseamănă cuBershka sau Stradivarius - iar Inditex a folosit aceastăpoziţionare în alegerea brandurilor pe care le va duce la Braşov,în aşteptarea suedezilor.

Încă de la intrarea pe piaţă, Inditex a preferat sădeschidă magazine în centrele comerciale, profitând de extindereaagresivă a acestora. Singurul magazin stradal este Zara dinPiteşti, deschis anul trecut.

În condiţiile în care centre comerciale nu se preamai anunţă, criza financiară îngheţând piaţa, spaniolii trebuie săorienteze şi spre spaţii stradale.

Potrivit unor informaţii din piaţă, următoarelemagazine ale Inditex ar putea fi chiar în centrul vechi alBucureştiului, principalul punct de atracţie pentru proprietarii derestaurante, însă un spaţiu ocolit de retailul demodă.

Pentru Inditex un astfel de proiect nu ar fi opremieră, în condiţiile în care în 2002 retailerul a achiziţionat oîntreagă stradă dintr-un oraş din Columbia, unde şi-a amplasatbrandurile, stradă care ulterior a devenit bulevardul de shoppingal oraşului sud-american. Planurile Inditex sunt însă ţinute subcheie, dar lupta la scenă deschisă dintre cei doi lideri se anunţăa fi spectaculoasă şi pe piaţa locală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO