Mediafax.biz Exclusiv

Producătorii pariază pe medicamentele fără reţetă ca sursă a creşterii în 2011

Producătorii pariază pe medicamentele fără reţetă ca sursă a creşterii în 2011

Autor: Razvan Muresan

27.05.2011, 15:14 134

De la pierderi de 680.000 de euro în 2009 la unprofit net de 12,6 milioane de euro în 2010. Vânzări mai mari cuaproape jumătate, adică 60,5 milioane de euro. Zentiva SA, fabricade medicamente de la Bucureşti deţinută de grupul sanofi-aventis, aajuns aşadar să schimbe semnul minus cu plus în mai puţin de un an."Producţia a crescut cu 20%, iar costurile s-au redus cu 40%." Aşaexplica de curând Dan Ivan, şeful sanofi-aventis România, situaţiapozitivă din departamentul de producţie, care reprezintă circa unsfert din afacerile grupului în România. Potrivit rezultatelorafişate la Bursa de Valori din Bucureşti, spune Ivan, de la oprofitabilitate de -2% la finele lui 2009, raportată la cifra deafaceri, s-a ajuns la una de 30%: "Eforturile s-au împărţit întresegmentele industrial, care au putut mări producţia, şi celcomercial, unde angajaţii au ştiut să creeze cererea înpiaţă".

Margareta Tănase, directorul de operaţiuni industialeal Zentiva, numeşte tăierea de costuri "eficientizare". Mai exact,reducerea costurilor de 40% a fost făcută prin analiza fiecăruisector de fabricaţie, apoi prin renegocierea tuturor contractelorcu furnizorii de materiale şi diverse servicii şi prineficientizarea spaţiului de producţie, unde s-a demarat şi unprogram de reducere a consumului energetic. "Într-o hală în care aiaer condiţionat şi sistemul de purificare necesar în fabrică, dacănu foloseşti tot spaţiul, e bine să nu foloseşti aerul şi acolounde nu e nevoie", adaugă Dan Ivan.

Reducerea de costuri a însemnat şi concedieri. În2010 84 de angajaţi au fost disponibilizaţi dintr-un total deaproape 500 în industrial. În total, grupul sanofi-aventis Zentivaare acum 800 de angajaţi în România, 400 de lucrători în segmentulindustrial şi alţi 400 în cel comercial.

Oficialii plănuiesc ca operaţiunea de eficientizaresă continue şi în 2011, productivitatea urmând să crească,reducerile de costuri vor persista şi ele, dar prin investiţii. Înfapt, Zentiva va investi două milioane de euro, adică un sfert dinbugetul alocat acestor cheltuieli, numai pentru echipamente maiperformante şi pentru îmbunătăţirea celor existente. Achiziţiile sevor a fi şi un sprijin pentru reluarea operaţiunilor de export demedicamente după o pauză de cinci ani. Pentru început, Zentiva vaexporta cinci produse către pieţe din Europa de Vest, circa douămilioane de unităţi comerciale, urmând ca până în 2015 să ajungă la65 de milioane de unităţi, faţă de cele 50 pe care le fabricăacum.

Tăierile de costuri sunt justificate dacă privim lacele mai recente rezultate legate de evoluţia pieţei farmaceutice.Rata de creştere de 2,8% comparativ cu trimestrul întâi din 2011arată că aprecierea de mai bine de 18% de la nivelul anului 2010pare acum greu de atins. De fapt, creşterea din primele trei luni ecea mai mică din ultimii cinci ani, iar explicaţiile sunt multiple.Un prim motiv ar fi termenele de plată foarte lungi către farmacii.Deşi oficial termenul de plată ajunge la 210 zile, în practicăunele datorii nu sunt achitate de către stat nici măcar după un an,ajungându-se astfel la credite comerciale sau financiare deaproximativ 4,5 miliarde de lei, susţin oficialii AsociaţieiProducătorilor Internaţionali de Medicamente. Iar problema a fostaccentuată de practica neprimirii facturilor de la farmacişti. Oestimare pentru 2010 plasează valoarea acestor facturi la peste 500de milioane de lei. "Confruntaţi cu aceste greutăţi, precum şi cusemnale clare că bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătateeste insuficient, farmaciştii s-au văzut nevoiţi să-şi reducăactivitatea la minimul posibil", spune Cristian Luţan, directorulde comunicare al ARPIM. Un calcul al Colegiului Farmaciştilor aratăcă în medie costul de finanţare a creanţelor este de 8%. Iar dacăsocotim suma de circa un miliard de euro acumulată în anul 2010,costul de finanţare poate fi plasat estimativ la 80 de milioane deeuro pe an, un efort considerabil susţinut de producători,distribuitori şi farmacişti deopotrivă. Drept soluţie, oficialiiARPIM vorbesc de aplicarea unei directive europene care ar obligaautorităţile ţărilor membre UE să îşi achite datoriile cătrepartenerii de afaceri la timp, în caz contrar suportând penalizărila fel ca toţi ceilalţi actori economici.

Disputa se poartă şi la capitolul de pacienţi trataţidin sumele şi aşa insuficiente pe care le pune la dispoziţie CNAS."Realizările noastre în 2010 înseamnă că am fost numărul unu înpiaţă în volum şi valoare şi, în plus, noi am tratat 12% dinpacienţii din România, dacă extrapolăm după numărul de cutii demedicamente vândute, pe când urmăritorul nostru a tratat de 14-15ori mai puţini cu aceiaşi bani", spune Dan Ivan, şefulsanofi-aventis Zentiva România. În replică, Dan Zamonea, directorulgeneral al Roche România, spune că situaţia stă aşa din pricinaportofoliului de produse pe care compania îl gestionează: "Rocheproduce şi comercializează exclusiv medicamente care se elibereazăîn farmacii numai pe baza unei prescripţii medicale, rezultat alinvestiţiilor importante în cercetarea şi dezvoltarea de noimolecule, şi nu activează pe piaţa medicamentelor generice,vaccinurilor sau a OTC-urilor (medicamente care se eliberează fărăreţetă - n.r.), ce înregistrează vânzări de volum". E drept, grupulsanofi-aventis Zentiva a fost numărul unu în 2010 în zona deproduse eliberate fără reţetă şi tot numărul unu în segmentul devaccinuri.

De fapt, din zona medicamentelor fără reţetă poateveni creşterea în 2011. E singura arie unde marjele de adaoscomercial nu sunt reglementate, iar tendinţa de a creşte preţurilea fost deja sesizată de ceva vreme.

"În condiţiile în care valorile şi creşterile peultimele 12 luni sunt încă influenţate de trimestrul al doilea alanului trecut, unul neobişnuit de bun pentru piaţa farma, nepăstrăm rezervele în ce priveşte anul 2011, rata de creştereprognozată fiind de 4,8%.

Date fiind termenele de plată lungi, tratamentul unuinumăr mare de pacienţi va depinde de negocierile dintre companii şiautorităţile din sănătate", anticipează Petru Crăciun, directorulgeneral al Cegedim România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO