Mediafax.biz Exclusiv

Porsche România: Piaţa auto va rămâne la 100.000 de maşini vândute anul acesta

Porsche România: Piaţa auto va rămâne la 100.000 de maşini vândute anul acesta

Autor: Bogdan Alecu

24.08.2011, 20:13 277

Cel mai mare importator de pe piaţa locală, care anul trecut a rulat afaceri de aproape 380 mil. euro şi a vândut aproape 21.200 de autovehicule, se aşteaptă la un declin al pieţei locale în acest an, după ce majoritatea importatorilor şi membrilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) estimau că volu mele atinse în a doua jumătate a anului vor împinge piaţa către un nivel de 115.000 de unităţi, echivalentul unei creşteri de 10% faţă de anul anterior.

Mai mult, estimarea vine în contextul în care a doua jumătate a anului a început cu un plus de 8% al vânzărilor, creştere care însă nu a fost suficientă pentru a acoperi declinul din primul semestru.

"Chiar dacă tradiţional sezonalitatea vânzărilor arată că în a doua jumătate a anului se realizează volume mai mari decât în prima, grupul Porsche şi-a revizuit prognoza de volum total al pieţei de autoturisme în jurul valorii de 100.000 de unităţi", a spus Brent Valmar, directorul general al Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa importurilor.

Astfel, 2011 va fi cel de-al treilea an consecutiv în care vânzările de maşini au scă zut, piaţa totală micşorându-se cu aproa pe 70% faţă de cea din 2007, anul de "boom" al pieţei locale când s-au vân dut 315.000 de maşini, iar jucătorii estimau să ajungă şi la 500.000 de unităţi în anii care ar fi urmat.

"Această dimensiune a pieţei totale nu este nici pe departe în acord cu nevoile unei pieţe precum cea din România, acest nivel de vânzări fiind comparabil cu cel din 1999, când se înregistrau 96.275 de vânzări. În viitor numai semnalele pozitive venite din zona economică, precum şi reluarea pe scară mai largă a finanţării pot susţine din nou creşterea volumului de vânzări de maşini noi. Abia spre sfârşitul anului vom fi în măsură să ne pronunţăm asupra perspectivei anului 2012", a spus Brent Valmar.

Revenirea volumelor de vânzări spre un nivel cuprins între 8.500 şi 10.000 de unităţi în al doilea trimestru s-a datorat în principal achiziţiilor făcute de persoanele juridice, potrivit declaraţiilor şefului Porsche România, în timp ce persoanele fizice nu au mai deţinut un procent semnificativ din achiziţiile de maşini noi.

În contextul în care reţeaua actuală de dealeri cu aproximativ 350-360 de locaţii este proiectată pentru vânzări anuale de aproximativ 270.000 de unităţi, potrivit jucătorilor din piaţă, dealerii au început încă de anul trecut să vândă o parte din centre. Prima astfel de tranzacţie a avut loc între IPSO, fostul im portator al Renault din anii '90 şi grupul New Kopel, care a cumpărat centrul Dacia-Renault din Otopeni, trans format ulterior în dealer Opel şi Serus, care l-a preluat pe cel din Ploieşti. Anul acesta Cardinal Motors, dealerul Volks wagen-Audi din Constanţa, a scos la vânzare centrul VW din Ploieşti pentru a finaliza o investiţie în valoare de 18 mil. euro. Tot în Constanţa dealerul Skoda Auto-Grup a scos la vânzare unul dintre cele două centre deţinute, în contextul în care piaţa actuală nu mai poate susţine două locaţii în acelaşi oraş.

La nivelul lunii iulie pe piaţa locală s-au înregistrat 8.500 de maşini noi, în scădere cu 18% faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce numărul maşinilor second-hand importate s-a micşorat cu aproape 60%, potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. La nivelul primelor şapte luni înmatriculările de maşini noi au scăzut cu 14% şi cu 45% cele de automobile la mâna a doua.

Jucătorii din piaţă se aşteaptă ca importurile de maşini second-hand să continue declinul de aproximativ 50% până la finele anului, în condiţiile în care tot mai mulţi preferă maşini noi în rate decât cash una second-hand.

Scăderea puternică a pieţei importurilor de maşini second-hand vine pe fondul discuţiilor legate de taxa de poluare şi de o posibilă modificare a acesteia. Iniţial trebuia introdusă o nouă taxă de poluare şi pentru maşinile achiziţionate din România care au fost înmatriculate înainte de 2007, dar această măsură nu a fost încă aplicată. Singura lună "pe plus" pentru importurile de maşini second-hand a fost ianuarie, atunci când guvernul a permis înmatricularea maşinilor importate anterior datei de 1 ianuarie şi plata versiunii anterioare a taxei de poluare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO