Mediafax.biz Exclusiv

Un antreprenor fericit: A fost un an mai bun ca 2010, atât ca vânzări, cât şi la nivelul relaţiilor cu băncile

Un antreprenor fericit: A fost un an mai bun ca 2010, atât ca vânzări, cât şi la nivelul relaţiilor cu băncile

Autor: Gabriel Razi

03.10.2011, 18:43 460

"Eu sunt însă un caz atipic, nu am fost afectat atât de mult de scăderea consumului cum au fost alte companii din industrie sau de pe piaţa auto.Acest an a fost mai bun ca 2010 la nivel de vânzări.Mai mult, am menţinut şi preţurile", spune Marin Moraru, care este şi unul dintre cei mai puternici antreprenori din Brăila.

Poziţia omului de afaceri este diferită faţă de începutul acestui an, când se declara pesimist în privinţa acestui an ca urmare a lipsei creditării, dar şi a scăderii consumului din cauza majorării TVA de la 19% la 24%.

Mai mult, antreprenorul brăilean spune acum că businessul va creşte şi ca urmare a anului agricol-record.

"Acest an a fost mai bun ca 2010 atât la nivel de vânzări, cât şi la nivelul relaţiilor cu băncile, unde simt o deblocare. Businessul a fost ajutat şi de anul agricol foarte bun", spune Moraru.

Grupul de firme al familiei Moraru este format din companiile Marex (care gestionează businessul de abatorizare, de producţie a preparatelor din carne, afacerile cu alcool şi băuturi alcoolice şi bioetanol), Stejar Prodimpex (companie care se ocupă de desfacerea băuturilor alcoolice şi a alcoolului medicinal) şi Vegetal Trading (care gestionează producţia agricolă, depozitarea de cereale, fabricarea de furaje, fermele de creştere şi îngrăşare a porcilor).

Antreprenorul admite însă că şi el resimte efectele crizei care a răvăşit economia românească în ultimii trei ani. Astfel, fragilitatea economiei l-a determinat pe Moraru să ţină în sertar proiectele majore de investiţ ii, dar şi planurile de dezvoltare.

Efectul direct se vede şi la nivelul numărului de angajaţi, indicator care a rămas constant la circa 400 de oameni în ultimii doi ani.

Dacă de la consum Marin Moraru nu aşteaptă evoluţii spectaculoase, agricultura a fost surpriza acestui an. Afacerile lui Moraru în domeniu au evoluat în ton cu cele ale altor producători.

Atipic, faţă de alţi fermieri care au mizat pe grâu, porumb sau rapiţă, Moraru se concentrează pe producţia de orez. Astfel, jumătate din cele 2.500 de hectare ale exploataţiei sale sunt transformate în orezărie.

"Eu sunt producător de orez. Am scos anul acesta circa 4.000 de tone. Deşi a fost un an slab la început, am recuperat pe parcurs şi până la urmă s-a dovedit a fi un an minunat."

Decizia lui Marin Moraru de a transforma 1.200 de hectare în orezărie nu este însă surprinză toare având în vedere că zona din jurul oraşului Brăila este una dintre cele mai productive regiuni din România pe această linie.

Recolta de orez a lui Marin Moraru a plecat deja în Italia şi Turcia, unde omul de afaceri livrează în fiecare an producţia.

"Orezul îl vând la export ca orez brut nedecorticat", precizează el.

Mai mult, Marin Moraru a plantat în acest an şi floarea-soarelui sau orz pe restul terenului său, producţii care au înregistrat creşteri între 20% şi 30%, conform estimărilor omului de afaceri.

Anul trecut businessul din agricultură al lui Marin Moraru s-a ridicat la 56,8 milioane de euro, profitul cifrându-se la 3,7 milioane de euro.

Aceasta este şi una dintre cele mai productive companii din grupul Marex având în vedere că Vegetal Trading are 13 angajaţi.

Astfel fiecare angajat din agricultură îi aduce lui Moraru un profit de circa 285.000 de euro.

Deşi businessul din agricultură îi aduce cel mai mare profit dintre toate companiile sale, cea mai mare parte a cifrei de afaceri în cadrul întregului grup va fi adusă şi în acest an de comerţul cu mezeluri şi de cel cu bioetanol, business realizat prin intermediul companiei Marex.

Afacerile lui Moraru în producţia şi procesarea de carne prin intermediul companiei Marex s-au ridicat la 82 de milioane de euro în 2010, în timp ce profitul a fost de aproape un milion de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

Pe piaţa preparatelor din carne Marex intră în competiţie cu alte businessuri antreprenoriale precum CrisTim (controlat de familia Timiş), Unicarm Satu Mare (deţinut de Vasile Lucuţ), dar şi cu multinaţionale precum Caroli Foods Group (un joint-venture între Caroli Foods şi Campofrio).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO