Mediafax.biz Exclusiv

Preţul unei consultaţii la clinicile private a crescut cu 80% în cinci ani. Mai e loc de scumpiri?

Preţul unei consultaţii la clinicile private a crescut cu 80% în cinci ani. Mai e loc de scumpiri?

Autor: Ioana David

01.04.2011, 09:50 133

Celelalte şasecompanii din top zece, MedLife, Euromedic, Regina Maria (CMU),Gral, Medcenter, Polisano, cărora ZF le-a trimis solicitări, nu aurăspuns.

Datele furnizate arată că toţi operatoriiiprivaţi au ridicat tarifele în ultimii cinci ani. Piaţa serviciilormedicale private a fost unul dintre cele mai dinamice domenii înacest interval, astfel că dacă în 2005 dădea semne că seconturează, acum a ajuns la aproape jumătate de miliard deeuro.

Afacerile clinicilor private au urmattrendul pieţei şi au crescut puternic de la 5 mil. euro în 2005 la25 mil. euro în 2009, aşa cum se întâmplă în cazul MedLife, sau dela 6 mil. euro în 2005 la aproape 12 mil. euro în 2009 în cazulMedicover. MedLife şi Medicover se numără printre cei mai marijucători din piaţa serviciilor medicale private.În intervalul 2005-2010 ratacumulată a inflaţiei a fost de 50%.

Cum explică operatorii privaţimajorarea tarifelor?

"Costul serviciilor medicale esteinfluenţat direct sau indirect de cursul de schimb valutar. Astfel,în perioada 2005 - 2010 chiriile, materialele sanitare de import,care sunt raportate în valută, au înregistrat o creştere de peste20%.

De asemenea, în perioada mai susmenţionată, nivelul salarial în toată economia românească ţineapasul cu cursul lei/euro, ceea ce indirect a avut impact asupratarifului consultaţiilor", a spus Vassilis Chaniotis, directorgeneral al Centrului Medical Medsana.

El mai menţionează şi inflaţia cafactor care a influenţat preţul unei consultaţii. În prezent, încadrul companiei o consultaţie la un medic internist este de 100 delei.

"În aceşti ani a crescut costulserviciilor medicale furnizate de doctori (salarii sau comisioane).Fiind vorba de servicii, costul cu forţa de muncă are un efect depârghie foarte accentuat în preţul final", a spus şi LilianaHagicalil, director medical general al grupului de firmeRomar.

Pe de altă parte, MedLife a spusnumai că o consultaţie la medicul internist variază între 100 şi120 de lei, în funcţie de medicul ales, iar preţul unui controleste de 60 lei şi că preţurile "au fost permanent aliniate lanivelul pieţei de profil", fără a da însă date despre valoareaexactă a tarifelor în 2005 şi cea de astăzi.

"Spre deosebire de sectorulpublic de sănătate, unde nu se plătesc prea multe taxe (chirii,imobile etc.), iar pierderile sunt acoperite uneori de stat, însectorul privat totul trebuie plătit.Costurile practicate de privaţi acoperătoate aspectele care lipsesc din sistemul public: servicii şisalarii decente, aparatură medicală modernă, confortul şi curăţeniacabinetelor şi clinicilor în general, iar această listă poatecontinua", au spus reprezentanţii MedLife.

Pe de altă parte Fady Chreih,director executiv al Regina Maria, spune că preţul nu a variatfoarte mult în ultimii ani, iar în prezent tariful pentru pacienţiineabonaţi variază între 70 şi 90 de lei.El nu a precizat valoarea tarifelor înfiecare dintre ani.

"În 2005 sistemul de abonamenteşi serviciile erau fundamental diferite faţă de complexul deservicii din acest moment. Gama de servicii era mult mai restrânsăatât ca număr, cât şi în ceea ce priveşte complexitatea serviciilormedicale. Cu toate acestea, preţul final nu a variat foarte mult,mai ales dacă luăm în calcul evoluţia cursului valutar din ultimiiani", a spus Chreih.

La stat consultaţiile la medicisunt gratuite, fiind decontate de Casa Naţională de Asigurări deSănătate (CNAS).

Abonamentele, ţinta companiilorpână în 2010

Pe de altă parte, clinicile vândşi abonamente pentru companii (abonamente corporate), precum şipentru persoane individuale.De obicei, consultaţiile incluse în abonamente suntgratuite, acestea mai cuprinzând şi reduceri la analize.

Până anul trecut companiile s-auconcentrat pe atragerea de abonamente corporate, segment care arede suferit însă pe fondul crizei, aşa că noua strategie adoptată declinici prevede creşterea zonei de clienţi individuali.

În medie o companie plăteşte între 10 şi 20de euro pentru fiecare abonament, sumele fiind mai mici atunci cândeste vorba despre medicina muncii. În prezent există peste 400.000de abonamente (individuale sau corporate), care generează în jur de80 mil. euro anual.

"Pentru abonamente, cel mai mic preţ(abonament basic) este între 3 şi 5 euro, depinzând de mărimeacompaniei, preţ care este valabil şi astăzi nemodificat din 2005 şicare include medicina muncii, consult medic generalist şi un set deteste de laborator, aproximativ 10 teste uzuale", a spus FlorinAndronescu, business developer al Sanador.

Comedymall VOT IN PANDEMIE
AFACERI DE LA ZERO