Mediafax.biz Exclusiv

Şeful H&M România: Am ajuns la concluzia că piaţa este atrăgătoare pentru afaceri. Ni se cer însă prea multe ştampile şi timbre

Şeful H&M România: Am ajuns la concluzia că piaţa este atrăgătoare pentru afaceri. Ni se cer însă prea multe ştampile şi timbre

Autor: Cristina Rosca

19.03.2012, 18:34 451

În urmă cu un an suedezii de la H&M deschideau în AFI Palace Cotroceni primul magazin din România, după aproape 6 ani de speculaţii privind intrarea lor pe piaţa locală. Mii se oameni se aşezaseră atunci la coadă pentru a-şi cumpăra haine sau doar pentru a se alătura "nebuniei" şi a vedea ce este înăuntru.

Astăzi există 11 magazine H&M în România şi alte cinci urmează a se deschide în primă vara acestui an. Expansiunea nu se opreşte însă aici.

"Nu, nu am terminat să ne extindem. Am confirmat recent deschiderea a cinci noi magazine pentru această primăvară. Toate aceste unităţi vor fi deschise în provincie, în Arad (Atrium Mall), Iaşi (Palas Iaşi), Craiova (Electroputere Parc), Brăila (Promenada Mall) şi Suceava (Iulius Mall).

Urmăm trendurile dictate de piaţă şi ne dorim ca din ce în ce mai mulţi români să aibă posibilitatea să facă shopping la H&M încă din primele momente ale prezenţei noastre pe piaţă", spune Carlos Duarte, country manager pentru cinci pieţe din Europa Centrală - Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia şi România.

El administrează peste 150 de magazine cu afaceri cumulate de circa jumătate de miliard de euro, potrivit datelor din ultimul raport financiar al companiei suedeze, aferent perioadei 1 decembrie 2010 - 30 noiembrie 2011.

Suedezii nu sunt singurii care mizează puternic pe expansiune în acest an. Retailerii de modă C&A, Inditex şi New Look merg după modelul testat anul trecut, acela al expansiunii rapide, şi au deschis sau au în plan să deschidă încă din primăvară peste zece magazine în mai multe oraşe din ţară, ocolind capitala, deja cucerită în anii anteriori.

De ce continuă să se extindă?

H&M a deschis încă din primul an de prezenţă pe piaţa locală 11 magazine, România fiind astfel piaţa cu cea mai rapidă expansiune din primul an dintre toate pieţele pe care sunt prezenţi suedezii.

"H&M este un brand cunoscut de mulţi români, am fost aşteptaţi şi încă suntem doriţi de consumatorii de aici. Având în vedere că numărul mall-urilor din România este în creştere, avem şansa de a găsi noi locaţii cu potenţial pentru magazinele noastre", explică Duarte, care a condus anterior şi operaţiunile locale ale H&M din Elveţia. Spre deosebire de competitorii săi Inditex, C&A sau New Yorker, care au ales conducerea din rândul managerilor din România, H&M a ales un manager din cadrul grupului pentru a începe şi dezvolta businessul local.

Deşi spune că expansiunea H&M pe piaţa locală nu se opreşte aici, Carlos Duarte se fereşte să ofere cifre. La întrebarea câte magazine ar putea deschide în România în următorii cinci ani, el a răspuns: "Nu dorim să facem previziuni pentru o perioadă atât de lungă".

H&M a intrat pe piaţa locală în luna martie a anului trecut, când a deschis primele magazine în Capitală. Acum, retailerul deţine pe piaţa locală şase magazine în Bucureşti şi cinci în provincie (Braşov, Cluj, Timişoara, Oradea şi Constanţa).

"Înainte de a lua decizia deschiderii magazinelor din România am analizat atent, timp de mai multe luni, potenţialul pieţei de retail, concurenţa şi situaţia economică. Pentru H&M este extrem de important să fie prezent în cele mai bune locaţii comerciale existente într-o ţară." În momentul în care H&M şi-a făcut intrarea pe piaţa locală, suedezii au ales centrele comerciale cu cele mai mari vânzări din ţară, respectiv AFI Palace Cotroceni, Băneasa Shopping City, Unirea Shopping Center Bucureşti şi Braşov, Bucureşti Mall şi Plaza România. Speculaţii despre in trarea suedezilor pe piaţa locală au apărut încă de acum 5-6 ani, însă acestea s-au concretizat abia în 2011.

Unde apar probleme?

"Se întâmplă ca intrarea pe o nouă piaţă să fie amânată de multe ori din cauza lipsei spaţiilor comerciale potrivite standardelor noastre. România a devenit însă o piaţă atrăgătoare pentru noi datorită oportunităţilor de business care apar din ce în ce mai des şi datorită faptului că populaţia este deschisă deja către brandurile internaţionale." Şeful H&M România spune că îi plac românii, pentru că sunt deschişi, pentru că se bucură de viaţă, ies în oraş şi petrec timpul cu prietenii.

La polul opus, "legislaţia stufoasă, numeroasele documente ce trebuie completate, timbrele fiscale şi ştampilele care nu lipsesc de pe niciun document sunt aspectele care îmi îngreunează activitatea, putând deveni chiar piedici în calea dezvoltării unui business", spune şeful H&M la prima sa ieşire în presă de la lansarea businessului în România.

Suedezii de la H&M au avut în perioada martie-noiembrie 2011 vânzări de 37 de milioane de euro pe piaţa locală cu o reţea de 11 magazine, potrivit raportului financiar al companiei.

Vânzările sunt aferente anului fiscal al companiei suedeze care începe la 1 decembrie şi se încheie în 30 noiembrie. La un calcul rapid, fără a ţine cont de data la care au fost deschise magazinele şi perioada lor de funcţionare dintr-un an, H&M a avut vânzări de 3,36 milioane de euro per magazin în România.

Spre comparaţie, un magazin din Ungaria are un rulaj anual de 2,8 milioane de euro, potrivit calculelor ZF. În Ungaria, H&M are 20 de magazine, cinci deschise anul trecut, şi vânzări de 56 milioane de euro.

Stil de manager

H&M a decis să intre direct pe piaţa locală, spre deosebire de principalii lor competitori, spaniolii de la Inditex (proprietarul magazinelor Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho, Zara Home şi Massimo Dutti), care întâi au testat piaţa cu magazine în franciză.

Carlos Duarte vizitează România cam o dată la două săptămâni, şi preferă să meargă prin magazine.

"De fiecare dată când vin încerc să-mi petrec cât mai mult timp vizitând magazinele. Este important pentru mine să fiu acolo unde se întâmplă lucrurile care fac să meargă businessul nostru. Discut cu managerii de regiune şi cu managerii de magazin şi împreună încercăm să găsim cele mai bune soluţii prin care să îmbunătăţim activitatea magazinelor noastre. Aşadar, prefer să merg în magazine, să discut situaţii concrete şi să ofer soluţii personal, nu din spatele unui birou aflat la kilometri distanţă." El explică faptul că în acest fel poate primi feedback privind vânzările, colecţiile şi problemele organizatorice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO