Mediafax.biz Exclusiv

Valoarea tranzacţiilor prin microplăţi cu telefonul mobil în România va fi de 10 milioane de euro

Valoarea tranzacţiilor prin microplăţi cu telefonul mobil în România va fi de 10 milioane de euro

Dan Vîrtopeanu, consultant în mobile marketing şi plăţi mobile: Numărul celor care pot plăti prin SMS în România este incomparabil mai mare decât numărul celor care pot plăti cu cardul - vezi Facebook credits

Autor: Adrian Seceleanu

12.12.2011, 20:23 588

Piaţa de microplăţi prin mesaje text (SMS) de pe telefonul mobil, prin care utilizatorii pot cumpăra un abonament la un ziar, credite pe reţeaua socială Facebook sau diferite servicii va atinge în acest an valoarea de 10 milioane de euro.

"Pentru prima dată în cei peste 5 ani de când aceste servicii sunt disponibile în România avem o cifră oficială de la unul dintre operatorii de telefonie mobilă, Orange, pentru primele 9 luni ale acestui an. Extrapolând această cifră după ponderea pe care o are fiecare operator în acest tip de servicii am estimat piaţa locală la 10 milioane de euro", a declarat pentru ZF Dan Vîrtopeanu, fost director general al Voxline Communication - unul dintre cei mai mari jucători de pe această piaţă, care în prezent este consultant în mobile marketing şi plăţi mobile.

Potrivit datelor prezentate de Gabriela Voinea, manager în cadrul Orange România, cel mai mare operator de telefonie mobilă de pe piaţă a înregistrat la nouă luni o valoare medie a plăţilor de 4,6 euro, iar valoarea totală tranzacţionată a fost de 2,6 mil. euro.

În 2011 tranzacţiile prin SMS (microplăţile) realizate prin intermediul soluţieiOrangeau crescut de la circa 40.000 pe lună în ianuarie la aproximativ 70.000 în septembrie.Datele au fost prezentate de managerulOrangeîn cadrul unei conferinţe de specialitate.

"Serviciile pentru care se foloseşte plata prin SMS (variantă populară la termenul microplata cu telefonul mobil) sunt extrem de variate, fiind folosite preponderent de afacerile pe internet, apoi pentru plata unor utilităţi", spune Dan Vîrtopeanu, care şi-a lansat şi el propriul business, un joc de tip multiplayer prin SMS, disponibil la adresa SMSfotbal.ro. "În zona de online avem bunuri virtuale, acces plătit pe site, credite Facebook, VOD (video on demand), vânzare de licenţe software sau cumpărarea de bunuri prin ecommerce (flori, tricouri personalizate, CD-uri cu muzică). La capitolul utilităţi pe primul loc se află parcarea, apoi plata transportului în comun, dar există şi plata abonamentului pentru serviciile de televiziune prin satelit. De asemenea, abonamentele la publicaţiile tipărite se pot plăti de foarte mulţi ani prin SMS."

Creşterea pieţei ar putea veni odată cu introducerea unor servicii noi cu plata prin SMS, precum parcarea.

"Extinderea posibilităţii de a plăti parcarea prin SMS în Bucureşti şi în alte oraşe mari (în prezent se poate doar înTimişoara,Oradea, Târgu-Mureş, Satu Mare şi Bistriţa) ar putea fi un factor important de creştere a volumului microplăţilor cu telefonul mobil. Spre comparaţie, înCroaţia, unde plata parcării prin SMS este introdusă de ani buni, aceasta a ajuns să fie principala metodă folosită - 3 din 4 plăţi sunt făcute cu telefonul mobil."

De ce este atât de mare numărul celor care au implementat aceste sisteme de plată cu SMS-ul? Motivele sunt mai multe, punctează Vîrtopeanu.

"În cazul unor bunuri virtuale inclusiv costul de producţie devine nesemnificativ (la un anumit volum de bunuri vândute) şi comercianţii preferă o soluţie de plată universal răspândită şi comodă. Numărul celor care pot plăti prin SMS în România este incomparabil mai mare decât numărul celor care pot plăti cu cardul - vezi Facebook credits, care procesează plăţi prin SMS. Tot în România procentul celor care preferă să plătească folosind cardul la comenzile online este de 5-6%, acest instrument de plată încă nu s-a impus în online".

Potrivit datelor autorităţii de reglementare în comunicaţii (ANCOM), la jumătatea acestui an existau pe piaţă aproape 24 de milioane de cartele de telefonie mobilă active.
Un alt motiv pentru care plăţile prin SMS sunt preferate în cazul valorilor mici este cel al securităţii tranzacţiilor dar şi al posibilităţii oferite utilizatorilor de a rămâne anonimi.
"În cazul plăţilor de mică valoare la comenzi online se preferă plată prin SMS şi din motive de încredere: nu doar în România, dar şi în alte ţări europene pentru valori sub 10 Euro se alege plată prin SMS când este posibil. Multe persoane preferă să nu-şi trimită datele cardului bancar cu toate condiţiile de securitate existente şi plătesc folosind telefonul mobil. Nu în ultimul rând, plata prin SMS spre deosebire de cea folosind cardul sau transfer bancar este mult mai comodă pentru client şi realizată în deplină anonimitate dacă acesta doreşte acest lucru. Practic, în activităţile tradiţionale, principală barieră în adoptarea microplăţilor cu telefonul mobil a reprezentat-o reticenţa comercianţilor datorită comisioanelor de procesare considerate prea mari. În cazul parcării, plată prin SMS s-a impus în unele ţări că Estonia sau Croaţia nu doar datorită comodităţii ci şi pentru că a eliminat riscul de fraudă - banii să fie colectaţi de persoane care să nu-i vireze către administratorul parcării".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO