Mediafax.biz Exclusiv

PwC România: Media de creştere a companiilor care se impun la nivel global este de aproximativ 12%, iar în România a fost de peste 26%

Autor: Anca Arsene-Barbulescu

03.10.2011, 13:36 111

"Chiar şi în industriile care în ansamblu au scăzut în 2010, principalii jucători au reuşit să performeze. De altfel, deşi economia a continuat să scadă, anumite sectoare au avut o evoluţie pozitivă", spune Belciu, făcând în special referire la domeniile cu orientare mare către export, cum este industria auto.

Un exemplu în acest sens este Automobile Dacia, a doua cea mai mare companie privată din Romănia, cu afaceri de 2,7 de miliarde de euro anul trecut, a avut o creştere de 26% a afacerilor şi de 30% a profitului net.

În ceea ce priveşte raportul dintre antreprenorii locali şi multinaţionale, doar 16 din cele mai mari 100 de companii private sunt controlate de oameni de afaceri români.

Dar chiar dacă ponderea lor în clasament este destul de redusă, atât din punctul de vedere al numărului, cât şi al valorii afacerilor (veniturile de 4,5 miliarde de euro înseamnă doar aproximativ 9% din total), performanţele au fost mai bune.

Cu o singură excepţie, toate firmele antreprenoriale au avut anul trecut venituri mai mari, în medie cu 38,6% faţă de anul trecut, în timp ce în cazul multinaţionalelor, avansul veniturilor a fost în medie de 24,3%.

În ceea ce priveşte profiturile, "multe dintre multinaţionale au favorizat creşterea afacerilor în detrimentul profitabilităţii, marja medie în top 100 fiind sub 3%, în uşoară scădere faţă de anul precedent", subliniază Bogdan Belciu.

O posibilă explicaţie ar fi faptul că este mai simplu pentru un antreprenor să se adapteze unui nou climat economic decât unei multinaţionale, prin definiţie rigidă şi cu reacţii lente la schimbare, în special când vine vorba de criză.

Dintre domeniile economiei, cel mai bine reprezentat în topul celor mai mari 100 de companii private, realizat în funcţie de afacerile raportate pentru anul trecut la Ministerul Finanţelor, a fost cel energetic. Astfel, 19 companii din clasament activează în acest sector. La scurtă distanţă s-a aflat industria, cu 16 afaceri demne de top 100, urmată de retail şi de sectorul auto, cu câte 15 companii în clasament.

Câştigători din criză există însă în toate domeniile, indiferent de repartizarea lor în clasamentul celor mai mari companii după venituri.

Dintre toate cele 100 de companii cu afaceri cumulate de aproape 50 de miliarde de euro, adică puţin peste 40% din PIB, şi profituri de 1,4 miliarde de euro, 83 au avut o evoluţie pozitivă a afacerilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO