Mediafax.biz Exclusiv

Oana Petrescu, şefa retailului BCR: Nu intrăm în formarea unei pieţe nesănătoase a creditului de consum. Aşteptăm să revină cererea

Oana Petrescu, şefa retailului BCR: Nu intrăm în formarea unei pieţe nesănătoase a creditului de consum. Aşteptăm să revină cererea

Autor: Razvan Voican

09.03.2011, 10:03 42

Nu vrem să creămnoi o cerere artificială pentru că ar fi foarte riscant. Când vomvedea mai multă încredere la clienţi, mai multă siguranţă alocurilor de muncă, vom fi gata să venim şi noi cu produsele." Anultrecut retailul BCR s-a bazat pe vânzarea de credite ipotecaregarantate prin programul Prima casă, care nu implică niciun riscpentru bancă, ajungând la un portofoliu de peste jumătate demiliard de euro.

Cât priveşte cardurile de credit, eaconsideră că românii încă au probleme cu administrarea acestorproduse, ieşind de multe ori din perioada de graţie, ceea ceimplică achitarea unor dobânzi substanţiale.

"Problemele de neplată sunt foarte mari,practic rata neperformanţelor ajunge să fie şi dublă faţă de altetipuri de credite."

Petrescu spune că BCR s-a concentrat în 2010pe curăţarea portofoliului de carduri, fiind eliminate cardurile dedebit inactive, şi pe construirea unei oferte prin care să creascăvaloarea cardului.Înacest context, BRD a urcat pe locul unu după numărul decarduri.

"Noi ne-am focalizat pe zone care cresc şinu cred că am pierdut bătălia pe carduri. În 2010 prioritateanoastră au fost comercianţii şi avem rezultate foarte bune laextinderea reţelei de acceptare a cardurilor. Pe măsură ce vacreşte cererea de carduri, ne vom ajusta şi noi oferta, dar nu credcă este necesar să formăm noi o piaţă care să fie nesănătoasă. Vomaccelera pe cardurile de credit atunci când va exista o cererereală, nu creată de bănci."

BCR consideră că economisirea va rămâne ceamai importantă pentru clienţi şi în perioada următoare şi de aceeavrea să fie prima bancă la economisire şi are o politică de preţuripe măsură.

"Vrem să fim numărul unu pe gamade economisire, de la depozite până la pensii şiasigurări."

Credite restructurate şi a douaoară din cauza prelungirii crizei

Şefa retailului BCR spune că încazul unor clienţi s-a ajuns deja la a doua rundă de restructurarea creditelor, în contextul prelungirii recesiunii. "Este vorba, deexemplu, despre credite pentru care în 2009 am dat perioade degraţie sperând că va veni relansarea economică, ceea ce nu s-a maiîntâmplat şi problemele clienţilor au persistat. Din această cauzănici nu am mai folosit perioade de graţie la restructurare, ci amumblat doar la dobândă."

Din punctul de vedere al BCR,portofoliul de credite acordate angajaţilor din sectorul bugetar arezistat peste aşteptări, în pofida reducerilor de salarii. "Am şiintervenit din timp cu soluţii. Vom vedea ce se mai întâmplă cândexpiră formulele de restructurare aplicate, dar oricum nu putem săle creştem gradul de îndatorare."

În iulie 2010 banca a lansat o procedură dereeşalonare a creditelor care viza reducerea ratelor lunare cu pânăla 50% pentru perioade de şase luni.

Cât priveşte problema deprecieriigaranţiilor, mai ales la creditele ipotecare, Petrescu spune căavansul plătit de clienţi "mai salvează" din pierderea de valoare.De asemenea, susţine că BCR şi-a luat o rezervă importantă princoeficienţii de ajustare pe care îi aplica la evaluarea locuinţelorasupra cărora constituia ipotecă în anii de boom al pieţeiimobiliare.

Totuşi, la reevaluarea unui credit bancatrebuie să recunoască pierderea din deprecierea garanţiei şi săfacă provizioane.

În contextul discuţiilor privind diferenţelemari de preţ existente la nivelul portofoliului de credite,Petrescu estimează că în doi-trei ani nu vor mai exista asemeneadiferenţe mari între clienţii vechi şi cei noi.

"Nu putem face revizuirea portofoliuluidecât în mod gradual. Acolo unde am văzut un risc mare de neplatăsau în cazurile de clienţi buni care ar fi putut fi «furaţi» deconcurenţă am venit noi cu oferte."

Ea spune că pot apărea soluţii diferite derestructurare/refinanţare de la un caz la altul. "Nu sunt doiclienţi la fel şi ca atare şi soluţiile pot fi diferite. Pot apăreaînsă diferenţe de abordare şi din cauza nivelului de pregătire alpersonalului, care încă nu este uniform în întreaga reţea. Adevenit foarte dificil să fii bancher, mai ales în unitate, încontact direct cu clientul, după ce în anii trecuţi părea un jobfoarte tentant."

Pe de altă parte, vicepreşedintele pe retailal BCR spune că banca a ajuns să deţină un "instrumentar statistic"foarte bun, care o ajută să-şi cunoască şi să evalueze clientela,să înţeleagă comportamentul clienţilor. "Prioritatea este să ştimce vor clienţii, iar aceste instrumente analitice ne vor permite săvenim cu oferte personalizate atât la nivel individual, cât şi pegrupuri de clienţi."

Vara trecută, BCR a introdus o segmentare aclienţilor pornind de la pragul de 40.000 de euro active aduse labancă pentru administrare, clienţii din această categorie putândsă-şi aleagă un "bancher personal" cu care să lucreze şi care să leofere informaţii dedicate despre produse şi servicii.

"Calitatea servirii este importantă, darproblemele din această zonă nu pot fi rezolvate peste noapte. Facemun efort susţinut pe detaliile legate de servirea clienţilor."Petrescu spune că în aprilie va fi relansat şi serviciul de privatebanking al BCR. Noua ofertă va fi construită pe modelulaustriecilor de la Erste.

La sfârşitul anului trecut BCR a numit unnou şef la private banking, pe Gina Stancu, venită de laEmporiki.

Cum ar putea influenţa noul Cod almuncii creditarea de retail

Încurajarea încheierii de contracte de muncăpe perioadă determinată prin noul Cod al muncii nu va afectaactivitatea de creditare a persoanelor fizice pentru că banca vaputea accesa baza de date cu istoricul solicitanţilor, spune OanaPetrescu.

"Evident că nu va fi suficient un contractde muncă pe doi ani pentru obţinerea unui credit ipotecar pe 20 deani. Trebuie să vedem un istoric, trebuie să vedem o stabilitate, oanumită calificare."Ea spune că în sectorul bancar există deja o tendinţă decreştere a numărului contractelor pe perioadădeterminată.

"Este şi firesc pentru că nu ştiicum va evolua piaţa. Nici nu e cinstit să le spui angajaţilor căvor avea un loc de muncă pe vecie. Mai ales pe măsură ceoperaţiunile de back office sunt automatizate, chiar nu are sens săînchei contracte de perioadă nedeterminată."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO